Datum 24 december 2009
Onderwerp Standpunt Omlegging A9 Badhoevedorp
Geachte voorzitter,
Overeenkomstig het bepaalde in de artikelen 9 en 11, eerste lid van de Tracéwet
informeer ik u, mede namens mijn ambtsgenoot van Volkshuisvesting, Ruimtelijke
Ordening en Milieubeheer, over het standpunt inzake de omlegging van de A9 ter
hoogte van Badhoevedorp, naar aanleiding van de trajectnota / MER voor dit deel.
Afweging en keuze
Samen met mijn collega van VROM kom ik voor de omlegging A9 Badhoevedorp
tot een keuze voor het bogenalternatief, waarbij ten opzichte van het
bogenalternatief uit de Trajectnota/MER enkele optimalisaties van het knooppunt
Badhoevedorp hebben plaatsgevonden en enkele wijzigingen op de scope zijn
doorgevoerd. Ik ga daar in de toelichting op het standpunt verder op in. Deze
keuze hebben wij gemaakt na afweging van alle belangen en op basis van de
informatie uit de Trajectnota/MER en de ontvangen inspraakreacties en adviezen.
Het gaat hierbij om:
- De omlegging van de A9 tussen knooppunt Raasdorp en knooppunt
Badhoevedorp, 600 m vanaf de rand van de bebouwing en uitbreiding
naar 2 x 3 rijstroken met ruimtereservering voor 2 x 4 rijstroken;
- Aanpassing van het knooppunt Badhoevedorp. De huidige verbindingen in
het knooppunt worden daarbij qua functionaliteit in stand gehouden.
Het bogenalternatief wordt gecombineerd met de volgende onderdelen uit het
Meest Milieuvriendelijk Alternatief:
- Tweelaags ZOAB (of een verharding met gelijkwaardige geluidsdempende
werking);
- Natuurvriendelijke bermsloten langs de omgelegde A9;
- Faunapassages;
- Compensatie voor de in het plangebied aangetroffen bittervoorn;
- Het nakomen van de afspraken zoals vastgelegd in het protocol Mainport
en Groen (Groene Carré).
Toelichting op het Standpunt
In 2005 is een bestuursovereenkomst gesloten waarin onder andere is
overeengekomen dat de betrokken regionale partijen een financiële bijdrage
leveren aan het project.
Het voorkeursalternatief (,,T106-alternatief) is op 26 april 2006 vastgesteld door
de Stuurgroep omlegging A9 Badhoevedorp. Het voorkeursalternatief legde het op
dat moment financieel haalbare alternatief voor de omlegging vast: de tracering
ten zuiden van Badhoevedorp, waarbij de S106, nu lopend ten noordwesten van
Badhoevedorp tot de huidige aansluiting Badhoevedorp, naar het zuiden wordt
doorgetrokken naar de nieuwe aansluiting Badhoevedorp en verder als een
aansluitende provinciale weg naar Schiphol met een halve aansluiting op de A4.
De huidige inzichten vanuit het oogpunt van leefbaarheid, verkeersveiligheid en
kosten leiden tot een nieuw voorkeursalternatief. Kenmerkend verschil met het
T106-alternatief is dat de verbinding Haarlem Schiphol vice versa in het
knooppunt Badhoevedorp wordt gerealiseerd.
Keuze voor het aangepaste bogenalternatief
Het alternatief waarvoor ik met mijn collega van VROM heb gekozen, is gebaseerd
op het bogenalternatief uit de Trajectnota/MER en wijkt daar op enkele
onderdelen van af. Deze afwijkingen licht ik na de overwegingen bij de keuze
verder toe.
Overwegingen bij deze keuze zijn:
- Beperking van luchtvervuiling en geluidhinder in Badhoevedorp ten
opzichte van de huidige situatie en het toetsingsalternatief (dat dient om
een vergelijking met de alternatieven te kunnen maken) doordat de weg
uit het dorp wordt geplaatst. Ten opzichte van het bogenalternatief uit de
Trajectnota/MER wordt met het door ons gekozen, aangepaste
bogenalternatief de leefbaarheid in Badhoevedorp verder vergroot door
het verminderen van de ,,neerslag van geluid vanuit een hooggelegen
boog.
