Port of Rotterdam
Capaciteit rail service centrum Rotterdam vergroot
17-12-2009
18 december, levert het Havenbedrijf Rotterdam (HbR) aan het Rail Service Center (RSC) Rotterdam een uitbreiding op aan de westzijde van de terminal. RSC krijgt er circa 3 ha. bij en de sporen van de noordelijke bundel met de naastgelegen kraanbanen zijn met 150 meter verlengd tot 750 meter. De sporen zijn westelijk tevens direct aangesloten op de Havenspoorlijn.
De zuidwestelijke punt van RSC Rotterdam tegen het einde van de werkzaamheden
Treinen van en naar de Maasvlakte kunnen nu de tweede bundel van beide zijden gebruiken en hoeven niet meer via het emplacement Waalhaven. Al met al kan het treinverkeer op de Havenspoorlijn en daarmee de Betuweroute, efficiënter en flexibeler worden afgehandeld. De afhandelingcapaciteit van RSC Rotterdam wordt met ongeveer 50.000 eenheden vergroot. RSC besteedt in de uitbreiding ongeveer ¤ 1 miljoen aan meer veiligheid en efficiency voor het railproces (bijvoorbeeld video inspectie, wisselbediening). Het HbR investeert ¤ 5,3 miljoen in het project en krijgt het terug via extra pacht en toeslag voor infrastructuur.
RSC
RSC Rotterdam behandelt naar schatting een kleine 275.000 eenheden, door de crisis duidelijk minder dan vorig jaar. Het heeft de beschikking over twee bundels van vier sporen met elke twee kranen. De nieuwe capaciteit ligt op 400.000 eenheden. Uitbreiding tot 550.000 is mogelijk. De terminal behandelt op piekdagen 60 treinen (in plus uit). Driekwart van de lading is intra-Europees: 50% continentaal (niet zeegebonden), 25% "shortsea" (zeegebonden). Het kwart diepzeelading (intercontinentaal) loopt op termijn verder terug door verdere verplaatsing van diepzeeschepen naar de Maasvlakte.
Meer en beter spoor
De investeringen passen in het Rotterdamse beleid om in de komende decennia het aandeel van binnenvaart en trein in het containervervoer naar zo'n 65% te brengen. Hiervoor moet het aantal spoorcontainers verveelvoudigen. Naast vergroting van de terminalcapaciteit, uitbreiding en nieuw, moet de infrastructuur tevens efficiënter gebruikt worden. Het HbR werkt hieraan via het Spoorprogramma, samen met Keyrail, Prorail/V&W, trein- en terminaloperators en tractieleveranciers.