Ministerie van Economische Zaken

Antwoorden op de schriftelijke vragen van het lid Gesthuizen (SP) over
telefonische machtiging voor automatische incasso

Hierbij zend ik u de beantwoording van de vragen van het lid
Gesthuizen (SP) over telefonische machtiging voor automatische
incasso, nr. 2009Z23065, ingezonden 1 december 2009.

Hierbij zend ik u de beantwoording van de vragen van het lid Gesthuizen (SP)
over telefonische machtiging voor automatische incasso, nr. 2009Z23065,
ingezonden 1 december 2009.
1
Bent u bekend met de praktijk zoals beschreven in de bijlage1, te weten het niet
schriftelijk vragen om toestemming voor automatische incasso?
Antwoord
Ja, gelijkluidende signalen heb ik ook van de Consumentenautoriteit ontvangen
naar aanleiding van meldingen van consumenten bij ConsuWijzer.
2
Erkent u dat voor veel mensen deze manier van zaken doen problemen met zich
meebrengt?
3
Zijn deze praktijken toegestaan? Zo nee, waarom handhaven de toezichthouders
niet? Zo ja, vindt u dit wenselijk?
Antwoord 2 en 3
Ja, dat erken ik. Zoals ik uw Kamer eerder meedeelde2 is het volgens de rules &
regulations van Currence, als eigenaar van onder andere het product
Incasso/Machtigen, verboden om bij cold calling een machtiging tot automatische
incasso te vragen. Currence sluit met de banken die het product
Incasso/Machtigen willen voeren licentieovereenkomsten. Hierin is bepaald dat
deze banken zich aan de regels van Currence, de zogenaamde rules & regulations,
zullen houden. De deelnemende banken hebben in de overeenkomsten met hun
klanten (de bedrijven) dan ook opgenomen dat zij consumenten bij telefonische
verkoop, wanneer er nog geen sprake is van een bestaande klantrelatie, niet om
een machtiging voor een automatische incasso mogen vragen. Currence heeft

aangegeven dat wanneer zij klachten of signalen van consumenten of anderen
ontvangt dat consumenten bij cold calling toch gevraagd worden een machtiging
te verstrekken, zij de hierbij betrokken banken vraagt corrigerend op te treden
richting het overtredende bedrijf. Wanneer banken hieraan geen gevolg geven,
kunnen zij op basis van de rules & regulations door Currence worden beboet, of
kan de licentieovereenkomst worden opgezegd.
Currence faciliteert partijen die tot de markten voor de betaalproducten van
Currence willen toetreden. Door toepassing van uniforme regels en door die regels
helder uit te dragen, ziet Currence erop toe dat elke partij voldoet aan dezelfde
eisen. Currence houdt vervolgens toezicht op de regels en sanctioneert waar
nodig. Currence is opgericht vanuit zelfregulering. De toezichthouders, zoals de
Consumentenautoriteit en de Autoriteit Financiële Markten kunnen niet
handhavend optreden tegen overtredingen van de rules en regulations van
Currence.
Ik ben een voorstander van zelfregulering. Afspraken die door het bedrijfsleven
onderling worden gemaakt kunnen in de regel op meer draagvlak rekenen dan
door de overheid opgelegde regelgeving. Ik ben wel van mening dat de in de
licentieovereenkomsten gemaakte afspraken moeten worden nagekomen en niet
nakoming van die afspraken moet worden gesanctioneerd. Anders verliezen
marktpartijen het vertrouwen in de opgestelde regels. Indien Currence
aanwijzingen heeft dat een bank de rules & regulations overtreedt mag van haar
verwacht worden dat zij optreedt. Daarnaast moet de bank in kwestie ook richting
het bedrijf waarmee hij zaken doet een helder signaal afgeven en actie
ondernemen. Het verbod op het vragen van een machtiging tot automatische
incasso bij cold calling is voor consumenten belangrijk en dit verbod moet door
alle marktpartijen worden nageleefd.
4
Bent u bereid een einde te maken aan deze gang van zaken? Zo nee, waarom
niet? Zo ja, op welke manier zult u dit gaan aanpakken?
Antwoord
Ik ben over het geheel genomen van mening dat deze zelfregulering goed werkt in
de financiële sector. Bedrijven corrigeren elkaar en zorgen op deze manier dat er
een gelijk speelveld ontstaat.
Zoals ik in mijn antwoord op vraag 2 en 3 al aangaf vind ik het wel belangrijk dat
de regels die Currence afspreekt met de banken worden nageleefd.
Vanuit mijn verantwoordelijkheid voor het consumentenbeleid zal ik daarom
Currence door middel van een brief vragen daar waar nodig op te treden bij niet
naleving van het verbod op machtiging tot automatische incasso bij cold calling. U
heeft uw vraag gesteld in het licht van het bedrijf Pretium Telecom. De ING is de
huisbank van Pretium Telecom. Ik zal daarom ook aan ING door middel van een
brief vragen of er, gezien de rules & regulations waaraan zij moet voldoen,
aanleiding is op te treden richting het bedrijf. Ik zal Currence en ING wijzen op
het belang van het verbod op automatische incasso bij cold calling voor de

consument. Op deze manier wil ik de marktpartijen bewust maken van hun
verplichtingen jegens de consument. Over de reacties van Currence en ING zal ik
u te zijner tijd informeren.
Ten slotte kan de consument op www.consuwijzer.nl informatie vinden over
automatische incasso en kan de consument advies krijgen. De consument kan hier
lezen welke rechten hij heeft wanneer een bedrijf een automatische incasso wil
afsluiten. Ook wordt ingegaan op de situatie van het telefonisch verstrekken van
een machtiging aan een incassant en welke voorwaarden hiervoor gelden. Op
deze manier wil ik de consument alert maken op zijn rechten en mondig maken
ten opzichte van de bedrijven die gebruik maken van telefonische verkoop.
Overigens worden vanuit ConsuWijzer signalen van consumenten dat zaken niet
goed gaan zo nodig doorgegeven aan betrokken instanties.
De Consumentenautoriteit heeft in dit verband eind 2008 Currence er expliciet op
gewezen dat er onduidelijkheden waren over de vraag of consumenten een beroep
konden doen op de door Currence opgestelde regels voor Incasso en of de via
ConsuWijzer verstrekte informatie juist was. Currence heeft daarop verklaard dat
dit het geval is.
(w.g.) drs. F. Heemskerk
Staatssecretaris van Economische Zaken