Gemeente Berkelland


Berkelland tekent bestuursconvenant N18

Wethouder Dennis Meijerink van verkeer en vervoer tekende afgelopen donderdag het bestuursconvenant tussen het Rijk en een aantal regionale partijen. Hiermee is een belangrijke stap gezet op weg naar de realisatie van de nieuwe N18 tussen Varsseveld en Enschede. In het convenant zijn de afspraken vastgelegd over de onderlinge samenwerking tussen de partijen en de gezamenlijke financiering van het project. Het convenant is op 17 december ook getekend door minister Eurlings en bestuurders van de provincies Gelderland en Overijssel, Regio Twente en de gemeenten Enschede en Haaksbergen.

Verkeersonveiligheid

Op en rond de huidige N18 is sprake van verkeersonveiligheid. Daarnaast doorsnijdt de weg de kernen van Eibergen, Haaksbergen en Usselo, wat leefbaarheidsproblemen tot gevolg heeft. Het ministerie van V&W, de provincies Gelderland en Overijssel en Regio Twente hebben in 2002, gezamenlijk met de gemeenten langs de N18, een procedure gestart om genoemde problemen te verminderen of op te lossen en daarnaast de bereikbaarheid te verbeteren voor de ontwikkeling van de regionale economie.

Ontwerptracébesluit

Op 14 oktober hebben de ministers Eurlings (V&W) en Cramer (VROM) hun besluit bekendgemaakt over de toekomst van de weg. Tussen Groenlo en Enschede worden omleidingen gerealiseerd rond Eibergen, Haaksbergen en Usselo en wordt de maximum snelheid verhoogd naar 100 km/uur. Op het gedeelte Varsseveld - Groenlo blijft de maximum snelheid 80 km/uur en treft Rijkswaterstaat een aantal maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Het standpunt is een besluit op hoofdlijnen en wordt de komende tijd uitgewerkt in een Ontwerptracébesluit.

304 miljoen

Omdat bij het project nauw samengewerkt wordt tussen Rijkswaterstaat en de regionale overheden en een aantal van deze overheden een financiële bijdrage levert (tezamen 136 miljoen euro) aan de totale projectkosten van 304 miljoen euro, zijn de afspraken hierover vastgelegd in een bestuursconvenant. De afspraken hebben betrekking op de samenwerking, de financiering en de planning. Berkelland betaalt 2,2 miljoen, naast de inspanningen die we nog moeten verrichten om het zogenaamde `onderliggende wegennet' aan te passen.

Vervolg

Rijkswaterstaat werkt momenteel aan het opstellen van het Ontwerptracébesluit. Dit zal naar verwachting begin 2011 openbaar worden gemaakt en ter visie worden gelegd. Daarna volgt het Tracébesluit; hiertegen is beroep mogelijk bij de Raad van State. Wanneer eventuele beroepsprocedures zijn afgehandeld, is het Tracébesluit onherroepelijk en kan met de aanleg worden begonnen. Naar verwachting wordt de weg in 2016 opengesteld.