Inland Port Coevorden-Emlichheim van start
woensdag 23 december 2009
Met de ondertekening van een aantal contracten is vandaag de weg
geëffend voor het Coevordense havenbedrijf `Inland Port
Coevorden-Emlichheim'. Deze samenwerking tussen de Euroterminal
Coevorden, transportbedrijf Nijhof Wassink en kraanbedrijf Holland
Cranes gaat per 1 januari a.s. het laden en lossen van schepen in de
Coevorder haven verzorgen. Door hun onderlinge samenwerking kunnen de
partijen de klant een integraal aanbod doen op het gebied van weg-,
water- en railtransport.
Inland Port Coevorden-Emlichheim houdt kantoor in het bedrijfspand van
Nijhof Wassink, naast de haven, op het grensoverschrijdende
bedrijvenpark Europark. De dagelijkse leiding is in handen van de
Nijhof-Wassink-managers Stubenitsky en Haselbekke. Stubenitsky is met
z'n kennis van de Rotterdamse haven en de binnenvaart het eerste
aanspreekpunt voor verladers. Haselbekke is de operationeel manager in
Coevorden. Voor het laden en lossen van schepen worden kranen van
Holland Cranes uit Hardenberg ingezet.
Groei in op-en overslag
De op- en overslag van containers in Coevorden is de afgelopen jaren
sterk gegroeid. Dit concentreerde zich op rail- en wegtransport. Met
Inland Port Coevorden-Emlichheim kan nu ook de derde
transportmodaliteit, het schip, worden bediend. Hiermee is de laatste
schakel van het trimodale logistieke concept in Coevorden
gerealiseerd. De railterminal en de haven zijn rechtsreeks met een
spoor aan elkaar verbonden, zodat containers er met één handeling
tussen schip en trein kunnen worden overgeslagen.
De Coevorder haven ligt aan het kanaal Coevorden-Almelo, waar schepen
van het type spits en Kempenaar doorheen kunnen varen. De laatste is
55 meter lang en kan maximaal 20 teu meenemen (een teu is de gangbare
containereenheid in de transportwereld en staat gelijk aan een
twintig-voet-container). De provincie Overijssel heeft in november dit
jaar besloten het kanaal voor een groter scheepstype, de zogenaamde
Verlengde Kempenaar (24 teu), geschikt te maken. De provincie wil dit
in 2014 gerealiseerd hebben.
Door extra onderhoud aan het kanaal kan er dan zelfs, onder bepaalde
voorwaarden, een schip van 32 teu (tot een maximum laadgewicht van 700
ton) varen. Nijhof Wassink gaat binnenkort tussen Coevorden en
Rotterdam varen met een combinatie van twee Kempenaars die met
stuurkabels aan elkaar gekoppeld zijn. Zo'n koppelverband, bestuurd
door één kapitein, kan in één keer 39 teu vervoeren. De provincie
Overijssel heeft recent, na een geslaagde proefvaart, vergunning voor
het koppelverband gegeven.
Gemeente Coevorden