Ingezonden persbericht
Persbericht
Assen/Emmen, 28 december 2009
Sluiting Bargeres formeel niet juist
Vanaf het moment dat de eerste plannen bekend werden voor een nieuwe wijk in Emmen is er gesproken over het sluiten van het Station Bargeres ten gunste van het nieuwe station Delftlanden. Vandaag stond in het dagblad van het Noorden de bevestiging dat Station Bargeres gesloten gaat worden.
Het niet bedienen van een station, en dat staat los van het eventueel sluiten van een station, is een beslissing die genomen mag worden door de concessiehouder, in dit geval de Provincie Drenthe. Echter, volgens de wet dient deze beslissing eerst voorgelegd te worden aan de consumentenorganisaties. In Drenthe is dat het Consumentenplatform Openbaar vervoer Drenthe. De Provincie is verplicht om een advies te vragen alvorens zij tot een beslissing overgaat. Het adviesaanvraag is echter niet ingediend bij het platform. Daarmee zijn dus de wettelijke regels niet nageleefd.
Derhalve is het verbazingwekkend dat er zowel vanuit de Provincie en de Gemeente Emmen er met grote beslistheid wordt gesproken over het sluiten van Bargeres. Temeer omdat minister Eurlings en de Provincie (als concessiehouder), beiden nog geen formele beslissing genomen hebben. Dat is ook de reden dat Eurlings begin december de uitspraak deed dat hij geen bezwaar tegen heeft als Emmen-Bargeres open blijft.
Het is aan de minister om uiteindelijk de formele beslissing te nemen om een station te sluiten. In de spoorwegwet (art. 17 lid 2b2 en art 57 lid b, zie bijlage) staat dat elke beslissing van een aanmerkelijke wijziging in de infrastructuur dient genomen te worden door de minister. Het sluiten van een station is een aanmerkelijke wijziging. In het verleden, toen het Rijk nog de concessiehouder was, is een dergelijke beslissing niet genomen. Ook hebben de Staten van Drenthe nog niet ingestemd met een dergelijk besluit.
Elke uitspraak over het eventueel sluiten van Bargeres is dan voorbarig te noemen.
In de spoorwegwet (art 48, 1e lid) wordt Prorail aangewezen als de verantwoordelijke instantie voor het beheer en onderhoud van het spoor. Prorail is dus een uitvoerende instantie en heeft geen bevoegdheden tot het nemen van een beslissing inzake het sluiten c.q. ophouden van een station.
pastedGraphic.pdf ¬