- Dit alternatief scoort gunstiger dan het voorkeursalternatief uit 2006 op
aspecten als leefbaarheid, kosten, verkeersveiligheid en robuustheid. Op
overige aspecten zijn de alternatieven nagenoeg gelijkwaardig.
- Kostenbesparing ten opzichte van het bogenalternatief uit de
Trajectnota/MER door het vervangen van de fly-over Schiphol Haarlem
door een verbindingslus in het knooppunt Badhoevedorp.
- Vergroting van de externe veiligheid ten opzichte van de huidige situatie
en het toetsingsalternatief doordat het vervoer van gevaarlijke stoffen op
grotere afstand van Badhoevedorp wordt gebracht.
- Verdere vergroting van het maatschappelijk draagvlak door het toevoegen
van elementen die uit de inspraak naar voren kwamen.
- Een wens van Schiphol is dat een toekomstige aansluiting op de A4 van
parkeerterreinen P3 en P4 niet onmogelijk moet worden gemaakt door de
omlegging Badhoevedorp. Rijkswaterstaat bevestigt dat met de keuze
voor het aangepaste bogenalternatief deze aansluiting niet onmogelijk
wordt gemaakt en dat overigens de alternatieven hierin niet
onderscheidend zijn. Te zijner tijd zal een eventuele daadwerkelijke
realisatie getoetst moeten worden aan het aansluitingenbeleid.
De afwijkingen ten opzichte van het bogenalternatief uit de Trajectnota/MER zijn:
- De boog (fly-over) Schiphol Haarlem is vervangen door een
verbindingslus in het gereconstrueerde knooppunt Badhoevedorp;
- Er hebben enkele wijzigingen op de scope plaatsgevonden op verzoek van
de regio per brief van 14 juli 2009.
Vervangen boog Schiphol Haarlem door een verbindingslus
In de Trajectnota/MER waren ten zuidwesten van het knooppunt Badhoevedorp
twee bogen voorzien voor de verbinding Haarlem Schiphol vice versa. Na de
vaststelling van de Trajectnota/MER is, vooruitlopend op het Standpunt en in lijn
met de aanbevelingen van de commissie m.e.r., gekeken naar een optimalisatie
van het knooppunt Badhoevedorp.
Daaruit is een variant ontstaan waarin de buitenste boog (de fly-over voor de
verbinding Schiphol Haarlem) is komen te vervallen. De buitenste boog wordt
vervangen door een verbindingslus in het knooppunt Badhoevedorp. Deze
verbindingslus heeft een ruimere boogstraal dan de huidige verbindingslus in het
knooppunt en biedt voldoende capaciteit om de voorziene groei van het
autoverkeer op te vangen.
Scopewijzigingen
Daarnaast zijn, op initiatief van en in overleg met de regionale partijen, de
volgende wijzigingen op de scope doorgevoerd:
1. Een onderdoorgang onder de S106 en de A9 ter hoogte van het huidige
tracé van de Schipholweg ten behoeve van een toekomstige HOV
verbinding. Het risico van een kostenoverschrijding bij de realisatie van
de onderdoorgang is klein en goed beheersbaar door mogelijke
versoberingsmaatregelen;
2. Een viaduct voor alle verkeer ter hoogte van de Sloterweg over de
omgelegde A9 in plaats van een onderdoorgang voor alleen fietsverkeer.
In het merendeel van de inspraakreacties werd een voorkeur
uitgesproken voor het openhouden van de Sloterweg voor alle verkeer.
Dit onderdeel kan kostenneutraal worden uitgevoerd;
3. Het zodanig inrichten van het knooppunt Badhoevedorp dat een
toekomstige omlegging van de Schipholweg niet onmogelijk wordt
gemaakt. Ook dit onderdeel kan vrijwel kostenneutraal worden
uitgevoerd.
Deze wijzigingen zijn zeer beperkt. Voor de afweging tussen de alternatieven uit
de TN/MER hebben ze geen effect. In de toelichting op het OTB wordt hier nader
op ingegaan.
De regionale partijen stellen voor deze wijzigingen een aanvullend budget van
13 miljoen beschikbaar.
