Provincie Limburg

Nieuws en persberichten

Limburgse arbeidsmarkt tot 2014: toekomst in zorg en techniek! De komende jaren zullen in de Limburgse arbeidsmarkt enkele forse veranderingen doorzetten: andere sectoren dan de industrie worden belangrijk, een hogere opleiding is noodzakelijk én meer mensen moeten gaan meedoen in het arbeidsproces. Dat blijkt uit de nieuwe RAIL-rapportage, een overzicht van de arbeidsmarktontwikkelingen tussen nu en 2014. In RAIL worden uitspraken gedaan voor de middellange en lange termijn, een periode die de conjuncturele schommeling van de kredietcrisis overschrijdt.

In de periode 2009 - 2014 zullen nogal wat mensen op grond van hun leeftijd de arbeidsmarkt verlaten. Vanwege de economische situatie zullen lang niet al deze arbeidsplaatsen opnieuw worden ingevuld. Toch zijn er tot 2014 ieder jaar 12.600 mensen nodig om ze in te vullen. Samen met de uitbreidingsvraag komt dat de komende vijf jaar neer op 106.900 banen die ingevuld moeten worden. In die periode komen 105.900 kortdurende werklozen en jongeren (schoolverlaters) beschikbaar voor de arbeidsmarkt. In verschillende sectoren wordt de krapte op de arbeidsmarkt dan ook voelbaar.

Andere sectoren belangrijker Tegelijk verandert de structuur van de werkgelegenheid in Limburg zienderogen; het aantal arbeidsplaatsen in de bouw en de industrie neemt sterk af. Ook in de financiële sector gaat het niet goed. Voor de economisch-administratieve en de sociaal-culturele beroepen zijn de vooruitzichten evenmin positief. In de zorg zijn daarentegen extra mensen nodig. Opvallend is dat de zorg nog geen grote krapte kent, waarschijnlijk onder invloed van de huidige conjunctuur. In Noord- en Midden-Limburg biedt de agrarische sector de komende jaren perspectief. RAIL signaleert ook voor Limburg een verdienstelijking van de economie, met name in Midden-Limburg groeit de zakelijke dienstverlening. Toch worden handel en reparatie en de zorg naast de industrie de dominante sectoren. Samen bieden de dominante sectoren 50,7% van de huidige werkgelegenheid in Limburg.

Herstel In 2010 zal de vraag naar arbeid nog afnemen. Daarna wordt herstel verwacht. Over de hele linie zullen er in 2014 8.300 banen minder zijn dan nu. Voor de hoger opgeleiden groeit de werkgelegenheid in het algemeen, terwijl de beroepen waarvoor een lagere opleiding nodig is, een forse daling van de werkgelegenheid laten zien. Kijkend naar de regio's waar de werkgelegenheid groeit, komt alleen Midden-Limburg licht positief naar voren: in de landbouw, zorg en groothandel zijn extra mensen nodig.

Proeftuin RAIL 2010 bevestigt opnieuw dat de rest van Nederland kan leren van de antwoorden die Limburg ontwikkelt op de gevolgen van de vergrijzing en ontgroening. Binnen afzienbare tijd zullen er minder werknemers beschikbaar zijn en dat kan potentiële nieuwe werkgevers afschrikken om zich in Limburg te vestigen, of andere doen besluiten om zich elders te vestigen. Als jonge mensen zich om die reden niet in Limburg vestigen, is de vicieuze cirkel in gang gezet. De manier waarop Limburg met de problematiek omgaat, zal als voorbeeld dienen voor de rest van Nederland. Daarnaast is Limburg een proeftuin wat betreft de zorg, de grootste groeisector. De groei doet zich met name voor in Midden-Limburg (15,2% t.o.v. huidige werkgelegenheid), gevolgd door Noord-Limburg (10,7%) en Zuid-Limburg (9,4%). Naast een uitbreidingsvraag van 9.500 banen in de periode 2009-2014 staat een vervangingsvraag van 17.700 banen. Hoewel er voldoende mensen afstuderen om de vraag op te vangen, blijken er discrepanties wat betreft de kwaliteit. Er worden forse tekorten verwacht bij de opleidingstypen mbo verpleging en mbo verzorging.

Toenemende arbeidsparticipatie Een al jaren bestaande uitdaging voor Limburgse beleidsmakers is volgens RAIL het verhogen van de arbeidsparticipatie. Nog steeds doen er in Limburg minder mensen mee in het arbeidsproces dan gemiddeld in Nederland. Opvallend genoeg is de arbeidsparticipatie laag bij zowel oudere werknemers (45-plus) als jongeren (15 tot 25 jaar). Inmiddels houdt de ontwikkeling van de arbeidsparticipatie wel gelijke tred met de landelijke ontwikkeling. De achterstand wordt echter nog niet ingelopen.

Signaal Ruim 41% van de werkgelegenheid in Limburg is te vinden bij bedrijven en instellingen met meer dan 100 werkzame personen. Toch bevindt het grootste deel van de werkgelegenheid zich in middelgrote en kleine bedrijven. 'Hier doet zich met betrekking tot de acties die op de arbeidsmarkt worden genomen het specifieke probleem voor dat deze bedrijven zich moeilijker kunnen organiseren als partij op de arbeidsmarkt', zo wordt opgemerkt in RAIL. RAIL RAIL bestaat uit een rapport en een website www.RAILsite.nl. De site biedt gedetailleerde informatie, ook op regio-niveau. Gedeputeerde Onderwijs en Arbeidsmarkt Odile Wolfs: "RAIL helpt de blik op de horizon te richten temidden van de huidige economische turbulentie. Het biedt ons een gemeenschappelijk vertrekpunt van betrouwbaar cijfermateriaal. De partijen op de Limburgse arbeidsmarkt werken in toenemende mate samen om de problemen van de toekomstige arbeidsmarkt aan te pakken. Dan is het effectief als je geen discussies meer hoeft te voeren over de cijfers. Je kunt direct aan de slag om de problemen op te lossen."
* Rail2010-ManSam (pdf)

21-12-2009 12:57