A- en B-milieulabels aan kop in autoverkoop
23 december 2009
Bijna tweederde van alle nieuwe personenauto's in Nederland was in
2009 voorzien van een groen milieulabel in categorie A of B. In 2007
was het aandeel van A- en B-labels nog geen kwart, in 2008 iets meer
dan 40 procent. Het wagenpark in Nederland vergroent dus in rap tempo,
zo blijkt uit een analyse van BOVAG, RAI Vereniging en RDC.
In 2007 was 5,15% van de nieuw verkochte personenauto's voorzien van
een A-label en 16,98% van een B-label. In 2008 bedroegen die
percentages respectievelijk 11,41% en 29,21%. Tot en met half november
2009 stegen de percentages A- en B-labels naar 24,98% en 34,04%. Het
aandeel groene C-labels nam af van 34,26% in 2007 en 28,13% in 2008
naar 18,69% in 2009 (meting tot half november 2009), terwijl het
aandeel van gele D-labels en de rode E-, F- en G-labels gezamenlijk
afnam van 42,3% in 2007 naar 30,16% in 2008 en 15,99% in 2009.
Aanbod
De populariteit van de groene labels heeft een aantal oorzaken. Het
aanbod van auto's met een A- en B-label is de afgelopen jaren fors
gestegen. Fiscale maatregelen maken de keuze voor een auto met groen
milieulabel aantrekkelijk. Bovendien verplichten veel bedrijven
medewerkers een auto met een groen label te leasen. Fabrikanten
springen daarop in en weten met technische aanpassingen de
CO2-uitstoot van hun modellen verder terug te dringen waardoor een
gunstiger milieulabel verkregen wordt.
Middenklasse
Dat van het kleinste segment auto's (de mini's en stadsauto's) 93,03%
een A- of B-label heeft is niet verwonderlijk. Des te opmerkelijker is
het grote aandeel A- en B-labels in het luxere segment: tweederde van
de grotere middenklassers en ruim de helft van de zakenauto's heeft
een A- of B-label. Het grootste aandeel rode labels (E en hoger) zien
we bij de sportwagens en in de superluxe klassen.
CO2-uitstoot
Vanaf 1 januari 2010 zal het milieulabel van een nieuwe personenauto
niet meer bepalend zijn voor eventuele korting of heffing op de
aankoopbelasting (BPM). Vanaf dat moment is de absolute CO2-uitstoot
van belang bij het vaststellen van de BPM. De bekende milieulabels
blijven overigens gewoon bestaan en vormen nog altijd een goede
indicatie om vast te stellen hoe zuinig een voertuig is in zijn
klasse.
U kunt hier de grafiek van 'aandeel milieulabels in nieuwverkopen'
downloaden:
* download Aandeel_milieulabels_in_nieuwverkoop.jpg
Zie het origineel
BOVAG