Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
ProRail voegt mist toe aan de sneeuw
ProRail voert politieke opdrachten niet uit en legt de schuld vervolgens bij geldgebrek (lees: de politiek). Terwijl zij dat geld nooit hebben gevraagd en het eventueel ook binnen hun begroting hadden kunnen vinden. ROVER heeft zijn verontwaardiging over het door ProRail ontlopen van haar verantwoordelijkheden in een brief aan de minister geuit.
ProRail heeft meer dan drie jaar lang niet gereageerd op de vraag wat er nodig zou zijn - ook financieel - om de wisselverwarming te verbeteren. De opdracht om dit uit te zoeken dateert nog uit de tijd van de vorige staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, Schultz van Haegen, na eerdere problemen bij niet-extreme sneeuwval. ProRail-directeur Klerk zei deze week in het tv-programma NOVA dat betere apparatuur voor de wisselverwarming 45 miljoen euro zou kosten. Vanmorgen meldde een woordvoerster van Verkeer en Waterstaat in de Volkskrant dat ProRail daar nooit om heeft gevraagd.
Door het niet nakomen van bovengenoemde afspraak uit begin 2006, zat Nederland bij de eerste sneeuw van de winter 2009/2010 weer eens met de brokken: ontregeld treinverkeer en dagenlang negatief reisadvies (neem de auto in plaats van de trein). Eerder deze week vroeg ROVER minister Eurlings al om een Aanvalsplan Winterweer. De minister heeft tot nu toe alleen laten weten dat hij de afgelopen probleemdagen wil evalueren. Dergelijke evaluaties zijn er echter de laatste jaren al vaker geweest. Wil een nieuw onderzoek zin hebben, dan zullen de werkelijke problemen rond onderhoud en betrouwbaarheid van de apparatuur aan het licht moeten komen. Dat kan niet slechts een vraag aan ProRail zelf zijn.
In de brief aan de minister dringt ROVER aan op spoed. We staan immers nog maar aan het begin van de winter.