NIBRA
Meldkamer Haaglanden is klaar voor de jaarwisseling
"112 alarmcentrale, wie wilt u spreken, politie, brandweer of
ambulancedienst?" Met deze vraag wordt normaal gesproken een
112-melding aangenomen. De melder geeft aan welke hulpdienst hij wil
spreken en de aannamecentralist verbindt door naar een
collega-centralist van de desbetreffende discipline. Bij piekdrukte
kan het voorkomen dat alle centralisten bezet zijn. In dat geval valt
de melder òf terug naar de 112-aannamecentralist (als hij belt vanaf
een vaste telefoonlijn), òf naar het KLPD (mobiele bellers).
Ook tijdens de jaarwisseling zal een melder moeten aangeven voor welke
hulpdienst hij belt. Maar wanneer alle brandweer- of
politiecentralisten in gesprek zijn, wordt hij automatisch
doorgeschakeld naar een centralist van de andere discipline. Politie,
brandweer (RAC) en ambulancediensten (CPA) werken tijdens de
jaarwisseling samen, in een multidisciplinaire meldkamer. Net zoals
vorig jaar tijdens Oud & Nieuw. De centralist die de melding aanneemt,
maakt het incident aan in GMS/GIS en de burger wordt sneller geholpen.
Geen terugval meer naar de aannamecentralist of het KLPD. Want "waar
het om draait", zegt Paul Kok, chef Informatie en Bedrijfsvoering aan
de politiemeldkamer, "is de intake van alle 112-meldingen zo efficiënt
mogelijk te verwerken, door gebundelde capaciteit in te zetten op de
noodhulpvraag van de burger". Speciaal voor de jaarwisseling is er een
tijdelijke meldkamer ingericht met 15 volwaardige meldkamerposten, in
het zalencentrum op het hoofdbureau. Op 7 december zijn de systemen
uitvoerig getest. Een aantal collega's van de brandweer hebben een
speciale aanvullende opleiding als RAC-centralisten gevolgd.
De CPA werkt ook mee aan de multi-intake jaarwisseling, hoewel de
CPA-meldingen niet door politie of brandweer worden opgemaakt, vanwege
het medisch specialisme.
Jaarwisseling 2009-2010, de meldkamer is er klaar voor!