Ministerie van Economische Zaken


1 miljoen nieuwe inschrijvingen in het Bel-me-niet Register

24 december 2009 | nieuwsbericht | Telecomwet- en regelgeving | Nummers en domeinnamen | Telecom en consument

Een magische grens van 1 miljoen nieuwe geregistreerde consumenten in het Bel-me-niet Register is gepasseerd. Sinds 1 oktober hebben ruim 1 miljoen consumenten zich bij het wettelijke Bel-me-niet register ingeschreven, omdat zij geen ongevraagde (verkoop)telefoontjes meer willen ontvangen.

medewerker van een callcentre

Infofilter

Voordat het Bel-me-niet register bestond konden consumenten zich inschrijven bij Infofilter. Ruim 2,6 miljoen consumenten hadden dit ook gedaan en hoeven zich dus niet opnieuw in te schrijven. Het totaal aantal geregistreerde consumenten in het Bel-me-niet register komt daarmee op ruim 3,6 miljoen.

Verminderen irritatie over telemarketing

Op 1 oktober 2009 is op initiatief van Heemskerk het Bel-me-niet Register ingesteld. Het doel van dit register is het verminderen van irritatie bij consumenten over telemarketing. Consumenten kunnen per registratie maximaal 4 nummers laten blokkeren zodat zowel hun vaste als mobiele telefoonnummer ingeschreven kan worden in het Bel-me-niet Register. Daarna mogen bedrijven hen niet meer benaderen met een telefonisch aanbod. Dat staat zo in de Telecom-wet.

Controle

Telemarketeers moeten voordat ze gaan bellen, eerst controleren of de te bellen personen in het register ingeschreven staan. Het is ook wettelijk geregeld dat een telefonische verkoper altijd actief moet vragen of ze nogmaals mag bellen en of de consument ingeschreven wil worden in het Bel-me-niet register. Als de consument dit wil, dan moet de telemarketeer de inschrijving direct regelen.

Meer informatie


* Ruim 3,3 miljoen consumenten geregistreerd in het Bel-me-niet-register nieuwsbericht | 17 november 2009 | Consumentenbeleid | Telecom en consument Meer dan 650.000 consumenten hebben zich sinds 1 oktober 2009 geregistreerd in het Bel-me-niet-register. Hiermee komt het totaal aantal geregistreerde consumenten in het bel-me-niet-register op ruim 3,3 miljoen. 'De website voorziet overduidelijk in een behoefte. Veel mensen willen dus van onverwachte telefoontjes af,' aldus staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken.