Gemeente Berkelland
Berkelland tekent bestuursconvenant N18
Wethouder Dennis Meijerink van verkeer en vervoer tekende afgelopen
donderdag het bestuursconvenant tussen het Rijk en een aantal
regionale partijen. Hiermee is een belangrijke stap gezet op weg naar
de realisatie van de nieuwe N18 tussen Varsseveld en Enschede. In het
convenant zijn de afspraken vastgelegd over de onderlinge samenwerking
tussen de partijen en de gezamenlijke financiering van het project.
Het convenant is op 17 december ook getekend door minister Eurlings en
bestuurders van de provincies Gelderland en Overijssel, Regio Twente
en de gemeenten Enschede en Haaksbergen.
Verkeersonveiligheid
Op en rond de huidige N18 is sprake van verkeersonveiligheid.
Daarnaast doorsnijdt de weg de kernen van Eibergen, Haaksbergen en
Usselo, wat leefbaarheidsproblemen tot gevolg heeft. Het ministerie
van V&W, de provincies Gelderland en Overijssel en Regio Twente hebben
in 2002, gezamenlijk met de gemeenten langs de N18, een procedure
gestart om genoemde problemen te verminderen of op te lossen en
daarnaast de bereikbaarheid te verbeteren voor de ontwikkeling van de
regionale economie.
Ontwerptracébesluit
Op 14 oktober hebben de ministers Eurlings (V&W) en Cramer (VROM) hun
besluit bekendgemaakt over de toekomst van de weg. Tussen Groenlo en
Enschede worden omleidingen gerealiseerd rond Eibergen, Haaksbergen en
Usselo en wordt de maximum snelheid verhoogd naar 100 km/uur. Op het
gedeelte Varsseveld - Groenlo blijft de maximum snelheid 80 km/uur en
treft Rijkswaterstaat een aantal maatregelen om de verkeersveiligheid
te verbeteren. Het standpunt is een besluit op hoofdlijnen en wordt de
komende tijd uitgewerkt in een Ontwerptracébesluit.
304 miljoen
Omdat bij het project nauw samengewerkt wordt tussen Rijkswaterstaat
en de regionale overheden en een aantal van deze overheden een
financiële bijdrage levert (tezamen 136 miljoen euro) aan de totale
projectkosten van 304 miljoen euro, zijn de afspraken hierover
vastgelegd in een bestuursconvenant. De afspraken hebben betrekking op
de samenwerking, de financiering en de planning. Berkelland betaalt
2,2 miljoen, naast de inspanningen die we nog moeten verrichten om het
zogenaamde `onderliggende wegennet' aan te passen.
Vervolg
Rijkswaterstaat werkt momenteel aan het opstellen van het
Ontwerptracébesluit. Dit zal naar verwachting begin 2011 openbaar
worden gemaakt en ter visie worden gelegd. Daarna volgt het
Tracébesluit; hiertegen is beroep mogelijk bij de Raad van State.
Wanneer eventuele beroepsprocedures zijn afgehandeld, is het
Tracébesluit onherroepelijk en kan met de aanleg worden begonnen. Naar
verwachting wordt de weg in 2016 opengesteld.