Ministerie van Economische Zaken
Heemskerk wil einde aan automatische machtiging bij ongevraagde
verkooptelefoontjes
24 december 2009 | nieuwsbericht | Telecomwet- en regelgeving |
Nummers en domeinnamen | Telecom en consument
´Automatische machtiging bij ongevraagde verkooptelefoontjes kan tot
problemen leiden bij consumenten en daar moet een einde aan komen´.
Dat laat staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken donderdag 24
december aan de Tweede Kamer weten in reactie op Kamervragen van de SP
over de werkwijze van het bedrijf Pretium.
medewerker van een callcentre
Cold calling
Vragen om een automatische machtiging bij ongevraagde
verkooptelefoontjes (zogenaamde cold calling) is niet toegestaan
volgens de regels van Currence, de organisatie die over dit soort
betaaldiensten als automatische incasso gaat. Verkoopmedewerkers die
iemand ongevraagd bellen mogen de consument -wanneer er nog geen
relatie met de klant is- niet vragen om een machtiging voor
automatische incasso. Hiermee wordt voorkomen dat consumenten al aan
allerlei automatische betalingsstromen komen vast te zitten nog
voordat men iets op papier heeft gezien van het contract dat men
telefonisch is aangegaan.
Verplichtingen jegens de consument
Omdat dit soort praktijken in sommige gevallen toch lijken voor te
komen vraagt Heemskerk Currence om daar waar nodig op te treden tegen
het niet naleven van het verbod. Ook de bank van het bedrijf in
kwestie wordt door Heemskerk gewezen op het belang van het verbod op
automatische incasso bij cold calling. 'Op deze manier wil ik
marktpartijen bewust maken van hun verplichtingen jegens de
consument', aldus Heemskerk in de brief.
Advies
Op http://www.consuwijzer.nl/ is meer informatie te vinden over
automatische incasso en kan de consument advies krijgen hoe te
handelen in dit soort zaken. De consument kan hier lezen welke rechten
hij heeft. Op deze manier wil Heemskerk de consument alert maken op
zijn rechten en mondig maken ten opzichte van de bedrijven die gebruik
maken van telefonische verkoop. Ook worden vanuit ConsuWijzer signalen
van consumenten dat zaken niet goed gaan doorgegeven aan betrokken
instanties.