Ministerie van Economische Zaken

Heemskerk wil einde aan automatische machtiging bij ongevraagde verkooptelefoontjes

24 december 2009 | nieuwsbericht | Telecomwet- en regelgeving | Nummers en domeinnamen | Telecom en consument

´Automatische machtiging bij ongevraagde verkooptelefoontjes kan tot problemen leiden bij consumenten en daar moet een einde aan komen´. Dat laat staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken donderdag 24 december aan de Tweede Kamer weten in reactie op Kamervragen van de SP over de werkwijze van het bedrijf Pretium.

medewerker van een callcentre

Cold calling

Vragen om een automatische machtiging bij ongevraagde verkooptelefoontjes (zogenaamde cold calling) is niet toegestaan volgens de regels van Currence, de organisatie die over dit soort betaaldiensten als automatische incasso gaat. Verkoopmedewerkers die iemand ongevraagd bellen mogen de consument -wanneer er nog geen relatie met de klant is- niet vragen om een machtiging voor automatische incasso. Hiermee wordt voorkomen dat consumenten al aan allerlei automatische betalingsstromen komen vast te zitten nog voordat men iets op papier heeft gezien van het contract dat men telefonisch is aangegaan.

Verplichtingen jegens de consument

Omdat dit soort praktijken in sommige gevallen toch lijken voor te komen vraagt Heemskerk Currence om daar waar nodig op te treden tegen het niet naleven van het verbod. Ook de bank van het bedrijf in kwestie wordt door Heemskerk gewezen op het belang van het verbod op automatische incasso bij cold calling. 'Op deze manier wil ik marktpartijen bewust maken van hun verplichtingen jegens de consument', aldus Heemskerk in de brief.

Advies

Op http://www.consuwijzer.nl/ is meer informatie te vinden over automatische incasso en kan de consument advies krijgen hoe te handelen in dit soort zaken. De consument kan hier lezen welke rechten hij heeft. Op deze manier wil Heemskerk de consument alert maken op zijn rechten en mondig maken ten opzichte van de bedrijven die gebruik maken van telefonische verkoop. Ook worden vanuit ConsuWijzer signalen van consumenten dat zaken niet goed gaan doorgegeven aan betrokken instanties.