Relatie met andere projecten
De omlegging van de A9 bij Badhoevedorp heeft een relatie met de volgende
projecten:
- Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA);
- Aanleg spitsstroken op de A4 vanaf het Ringvaartviaduct richting
Amsterdam en op de A9 richting Alkmaar;
- Openbaar Vervoer Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad (OV-SAAL).
Deze relatie is voor wat de eerste twee projecten betreft verkeerskundig van
aard: realisatie van beide projecten heeft gevolgen voor de verkeersstromen op
de A9 bij Badhoevedorp. Realisatie van OV-SAAL is een voorwaarde voor de
ontwikkelingen in het scenario ,,Airport Corridor Schittert (zie de paragraaf
,,Scenarios op pagina 7).
Probleemanalyse en doelstelling
Probleemanalyse
Het omleggen van de A9 vindt allereerst zijn oorsprong in het streven van alle
partijen om de leefbaarheid en de ruimtelijke structuur in Badhoevedorp te
verbeteren. De omlegging van de A9 is dus niet primair gebaseerd op
verkeerskundige gronden. Maar met deze omlegging worden ook stevige
bereikbaarheidsknelpunten opgelost.
De huidige situatie, waarbij de A9 door de kern van Badhoevedorp loopt, zorgt
voor een aantal problemen:
- De leefbaarheid in Badhoevedorp is een knelpunt. De A9 loopt dwars door
de kern Badhoevedorp. Hierdoor ontstaan problemen op het gebied van
sociale veiligheid en verkeersveiligheid, door smalle en lage
onderdoorgangen. Daarnaast leidt het feit dat de weg op een dijk ligt tot
visuele problemen. Eveneens veroorzaakt de weg milieuproblemen: er zijn
veel woningen die bloot staan aan verhoogde concentraties fijnstof en
stikstofdioxide en bij circa 5.000 woningen wordt de voorkeursgrens-
waarde van 48 dB overschreden. Ten slotte leiden de vele files op de A9
tot sluipverkeer door het dorp;
- De bereikbaarheid van de regio is slecht. In de huidige situatie wordt,
zeker in spitstijden, niet voldaan aan de streefwaarden uit de Nota
Mobiliteit. De opstoppingen op de A9 en in het knooppunt Badhoevedorp
hebben tot gevolg dat de bereikbaarheid van de economische centra
Haarlem en Amsterdam en een deel van de kop van Noord-Holland (onder
meer Alkmaar) onvoldoende is. Bovendien wordt de bereikbaarheid van
Schiphol bedreigd.
- De A9 zorgt voor een ruimtelijke barrière in Badhoevedorp. De A9
belemmert de ontwikkeling van een goede ruimtelijke structuur van
Badhoevedorp.
Doelstellingen
Doelstellingen van de omlegging van de A9 zijn:
- Betere leefbaarheid in de kern van Badhoevedorp. De barrièrewerking en
de sociale onveiligheid, veroorzaakt door de A9, moet aanzienlijk
verminderen. Daarnaast moet het sluipverkeer worden teruggedrongen.
De hinder van geluid en lucht in Badhoevedorp moet verminderen en mag
niet boven de wettelijke normen komen.
- Betere bereikbaarheid van de Amsterdamse regio en mainport Schiphol.
De omlegging van de A9 heeft tot doel op een toekomstvaste wijze de
doorstroming te verbeteren in het knooppunt Badhoevedorp en tussen het
knooppunt Badhoevedorp en het knooppunt Raasdorp. Daarnaast heeft de
omlegging tot doel de bereikbaarheid van Schiphol en de ontsluiting van
Parkstad te verbeteren.
- Een kwaliteitsimpuls geven aan de ruimtelijke structuur van
Badhoevedorp. Er moet ruimte komen om een duurzame verbetering van
de ruimtelijke structuur mogelijk te maken.
Onderzochte alternatieven
In het kader van de Trajectnota/MER van de omlegging A9 zijn de volgende
alternatieven nader uitgewerkt en onderzocht:
Het nulalternatief (inclusief een noordelijke spitsstrook op de bestaande
A9);
Het toetsingsalternatief;
Het T106-alternatief (het voorkeursalternatief uit 2006);
Het Bogenalternatief;
Het Bogen-binnenringalternatief;
Het Meest Milieuvriendelijke Alternatief (MMA).
