Nieuwjaarswens per post meest populair

29/12/2009 08:59

TNT Post

Nieuwjaarswens per post meest populair

Liever handdruk dan zoenen

DEN HAAG, 29 DECEMBER 2009 - Bijna alle Nederlanders (96%) sturen hun nieuwjaarswens per post. Het versturen van een nieuwjaarswens per e-mail (39%) of via sociale netwerksites zoals Hyves (21%) is beduidend minder populair. Marco Borsato is de Bekende Nederlander die door velen in het nieuwe jaar het liefst een hart onder de riem wordt gestoken. Dit alles blijkt uit een recente peiling van TNT Post onder ruim 500 Nederlanders om te achterhalen hoe Nederlanders elkaar een gelukkig Nieuwjaar wensen.

De meeste Nieuwjaarskaarten (90%) worden gestuurd naar familie, gevolgd door vrienden (83%), kennissen (65%), collega's (35%) en partners (10%). En desgevraagd naar wie absoluut geen kaart wordt gestuurd, geeft 10 procent van de ondervraagden aan: de werkgever in de persoon van de baas. Gezondheid en geluk zijn de populairste thema's voor een nieuwjaarskaart.

Ook opvallend in het onderzoek is dat het bezoeken van familie op Nieuwjaarsdag ruim een derde van de ondervraagden tegenstaat, dat pakweg 10 % een hekel heeft aan de kater en dat eenzelfde aantal niet blij is met het feit dat de winkels dicht zijn op Nieuwjaarsdag. Daar tegenover staat dat hoe ouder men is, hoe vaker men geniet van alles rondom de Nieuwjaarsviering.

Zoenen of handdruk

De meeste Nieuwjaarswensen worden neutraal overgebracht door een handdruk (47%) of alleen verbaal (10%). Drie op de tien Nederlanders gaan een stuk amicaler met elkaar om en geven drie zoenen of zelfs een omhelzing bij het overbrengen van de Nieuwjaarswens aan collega's. Vrouwen willen vaker gezoend worden door hun collega's dan mannen. De Mexicaanse griep speelt hierbij geen rol. Ruim drie kwart (77%) van de Nederlanders geeft aan hier niet bij stil te staan als zij anderen een gelukkig Nieuwjaar wensen. Ook uit het verjaardagsonderzoek dat afgelopen juli door TNT Post werd uitgevoerd, bleek dat zoenen op het werk, vooral bij mannen, niet erg populair is. Het overgrote deel van de bevolking werd ook in dit onderzoek het liefst met een handdruk gefeliciteerd.

Marco Borsato

De Bekende Nederlander die Nederlanders graag een gelukkig Nieuwjaar willen toewensen en dus een Nieuwjaarskaart zouden sturen, is Marco Borsato (10%). De persoonlijke boodschap die Nederlanders in de kaart zouden zetten is in de meeste gevallen een reactie op het faillissement van The Entertainment Group.

Andere grote en kleine wetenswaardigheden en feiten zijn:


- Wanneer Nieuwjaarswensen via sociale media zoals Facebook of Hyves worden gestuurd, is dit vooral naar vrienden (88%) en kennissen (71%).


- De helft van Nederland vindt Driekoningen (6 januari) de uiterste datum waarop het gepast is om Nieuwjaarskaarten te ontvangen.


- Mannen bewaren vaker hun ontvangen Nieuwjaarskaarten dan vrouwen. Vrouwen bewaren vaker Nieuwjaarskaarten met een zelfgeschreven boodschap.


- De meeste Nederlanders doen het rustig aan op Nieuwjaarsdag en brengen de dag met familie, partner en/of vrienden door (56%).


- Het favoriete gespreksonderwerp tijdens de Nieuwjaarsborrel zijn de plannen voor 2010.