RTL Nederland marktleider van 2009
RTL Nederland heeft gisteravond een fantastisch jaar afgesloten. In de
doelgroep 20 - 49 jaar werd met RTL 4, RTL 5, RTL 7 en RTL 8 een
gezamenlijk zenderaandeel gerealiseerd van 31,7 procent. In 2008 was
dit nog 30,1 procent. Daarmee eindigt RTL, dat met RTL 4 een
historisch jaar beleefde, ver boven de concurrentie (Publieke
Omroepen: 26,9 procent en SBS: 27,2 procent). In december kwam RTL uit
op een zenderaandeel van maar liefst 31,6 procent (30,1 procent in
2008), de beste december-maand sinds 2000.
RTL 4, dat dit jaar het twintigjarig bestaan vierde, had één van de
beste jaren uit de geschiedenis van de familiezender. In de doelgroep
van RTL 4 (Boodschappers 20 - 49 jaar) werd in 2009 een zenderaandeel
bereikt van 17,0 procent, voor de marktleider het hoogste jaarcijfer
sinds 2005. Vorig jaar was dit nog 14,9 procent, oftewel een stijging
van ruim 14 procent en daarmee de grootste stijging van de afgelopen
15 jaar. Dit succes was te danken aan de herkenbare programmering met
nieuwe en vertrouwde, maar vooral Nederlandse programma's. In het
weekend bereikten 'Ushi & Dushi', 'Ik Hou Van Holland', 'X FACTOR',
'Zeg 'ns AAA', 'Postcode Loterij Miljoenenjacht' en 'De TV Kantine'
rond de 2 miljoen kijkers en successerie 'Gooische Vrouwen' eindigde
zelfs met een Televizier Ring. Op de werkdagen waren de vaste waarden
Editie NL, RTL Nieuws, 'RTL Boulevard' (voor het eerst ook in de
zomer) en 'Goede Tijden, Slechte Tijden' zeer succesvol, evenals de
nieuwe reeksen van Derek Ogilvie, Herman den Blijker, 'Het Zesde
Zintuig - Plaats Delict', 'Help, M'n Man Is Klusser' en 'Een Dubbeltje
Op Z'n Kant'. Ook met alle feestdagen werd december 2009 voor de
familiezender een werkelijk prachtige maand. Het zenderaandeel in de
doelgroep kwam dankzij de 'All You Need Is Love Kerstspecial' (2,8
miljoen kijkers), de succesvolle familiefilms, het marktleiderschap op
Oudejaarsavond en de overige scores van 'Ushi & Dushi' en 'Ik Hou Van
Holland' in december uit op 17,8 procent (december 2008: 16,2
procent).
Ook voor RTL 5 was 2009 een bijzonder goed jaar. De zender groeit ten
opzichte van 2008 met 5,5 procent naar 9,6 procent zenderaandeel in de
eigen doelgroep 20 - 34 jaar. In het najaar groeide het station zelfs
ruim 12 procent ten opzichte van 2008, met november als beste maand
(11 procent in 20 - 34 jaar). De mooie cijfers zijn vooral te danken
aan de succesvolle Nederlandse reeksen 'So You Think You Can Dance',
'Expeditie Robinson', 'Benelux Next Top Model' en JENSEN! en nieuwe
introducties als 'Wipe Out', 'Take Me Out' en 'Lekker Slim'. De
fashionavond op maandag staat in de top 25 met de programma's
'Benelux' Next Top Model', 'America's Next Top Model' en 'Project
Runway'. Verder waardeerde de kijker de vele grote filmtitels bij RTL
5 zoals The Holiday, Date Movie, Borat, X-Men: The Last Stand en Die
Hard 4.
Mannenzender RTL 7 kwam in december uit op een zenderaandeel in de
doelgroep (Mannen 20 - 49 jaar) van 6,3 procent, waardoor het
jaartotaal 6,7 procent bedoeg. Het station kreeg op 1 april een nieuwe
zenderdirecteur, Peter Lubbers, en met de aankoop van de UEFA Europa
League-rechten werd RTL 7 deze zomer 'de tweede voetbalzender van
Nederland'. Het studiopubliek kwam terug bij 'Voetbal International',
dat bovendien een vrijdageditie kreeg. Het profiel van de zender werd
verder aangescherpt met het aankopen van onder meer de UFC/'The
Ultimate Fighter', '24' en de realityserie 'Steven Seagal Lawman' (de
laatste twee zijn binnenkort te zien). In 2009 scoorde de zender
vooral met voetbal, zowel de UEFA Europa League als de KNVB Beker (die
met de finale 2 miljoen kijkers trok). Ook 'mannelijke' films zoals 'X
Men', '2 Fast 2 Furious' en 'Hostage' en de Formule 1- en
Dakar-uitzendingen van RTL GP scoorden hoog bij RTL 7.
RTL 8 levert met goed scorende vrouwenfilmtitels en de vaste waarden
As The World Turns, Oprah Winfrey Show en Dr. Phil een mooie bijdrage
aan het resultaat van RTL Nederland over 2009. De zender behaalde over
het hele jaar een gemiddeld zenderaandeel van 3,3 procent in de eigen
doelgroep Vrouwen 20 - 49 jaar. Het best scorende programma was een
uitzending van As The World Turns op 2 juni, met 11,2 procent
zenderaandeel in Vrouwen 20 - 49 jaar de hoogste score ooit voor de
vrouwenzender van RTL Nederland. Ook deden de films als Sleeping With
The Enemy, My Best Friend en Stepmom het erg goed.
---
RTL Group