Dienstverlening in sociale zekerheid voldoende, maar verkokerd
Mensen zijn in het algemeen tevreden over de dienstverlening door SVB,
UWV en gemeente (sociale dienst) als ze door één van deze organisaties
worden geholpen. Ze zijn minder tevreden als ze te maken hebben met
meerdere organisaties op het terrein van werk en inkomen. Dit
concludeert de Inspectie Werk en Inkomen in het rapport 'In dienst van
de burger'.
Op basis van klanttevredenheidsonderzoeken stelt de inspectie vast dat
de kwaliteit van de dienstverlening per organisatie verbetert. Elke
organisatie heeft hier een eigen programma voor. Een betere kwaliteit
van de dienstverlening door de overheid is een van de speerpunten van
het beleidsprogramma van het kabinet Balkenende IV. Doelen hierbij
zijn onder meer 'één effectieve overheid in dienst van de burger' en
'een 7 voor overheidsdienstverlening in 2011'.
Op het gebied van re-integratie en werk ligt de nadruk op integrale
dienstverlening door UWV en gemeenten op de werkpleinen. IWI tekent
aan dat er factoren zijn die de ontwikkeling van integrale
dienstverlening bemoeilijken, zoals verbeterprogramma's voor UWV en
gemeenten die niet op elkaar aansluiten. Ook zijn er verschillen in de
manier waarop de organisaties worden aangestuurd: UWV centraal en
sociale diensten lokaal.
Ongeveer de helft van de werkpleinen lijkt niet in staat om op het
afgesproken tijdstip (1 januari 2010) volledig integrale
dienstverlening te bieden.
Om in 2011 een 7 te halen voor de kwaliteit van de integrale
dienstverlening, is meer verbinding nodig tussen wat de afzonderlijke
organisaties ondernemen en wat ze op het niveau van de sector werk en
inkomen gezamenlijk willen bereiken.
persbericht IWI, 23 december 2009
Aan de informatie op deze site kunnen geen rechten worden ontleend.
Inspectie Werk en Inkomen