Een goede strategische dialoog is de kunst
05/01/2010 10:27
Twynstra Gudde
Het maken van strategische keuzes is "core business" van de manager. Toch gaat het vaak verkeerd bij het maken van deze keuzes en bij de implementatie ervan. Recente voorbeelden komen uit de financiële sector, de auto-industrie en ook (decentrale) overheden anticiperen niet altijd effectief op onzekerheden uit de omgeving. Het nemen van weloverwogen strategische beslissingen en het succesvol doorvoeren daarvan hangen in sterke mate af van het vermogen van het management om een strategische dialoog binnen de organisatie op gang te brengen.
Om managers meer handvatten te bieden voor het maken van strategische keuzes heeft Twynstra Gudde in samenwerking met de Radboud Universiteit Nijmegen de leergang 'Scenario's: the ART of collective learning'ontwikkeld. Door deze samenwerking wordt wetenschappelijke vernieuwing rond strategieontwikkeling gekoppeld aan de dynamische praktijk. Inzichten uit beide domeinen kunnen zo met elkaar gecombineerd worden. Naarmate er meer verandert in de omgeving van een organisatie en het tempo van veranderingen hoger wordt, neemt het belang van een goede strategische dialoog toe. Managers worden hierbij geconfronteerd met de verschillende percepties en belangen van individuen en teams binnen de organisatie.
http://www.twynstragudde.nl