KlusHuis: Geef startende ondernemers de eer die hen toekomt
BARNEVELD, 20091228 -- Het hoge woord moet er aan het eind van het jaar uit. Wilger van de Beek wordt langzamerhand best moe van al die instanties die belijden dat ze starters in het zadel helpen. Hij ergert zich eraan dat doortastende starters niet de eer krijgen die hen toekomt.
De marketingdirecteur van Het KlusHuis: `Dit jaar hebben 53 vakmensen bewust de keuze gemaakt om als De Klussenier hun eigen bedrijf te starten. Het roept bij mij de vraag op of een Klussenier een doorsnee is van de 100.000 jaarlijks startende ondernemers of de doorbijter die met keihard werken én visie de recessie het hoofd biedt? Feit is dat hij zijn eigen bedrijf op het moment startte dat de recessie in de bouw in volle hevigheid toesloeg. Massale werkloosheid, stagnerende woningbouw en woningverkopen waren op dat moment geen verleidelijk vooruitzicht. En toch hebben ze de beslissing genomen om voor zichzelf te beginnen. Wij zijn er dankbaar voor dat wij ze kunnen en mogen begeleiden om ondernemer te worden maar ze hebben het zelf met stinkend hun best doen tot een succes gemaakt.'
Het jaar 2009 was een rampjaar voor de bouw. Kleine eenmansbedrijven in de bouw werden begin 2009 door de opdrachtgevers naar huis gestuurd. Volgens Van de Beek belandden deze ondernemers bij moeder de vrouw op de bank en als ze geen actie hebben ondernomen, bivakkeren ze daar nog steeds. De kardinale vraag is hoe een Klussenier als net gestarte ondernemer dan wel aan de bak komt.
Wilger van de Beek: `Ook deze startende Klusseniers stonden sceptisch tegen de rol die marketing in de bedrijfsvoering van een klussenbedrijf inneemt. Als franchisegever van De Klussenier blijven we daar constant op hameren. Je bent geen Zelfstandige Zonder Personeel maar een Ondernemer Zonder Personeel en dat is het wezenlijke verschil. Starters denken met mond-tot-mondreclame een eind te komen. Ze willen met hun handen werken, voelen zich geen boekhouder. In een recessie leren we ze dat de spelregels van zaken doen ook in de klussenbranche anders liggen. Ik weet nu dat als een startende ondernemer geen marketing bedrijft, hij uiteindelijk tot de ruim 40% van de starters behoort die volgens de Kamer van Koophandel na 3 jaar niet meer actief is. Onze 53 startende Klusseniers hebben gebruik gemaakt van de marketingervaring van Het KlusHuis en uit het aanwezige arsenaal van meer dan 70 marketingacties geput en juist die acties gekozen die bij hen én hun klanten passen. Ze zijn niet op de bank blijven zitten maar zijn echt gaan ondernemen en hebben de klanten opgezocht. Dat ze de juiste keuze hebben gemaakt wordt bevestigd door de Kamer van Koophandel. Deze organisatie is nu helemaal om en heeft zijn scepsis tegenover franchise laten varen. De voorzitter van deze organisatie, de heer Van Steenis adviseerde starters onlangs in een interview gebruik te maken van de voordelen van het beschut ondernemen via een franchiseformule. Die ervaring brengt een starter direct op een hoger plan.'
De 53 starters kozen bewust voor de franchiseformule De Klussenier in de wetenschap dat ze begeleiding nodig hebben tijdens de opstart van hun eigen onderneming. 1.000 vakmensen meldden zich dit jaar bij de organisatie met de vraag om Klussenier te mogen worden. Uiteindelijk werden 53 vakmensen na een strenge selectie toegelaten tot de 5-daagse training. Wilger van de Beek: `En het werk, ik hoor het denken. De naam De Klussenier trekt werk aan omdat klanten zekerheid zoeken. Er wordt niet meer verhuisd omdat men bang is het eigen huis niet te verkopen. Ook de bank werkt niet echt mee met de financiering. Wanneer een gezin realiseert dat ze er misschien nog wel 5 jaar wonen, is dat reden om de eigen woning van comfort te voorzien. Een nieuwe badkamer, keuken of een dakkapel. Ik heb gemerkt dat de opdrachtgever voor een Klussenier kiest omwille van de kwaliteit en de garantie. Waar vroeger voor een beunhaas werd gekozen, durft men nu geen risico te lopen door de zuur verdiende spaarcenten in de waagschaal te leggen. Voor De Klussenier is dat de Zekerheid van het Merk'.
Tot slot is er de opmerking van Van de Beek dat hij, na een jaar de balans opmakend, teleurgesteld is over alle instanties die hoog opgeven over het helpen van starters maar met name de 45+er in de kou laten staan. Ze richten zich op groepen waar het makkelijker scoren is. En pakken daar alle credits voor terwijl deze de starter toekomt.
Ingezonden persbericht