Het T106-alternatief en het bogenalternatief zijn ook opgenomen in de eerder
gepubliceerde Startnotitie. Het bogen-binnenring-alternatief is voortgekomen uit
de inspraakreacties op de startnotitie. Conform de bestuursovereenkomst zijn ook
de effecten van benuttingsmaatregelen en reconstructie van het knooppunt
Badhoevedorp bekeken. Dit alternatief heet het toetsingsalternatief. Dit
alternatief dient om een vergelijking met de omleggingalternatieven te kunnen
maken.
Toetsingsalternatief
Het toetsingsalternatief gaat uit van de aanleg van zowel een noordelijke als
zuidelijke spitsstrook en bevat bovendien een reconstructie van het knooppunt
Badhoevedorp. De reconstructie van het knooppunt houdt in dat een aantal
lusvormige verbindingswegen wordt vervangen door semi-directe
verbindingswegen. Het betreft de verbindingen Badhoevedorp (A9) Amsterdam
(A4) en Amstelveen (A9) Den Haag (A4).
T106-alternatief
In het T106-alternatief wordt een verbinding tussen Haarlem en Schiphol vice
versa mogelijk gemaakt door een nieuwe weg (T106) vanaf aansluiting
Badhoevedorp door te trekken naar Schiphol. De T106 sluit in één richting (van
en naar het zuiden) aan op de parallelrijbanen van de A4. Bij de aansluiting
Badhoevedorp sluit de T106 aan op de toekomstige S106, richting Parkstad. De
T106 kruist het onderliggend wegennet bovenlangs zonder verbindingen.
Het knooppunt Badhoevedorp is in dit alternatief niet volledig. In het knooppunt is
het niet mogelijk om vanaf Badhoevedorp via de A9 de A4 richting het zuiden te
rijden en vice versa.
Bogenalternatief
De omgelegde A9 kent in het bogenalternatief dezelfde ligging als in het
T106-alternatief. Voor de verbinding Haarlem Schiphol vice versa worden twee
verbindingsbogen aangelegd tussen de A4 en de omgelegde A9. Deze
verbindingsbogen zijn een onderdeel van het knooppunt Badhoevedorp, dat in dit
alternatief dus wel als een volledig knooppunt is te beschouwen.
Bogen-binnenringalternatief
Dit alternatief is naar aanleiding van de inspraakreacties op de Startnotitie
toegevoegd.
Het bogen-binnenring-alternatief verschilt met het bogenalternatief omdat hier, in
plaats van twee verbindingsbogen tussen de A9 en A4, alleen een
verbindingsboog A9 A4 voor de richting Haarlem Schiphol wordt aangelegd.
De verbinding Schiphol Haarlem loopt via een nieuwe verbindingsboog tussen
de A4 en de A5 in het knooppunt De Hoek en niet via de A9.
Dit alternatief bevat daarmee geen volledig knooppunt Badhoevedorp, het is niet
mogelijk om vanaf Schiphol richting Haarlem te reizen. De overige verbindingen
zijn wel mogelijk. De driehoek A9-A4-A5 kan ,,rechtsom worden gereden.
Meest milieuvriendelijk alternatief (MMA)
Het MMA zorgt vooral voor het opheffen van de negatieve effecten op Flora- en
faunawet. Het MMA is het alternatief dat het best scoort op milieueffecten,
aangevuld met de volgende extra milieumaatregelen:
Tweelaags ZOAB;
Natuurvriendelijke bermsloten langs de omgelegde A9;
Berminrichting;
Waterpartijen in verkeerslussen;
Faunapassages;
Groeiplaatsen voor de zwanebloem;
Compensatie voor de bittervoorn;
Vormgeven van ruimtelijke ontwikkelingen op het huidige tracé;
Sociale veiligheid Sloterwegtunnel;
Het Groene Carré Noord.
