Datum 22 december 2009 -
Onderwerp Maritieme en aeronautische noodhulp op de Noordzee
- 1
Geachte voorzitter,
Met deze brief en bijgevoegde nota informeer ik u over het beleid voor de
maritieme en aeronautische noodhulp op de Noordzee, alsmede over de
coördinatie en uitvoering daarvan.
De beleidsambitie en uitvoering door de Kustwacht
De Noordzee is een van de drukst bevaren zeeën ter wereld, onze havens zijn
economisch van groot belang voor onze welvaart en de waarden van onze kust
dienen te worden beschermd. Sinds 1999 is een forse daling van het aantal
significante scheepsongevallen op de Noordzee per jaar geregistreerd. De
conclusie is daarmee gerechtvaardigd dat het Nederlandse deel van de Noordzee
een relatief veilige transportader is. Aangezien de kans op scheepsongevallen
uiteraard niet is uit te sluiten en ongevallen grote gevolgen kunnen hebben voor
mens, milieu en economie is de ambitie van de rijksoverheid een permanente
verbetering van de veiligheid van de scheepvaart. Deze ambitie is, tezamen met
diverse beleidsacties, uitgebreid verwoord in de Beleidsbrief Zeevaart
"Verantwoord varen en een vitale vloot" (Kamer nr. 31 409 nr. 1).
Voor de monitoring en uitvoering van het veiligheidsbeleid voor de scheepvaart op
de Noordzee is een goede taakuitvoering door de Kustwacht en haar betrokken
partners van groot belang.
Met het Besluit Instelling Kustwacht, dat op 1 januari 2007 in werking is
getreden, is gestart met de omvorming van het samenwerkingsverband
Kustwacht tot een eigenstandige organisatie. Uitgangspunt bij dit besluit was en
is dat de Kustwacht in de nieuwe vorm resultaatgericht en efficiënt kan optreden.
Het overheidsoptreden behorend tot de dienstverleningstaken van de Kustwacht
is verankerd in Nederlandse wet- en regelgeving.
De Kamer is door mij en mijn collega van Defensie met jaarlijkse
tussenrapportages geïnformeerd over de voortgang met betrekking tot de
omvorming van de Kustwacht. Recent is de eindevaluatie naar het functioneren
van de Kustwacht uitgevoerd. In januari 2010 zal ik u door middel van een
volgende Tussenrapportage hierover nader informeren.
a
agina 1 van 3
P
Uitvoering van aanbevelingen van de Algemene Rekenkamer
Datum
In reactie op een rapport van de Algemene Rekenkamer over de Kustwacht heeft 22 december 2009
het kabinet aangegeven (Tweede Kamer, vergaderjaar 20052006, 30 060, nr. 5) Ons kenmerk
te zullen komen tot een onderbouwing van de capaciteit voor het opsporen en DGLM-2009/530
redden van mensen in nood en de hulpverlening ter voorkoming van ongevallen
op zee.
Met bijgevoegde nota "Maritieme en aeronautische noodhulp op de Noordzee"
wordt invulling gegeven aan toezeggingen aan de kamer in het kader van het
rapport van de Algemene Rekenkamer. Deze nota behandelt de overheidstaken
die tot het optreden bij incidenten en calamiteiten op zee worden gerekend en
schetst per taak de beleidsdoelstelling en een zorgnorm. De tijdshorizon waarvoor
deze beleidsdoelstellingen gelden is de periode 2010-2015.
De nota "Maritieme en aeronautische noodhulp op de Noordzee" moet eveneens
worden gezien als een beschrijving van het resultaatgebied optreden bij
incidenten en calamiteiten als onderdeel van het Dienstverleningsplan Kustwacht.
Dit Dienstverleningsplan is, tezamen met het Handhavingsplan, de basis voor het
Activiteitenplan en Begroting (APB) van de kustwacht. Dit APB vormt jaarlijks de
opdracht van de Ministerraad aan de Directeur Kustwacht. De betreffende stukken
voor 2009 zijn aan Uw Kamer aangeboden (Tweede Kamer, vergaderjaar 2008-
2009, 30 490, nr 11). In januari 2010 zal het APB 2010 worden aangeboden aan
de Kamer.
In de nota is het hoofdstuk over het opsporen en redden van mensen in nood nog
niet opgenomen. Momenteel wordt met het ministerie van Defensie overlegd over
een zorgnorm voor de nieuwe defensiehelikopter NH-90. Zodra deze invulling
bekend is, zal een separate brief aan de Kamer hierover worden gezonden.
Conclusies van de nota "Maritieme en aeronautische noodhulp op de Noordzee"
De nota geeft aan dat de huidige capaciteit van de Kustwacht zal worden
gecontinueerd. Verder worden in de verschillende hoofdstukken preventieve
maatregelen beschreven en wordt ingegaan op adviezen over te ondernemen
acties om de hulpverlening te verbeteren.
Vanuit veiligheidsoogpunt heb ik besloten om vanaf medio 2010 de Kustwacht
een additionele taak op te dragen, namelijk het assisteren van de kapitein bij de
brandbestrijding aan boord van passagiersschepen. Dit in samenwerking met de
Gezamenlijke Brandweer Rotterdam. Het voorbereidingstraject loopt inmiddels.
agina 2 van 3
P
Datum
22 december 2009
In bijgevoegde nota is voorts onderbouwd aangegeven dat het huidige Ons kenmerk
voorzieningenniveau van de dienstverleningstaken voldoende is. Naast de DGLM-2009/530
additionele activiteiten op het gebied van brandbestrijding aan boord van
passagiersschepen worden dan ook geen nieuwe maatregelen noodzakelijk
geacht.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
J.C. Huizinga-Heringa
agina 3 van 3
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat