Ingezonden persbericht
Samenwerkingspartners waarderen open en transparante communicatie
Wooncompagnie opnieuw bekroond voor maatschappelijk ondernemerschap
Het maatschappelijk ondernemerschap van Wooncompagnie komt voor de tweede keer dit jaar bijzonder goed uit de bus. Raeflex - een onafhankelijke landelijke organisatie die visitaties uitvoert bij woningcorporaties - gaf Wooncompagnie een zeer hoge beoordeling voor maatschappelijk ondernemerschap. Eerder dit jaar behaalde de woningcorporatie al de hoogste landelijke score voor maatschappelijk ondernemerschap volgens de maatstaven van het Kwaliteitscentrum Woningcorporaties Huursector (KWH).
Wooncompagnie liet zich het afgelopen jaar beoordelen op haar maatschappelijke prestaties door een onafhankelijke visitatiecommissie van Raeflex. Als lid van branchevereniging Aedes is de woningcorporatie dat eens in de vier jaar verplicht. De visitatiecommissie gaat na of de corporatie de eigen gestelde doelen en ambities waarmaakt, haar maatschappelijke taak goed vervult, alle beschikbare middelen daadwerkelijk inzet voor dit doel en of alle belanghebbenden naar behoren betrokken worden bij de plannen en het beleid van de woningcorporatie. En uiteraard onderzoekt de commissie of de corporatie de codes voor goed bestuur naleeft. Dit leverde Wooncompagnie de hoge score op van een acht voor alle beoordeelde onderdelen. Raeflex visiteerde de afgelopen zeven jaar zo'n zeventig andere woningcorporaties.
Enthousiaste samenwerkingspartner
"Al met al was het een spannend traject", zegt directeur-bestuurder John Hendriks van Wooncompagnie. Maar we grijpen elk instrument om onze inspanningen te toetsen met beide handen aan. En we mogen best trots zijn op dit resultaat. We zien het als onderdeel van goed bestuur en maatschappelijk ondernemerschap om zo open en transparant mogelijk verantwoording af te leggen aan onze huurders en al onze partners. Dat onze stakeholders ons zien als een enthousiaste, open en bereidwillige samenwerkingspartner - zoals uit het rapport van de commissie naar voren komt - horen we dan ook graag. Maar er valt ook altijd te leren", besluit Hendriks. "Dat is trouwens nog een reden waarom we blij zijn met zo'n visitatie. Die leerpunten hebben we inmiddels opgenomen in onze jaarplannen voor 2010."
Landelijke top
Dat de corporatie meedoet in de landelijke top, bleek ook al eerder dit jaar. Toen behaalde Wooncompagnie al de hoogste landelijke score voor maatschappelijk ondernemerschap naar de maatstaven van het Kwaliteitscentrum Woningcorporaties Huursector (KWH).