Gemeente Waalwijk
Potloodsnor voor hogere opkomst verkiezingen 3 maart
De gemeente Waalwijk wil met een publiekscampagne de opkomst bij de
aanstaande gemeenteraadsverkiezingen vergroten. Als concept voor deze
campagne is gekozen voor de zogenaamde potloodsnor, een rood potlood
geklemd tussen neus en bovenlip. Daaraan gekoppeld worden teksten als:
Ik gebruik mijn stem op 3 maart of Ik ben van de partij op 3 maart. De
pay-off is Vind je dat het beter kan, Ga stemmen dan! Bureau VIS uit
Veldhoven heeft dit concept ontwikkeld en aangeboden aan verschillende
gemeenten. De gemeente Waalwijk was de eerste gemeente die toezegde
het concept te gaan gebruiken.
Bekende en minder bekende Waalwijkers
Voor de uitwerking van het concept maakt de gemeente Waalwijk gebruik
van bekende en minder bekende Waalwijkers. De volgende personen werken
mee aan de campagne:
- Josien Broeren, kunstenares uit Waalwijk
- Harry Hens, ondernemer en entertainer uit Waalwijk
- Kees de Groot, voormalig melkboer uit Waspik en lid van de Harmonie
- Hans van Dijk, ondernemer uit Waalwijk-centrum
- DJ Bart uit Waalwijk
- Ad schouten, directeur Basisschool De Bron uit Sprang-Capelle
- Hassan Ngadi, inwoner van Waalwijk
- Hanneke van Osch, studente internationale Hogeschool Breda (NHTV) &
stagiaire bureau Communicatie
De gemiddelde opkomst in Nederland bij gemeenteraadsverkiezingen was
in 2006: 58,6%. In Waalwijk was de opkomst in 2006: 52,4%, in 2002:
54,7%. Je zou hieruit kunnen concluderen dat er de betrokkenheid bij
de lokale politiek gering is en daalt. Echter uit onderzoek blijkt dat
de inwoners wel degelijk betrokken zijn bij besluiten over hun buurt
of wijk. Daarom maakt de gemeente in de campagne voor de
gemeenteraadsverkiezingen gebruik van bekende en minder bekende mannen
en vrouwen (jong en oud) uit Waalwijk, Sprang-Capelle en Waspik.
Het campagnebeeld met de potloodsnor wordt ingezet op verschillende
communicatiemiddelen zoals posters, advertenties, gemeentepagina en in
de verkiezingskrant.
Publicatie datum 18-12-2009