Ministerie van Economische Zaken
1 miljoen nieuwe inschrijvingen in het Bel-me-niet Register
24 december 2009 | nieuwsbericht | Telecomwet- en regelgeving |
Nummers en domeinnamen | Telecom en consument
Een magische grens van 1 miljoen nieuwe geregistreerde consumenten in
het Bel-me-niet Register is gepasseerd. Sinds 1 oktober hebben ruim 1
miljoen consumenten zich bij het wettelijke Bel-me-niet register
ingeschreven, omdat zij geen ongevraagde (verkoop)telefoontjes meer
willen ontvangen.
medewerker van een callcentre
Infofilter
Voordat het Bel-me-niet register bestond konden consumenten zich
inschrijven bij Infofilter. Ruim 2,6 miljoen consumenten hadden
dit ook gedaan en hoeven zich dus niet opnieuw in te schrijven. Het
totaal aantal geregistreerde consumenten in het Bel-me-niet
register komt daarmee op ruim 3,6 miljoen.
Verminderen irritatie over telemarketing
Op 1 oktober 2009 is op initiatief van Heemskerk het
Bel-me-niet Register ingesteld. Het doel van dit register is het
verminderen van irritatie bij consumenten over telemarketing.
Consumenten kunnen per registratie maximaal 4 nummers laten blokkeren
zodat zowel hun vaste als mobiele telefoonnummer ingeschreven kan
worden in het Bel-me-niet Register. Daarna mogen bedrijven hen niet
meer benaderen met een telefonisch aanbod. Dat staat zo in
de Telecom-wet.
Controle
Telemarketeers moeten voordat ze gaan bellen, eerst controleren of de
te bellen personen in het register ingeschreven staan. Het is ook
wettelijk geregeld dat een telefonische verkoper altijd actief moet
vragen of ze nogmaals mag bellen en of de consument ingeschreven wil
worden in het Bel-me-niet register. Als de consument dit wil, dan moet
de telemarketeer de inschrijving direct regelen.
Meer informatie
* Ruim 3,3 miljoen consumenten geregistreerd in het
Bel-me-niet-register nieuwsbericht | 17 november 2009 |
Consumentenbeleid | Telecom en consument Meer dan 650.000
consumenten hebben zich sinds 1 oktober 2009 geregistreerd in het
Bel-me-niet-register. Hiermee komt het totaal aantal
geregistreerde consumenten in het bel-me-niet-register op ruim 3,3
miljoen. 'De website voorziet overduidelijk in een behoefte. Veel
mensen willen dus van onverwachte telefoontjes af,' aldus
staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken.