Ingezonden persbericht


Persbericht
29 december 2009

ROVER wil betere compensatie treinreizigers

Onvoldoende, voor veel mensen nutteloos en niet klantvriendelijk: ROVER is niet tevreden met de compensatie die vervoersbedrijven bieden voor de eerdere ontwrichting van het treinverkeer. ROVER vindt dat reizigers hun geld terug moeten krijgen voor de dagen dat zij niet of nauwelijks van de trein gebruik konden maken. De reizigersvereniging oriënteert zich op juridische stappen en roept de reiziger op een claim in te dienen bij NS.

Na de eerste sneeuwbui van 17 december was het spoor dagenlang ontregeld. Vier dagen lang riepen NS en ProRail reizigers op om geen gebruik te maken van de trein. Dit negatieve reisadvies werd volgens ROVER veel te snel gegeven: een enkele sneeuwbui mag geen reden zijn tot een complete staking van de dienstverlening op het spoor. Het negatieve reisadvies is echter nu reden voor NS om reizigers geen geld terug te geven voor de vertragingen.

Wel mogen reizigers deze week met 40% korting reizen of iemand gratis laten meereizen. Een aardig gebaar, maar volgens ROVER onvoldoende. Veel abonnementshouders hebben niets aan het aanbod. "Mensen hebben de volle mep betaald voor een dienst die niet geleverd is, het kan niet door de beugel om dan de geld-terug-bij-vertraging regel te verwerpen", aldus ROVER.

ROVER roept de reizigers op om toch een Geld-terug-bij-vertragingsformulier in te vullen voor de dagen dat men vertraging heeft opgelopen. De reizigersvereniging oriënteert zich op juridische stappen, maar hiervoor is het noodzakelijk dat reizigers eerst zelf een claim indienen. De reiziger kan zich met een afwijzing op de claim tot ROVER wenden.