Vergelijking van de alternatieven
Het toetsingsalternatief heeft nauwelijks andere effecten dan de autonome
ontwikkeling. Behalve voor verkeer en vervoer zijn er geen verbeteringen ten
opzichte van de autonome ontwikkeling. Aan de hoofddoelstelling van dit project,
het verbeteren van de leefbaarheid, wordt in het geheel niet tegemoet gekomen.
In relatie tot de doelstellingen is dit alternatief dan ook niet interessant.
De omleggingsalternatieven hebben wel belangrijke effecten. Voor verkeer en
vervoer leveren de alternatieven waarbij de A9 wordt omgelegd een betere
oplossing dan het toetsingsalternatief. Ook zorgen ze voor een verbetering van de
sociale aspecten in Badhoevedorp. De veiligheidsrisicos met betrekking tot het
vervoer van gevaarlijke stoffen in Badhoevedorp verminderen door het weghalen
van de A9 uit Badhoevedorp. De omlegging beperkt de luchtvervuiling in
Badhoevedorp en zorgt voor een vermindering van de geluidhinder in de kern van
Badhoevedorp.
Het belangrijkste negatieve effect van de omlegging is het versnipperen van de
ecologische structuur en het overtreden van de verbodsbepalingen uit de
Flora- en faunawet. Door het toepassen van extra milieumaatregelen uit het MMA
zorgen de omleggingsalternatieven echter ook voor een ecologische verbetering.
Watertoets
De Watertoets is een instrument om de waterdoelstellingen beter mee te nemen
in de ruimtelijke plannen en besluiten, waarbij er onder meer aandacht is voor
wateroverlast en overstromingen. De formele momenten waarop de Watertoets
wordt gebruikt, vallen samen met de formele momenten in de tracé/m.e.r.-
procedure. Als onderdeel van de watertoets is overlegd met de waterbeheerder
van het plangebied, het hoogheemraadschap van Rijnland. Door middel van de
watertoets is invulling gegeven aan compensatie van verhard oppervlak en
aanpassing van het watersysteem.
Robuustheid
Het hoofdwegennet van het studiegebied is in de huidige situatie zeer robuust. Dit
komt vooral door de aanwezigheid van de driehoek bestaande uit de A4, A5 en
A9. De Schipholweg heeft in het studiegebied een drietal afslagen (in)direct op de
A9 en geeft daarmee de A9 een zekere robuustheid.
Ten opzichte van de huidige situatie neemt de robuustheid van het wegennet toe
door de geplande capaciteitsuitbreiding. De A5 zorgt, door de komst van de A5
Westrandweg, voor alternatieve routemogelijkheden indien er calamiteiten zijn op
bijvoorbeeld de A10, A9 of A4.
Scenario's
Bij de effectbeoordeling in de Trajectnota/MER is rekening gehouden met
ontwikkelingen in het gebied die al bekend zijn, zoals de geplande aanleg van het
Groene Carré. Ook wordt gerekend met een bepaalde economisch groei volgens
het gebruikelijke scenario: het European Coördination (EC-)scenario.
In de Trajectnota/MER zijn de effecten van de A9 ook onderzocht bij andere
scenarios voor ruimtelijke ontwikkeling, dan de autonome ontwikkeling. Er zijn,
naast het referentiescenario, twee alternatieve scenarios ontwikkeld voor de
invulling van deze ruimte:
- ,,Airport Corridor Schittert;
- ,,Armoe Troef.
De verschillende scenarios leveren geen wezenlijk andere verkeersstromen op. In
het scenario ,,Armoe Troef zijn de verkeersstromen minder, maar de A9 met 2 x 3
rijstroken is nog steeds noodzakelijk. In het scenario ,,Airport Corridor Schittert
verschilt de verkeerssituatie nauwelijks van het referentiescenario. Ook de
onderlinge vergelijking tussen de onderzochte alternatieven verandert niet of
nauwelijks. Een belangrijke constatering voor het scenario ,,Airport Corridor
Schittert, is dat bij deze ontwikkelingen de aangenomen verbetering van de OV-
verbindingen en verbetering van het onderliggend wegennet een voorwaarde is.
Advies commissie m.e.r. en inspraakreacties
Na de ter inzagelegging van de Trajectnota/MER heeft de commissie voor de
milieueffectrapportage een advies uitgebracht. Daarnaast is gedurende een
periode van 6 weken inspraak mogelijk geweest.
Hieronder wordt het advies van de commissie voor de milieueffectrapportage
gegeven, de inspraakreacties van de betrokken bestuursorganen en de overige
inspraakreacties. Alle insprekers ontvangen een brief met dit standpunt als
bijlage. De feitelijke (en formele) beantwoording van de reacties van de
insprekers vindt plaats in het OTB.
De Commissie voor de milieueffectrapportage
Op 17 september 2008 heeft de commissie m.e.r. haar advies uitgebracht over de
omlegging A9 Badhoevedorp. De commissie komt in het advies tot de volgende
conclusies:
"Oordeel over het MER
De Commissie is van mening dat de essentiële informatie voor besluitvorming in
het MER aanwezig is. Het MER is systematisch van opzet en goed geïllustreerd.
De probleemstelling en doelstellingen zijn duidelijk verwoord en alternatieven
worden consequent getoetst op milieueffecten en doelbereik."
"De effecten van de alternatieven op de luchtkwaliteit zijn voldoende onderzocht
in het MER en het bijlagerapport. Uit het MER volgt dat de luchtkwaliteit op
bepaalde locaties verbetert, maar dat op andere locaties overschrijding van
grenswaarden zal optreden. Voor maatregelen om deze overschrijdingen tegen te
gaan wordt verwezen naar het Nationaal Samenwerkingsprogramma
Luchtkwaliteit (NSL), dat in juli 2009 van kracht wordt. Gesteld wordt dat met
deze maatregelen overschrijding van grenswaarden wordt voorkomen. De
Commissie acht deze stelling aannemelijk, maar het is op basis van het MER niet
duidelijk in hoeverre de uitgangspunten voor de omlegging van de A9 in het NSL
overeen komen met de uitgangspunten in het MER."
"De Commissie adviseert om voorafgaand aan de besluitvorming de in het MER
gehanteerde uitgangspunten (verkeersintensiteiten, locatie van de omlegging) te
vergelijken met de gegevens zoals opgenomen in de NSL Saneringstool."
Ik heb laten nagaan of de in het MER gehanteerde uitgangspunten te vergelijken
zijn met de gegevens zoals opgenomen in de NSL Saneringstool. De enige
discrepantie is het snelheidsregime. Een deel van de A9 zal in de gebruiksfase
120 km/u worden en een deel 100 km/u (zoals in de huidige situatie). In het NSL
is voor het gehele tracé 120 km/u aangehouden. Dit houdt in dat de reële situatie
gunstiger is dan de situatie die in het NSL is aangehouden. Ik voorzie daarom
geen juridisch beletsel in het verdere verloop van deze procedure.
De betrokken bestuursorganen
Er zijn inspraakreacties ontvangen van de gemeente Haarlemmermeer en de
provincie Noord-Holland. De essentie van hun inspraakreacties is als volgt:
Gemeente Haarlemmermeer
Verkeer en Vervoer
Gemeente Haarlemmermeer wil graag zien dat de aansluiting
Badhoevedorp wordt vormgegeven conform de in de Startnotitie
aangehouden vormgeving;
Indien de A9 de Schipholweg hoog kruist, dient het viaduct voldoende
lengte te hebben om aan verkeerskundige, recreatieve, cultuurhistorische
en ecologische aspecten tegemoet te komen;
De gemeente wil een bevestiging van het afwaarderen van de
Schipholweg van 80 naar 50 km/uur;
De Gemeente wil een bevestiging dat de kruising van de Sloterweg met
de A9 ook geschikt zal zijn voor hulpdiensten.
De gemeente wil concreet zien welke fietsverbindingen er gerealiseerd
gaan worden en hoe de veiligheid gegarandeerd wordt. De combinatie van
een fietsroute met de Groene As dient onderzocht te worden.
Geluid en trillingen
De gemeente vraagt zich af of er bij de geluidsberekeningen rekening gehouden is
met gebiedsontwikkeling.
Luchtkwaliteit
De gemeente vraagt zich af of in het NSL ook ontwikkelingen van het
onderliggend wegennet rond Badhoevedorp zijn opgenomen.
Flora en fauna
De gemeente wil weten hoe de Groene As in de omlegging wordt verwerkt, in het
bijzonder in het knooppunt Badhoevedorp.
Bodem en water
Gevraagd wordt mee te werken aan een duurzaam watersysteem, integraal met
alle ontwikkelingen die gaan plaatsvinden in het kader van het masterplan
Badhoevedorp en de gebiedsontwikkeling.
Provincie Noord-Holland
De wens is een zo spoedig mogelijke openstelling van de omgelegde A9. Er is
geen duidelijke voorkeur voor een van de alternatieven. Van belang is de
aansluiting van het onderliggend wegennet op het hoofdwegennet. Uitgangspunt
dient te zijn dat op het niveau van het onderliggend wegennet een doorgaande
west-oostverbinding in stand blijft en dat de mogelijkheid blijft bestaan een
hoogwaardig openbaar vervoerverbinding te realiseren tussen Haarlem en
Zuidas/Schiphol.
Overige inspraakreacties
Overige inspraakreacties kwamen van omwonenden, inwoners van Badhoevedorp
en het bedrijfsleven. Deze reacties waren in hoofdlijnen als volgt:
- In grote meerderheid tegen het T106-alternatief;
- Schipholweg en Sloterweg toegankelijk houden voor alle verkeer;
- Nemen van geluidsmaatregelen, met name rondom het nieuwe knooppunt
Badhoevedorp.
Financiën
Het taakstellend budget voor de omlegging van de A9 bedraagt 315,7 miljoen
(inclusief BTW en 21 miljoen BLD-bijdrage, prijspeil 2009). Dit is, conform de
bestuursovereenkomst van 31 oktober 2005, inclusief bijdragen van de volgende
partijen (bedragen inclusief BTW, prijspeil 1-1-2005):
De provincie Noord-Holland draagt 15 miljoen bij;
De gemeente Haarlemmermeer draagt 16,5 miljoen bij;
De gemeente Haarlemmermeer draagt in tranches 90,9 miljoen bij;
De Stadsregio Amsterdam draagt 10,5 miljoen bij;
De N.V. Luchthaven Schiphol draagt 15 miljoen bij.
De scopewijzigingen resulteren in een ophoging van het taakstellend budget met
13 miljoen (gefinancierd door de regio). Daarmee resulteert een taakstellend
budget van 328,7 miljoen. Het project blijft naar verwachting binnen dit
taakstellend budget.
Vervolg van de procedure
Het standpunt zal worden uitgewerkt in een Ontwerp-Tracébesluit. Dit zal naar
verwachting in het najaar van 2010 ter inzage worden gelegd. Belanghebbenden
en betrokkenen kunnen in dit stadium opnieuw zowel schriftelijk als mondeling
inspreken.
Na afweging van alle binnengekomen reacties zal ik, in overeenstemming met de
Minister van VROM, in de eerste helft van 2011 het definitieve Tracébesluit (TB)
vaststellen. Tegen het Tracébesluit is beroep mogelijk bij de afdeling
Bestuursrechtspraak van de Raad van State. Uitgaande van een
beroepsprocedure van een jaar, zal er naar verwachting medio 2012 een
onherroepelijk TB liggen. Als de Crisis- en Herstelwet van kracht is, zal de termijn
voor de beroepsprocedure overigens zijn teruggebracht tot een half jaar. In dat
geval ligt er naar verwachting ultimo 2011 een onherroepelijk TB.
Wanneer het TB onherroepelijk is, kan direct worden gestart met de uitvoering.
De aanbestedingsprocedure van het D&C-contract (Design & Construction
contract) is parallel aan de TB-procedure uitgevoerd. Het contract zal volgens
planning begin 2011 worden gegund. Vervolgens heeft de betreffende marktpartij
tenminste een jaar tijd voor ontwerp- en voorbereidende werkzaamheden.
Conform planning zal de omlegging van de A9 in 2015 gereed zijn. Er is daarna
nog een jaar nodig om de bestaande A9 tot maaiveld te verwijderen.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
Ministerie van Verkeer en Waterstaat