Nieuws en persberichten
Limburgse arbeidsmarkt tot 2014: toekomst in zorg en techniek!
De komende jaren zullen in de Limburgse arbeidsmarkt enkele forse
veranderingen doorzetten: andere sectoren dan de industrie worden
belangrijk, een hogere opleiding is noodzakelijk én meer mensen moeten
gaan meedoen in het arbeidsproces. Dat blijkt uit de nieuwe
RAIL-rapportage, een overzicht van de arbeidsmarktontwikkelingen
tussen nu en 2014. In RAIL worden uitspraken gedaan voor de
middellange en lange termijn, een periode die de conjuncturele
schommeling van de kredietcrisis overschrijdt.
In de periode 2009 - 2014 zullen nogal wat mensen op grond van hun
leeftijd de arbeidsmarkt verlaten. Vanwege de economische situatie
zullen lang niet al deze arbeidsplaatsen opnieuw worden ingevuld. Toch
zijn er tot 2014 ieder jaar 12.600 mensen nodig om ze in te vullen.
Samen met de uitbreidingsvraag komt dat de komende vijf jaar neer op
106.900 banen die ingevuld moeten worden. In die periode komen 105.900
kortdurende werklozen en jongeren (schoolverlaters) beschikbaar voor
de arbeidsmarkt. In verschillende sectoren wordt de krapte op de
arbeidsmarkt dan ook voelbaar.
Andere sectoren belangrijker Tegelijk verandert de structuur van de
werkgelegenheid in Limburg zienderogen; het aantal arbeidsplaatsen in
de bouw en de industrie neemt sterk af. Ook in de financiële sector
gaat het niet goed. Voor de economisch-administratieve en de
sociaal-culturele beroepen zijn de vooruitzichten evenmin positief. In
de zorg zijn daarentegen extra mensen nodig. Opvallend is dat de zorg
nog geen grote krapte kent, waarschijnlijk onder invloed van de
huidige conjunctuur. In Noord- en Midden-Limburg biedt de agrarische
sector de komende jaren perspectief. RAIL signaleert ook voor Limburg
een verdienstelijking van de economie, met name in Midden-Limburg
groeit de zakelijke dienstverlening. Toch worden handel en reparatie
en de zorg naast de industrie de dominante sectoren. Samen bieden de
dominante sectoren 50,7% van de huidige werkgelegenheid in Limburg.
Herstel In 2010 zal de vraag naar arbeid nog afnemen. Daarna wordt
herstel verwacht. Over de hele linie zullen er in 2014 8.300 banen
minder zijn dan nu. Voor de hoger opgeleiden groeit de werkgelegenheid
in het algemeen, terwijl de beroepen waarvoor een lagere opleiding
nodig is, een forse daling van de werkgelegenheid laten zien. Kijkend
naar de regio's waar de werkgelegenheid groeit, komt alleen
Midden-Limburg licht positief naar voren: in de landbouw, zorg en
groothandel zijn extra mensen nodig.
Proeftuin RAIL 2010 bevestigt opnieuw dat de rest van Nederland kan
leren van de antwoorden die Limburg ontwikkelt op de gevolgen van de
vergrijzing en ontgroening. Binnen afzienbare tijd zullen er minder
werknemers beschikbaar zijn en dat kan potentiële nieuwe werkgevers
afschrikken om zich in Limburg te vestigen, of andere doen besluiten
om zich elders te vestigen. Als jonge mensen zich om die reden niet in
Limburg vestigen, is de vicieuze cirkel in gang gezet. De manier
waarop Limburg met de problematiek omgaat, zal als voorbeeld dienen
voor de rest van Nederland. Daarnaast is Limburg een proeftuin wat
betreft de zorg, de grootste groeisector. De groei doet zich met name
voor in Midden-Limburg (15,2% t.o.v. huidige werkgelegenheid), gevolgd
door Noord-Limburg (10,7%) en Zuid-Limburg (9,4%). Naast een
uitbreidingsvraag van 9.500 banen in de periode 2009-2014 staat een
vervangingsvraag van 17.700 banen. Hoewel er voldoende mensen
afstuderen om de vraag op te vangen, blijken er discrepanties wat
betreft de kwaliteit. Er worden forse tekorten verwacht bij de
opleidingstypen mbo verpleging en mbo verzorging.
Toenemende arbeidsparticipatie Een al jaren bestaande uitdaging voor
Limburgse beleidsmakers is volgens RAIL het verhogen van de
arbeidsparticipatie. Nog steeds doen er in Limburg minder mensen mee
in het arbeidsproces dan gemiddeld in Nederland. Opvallend genoeg is
de arbeidsparticipatie laag bij zowel oudere werknemers (45-plus) als
jongeren (15 tot 25 jaar). Inmiddels houdt de ontwikkeling van de
arbeidsparticipatie wel gelijke tred met de landelijke ontwikkeling.
De achterstand wordt echter nog niet ingelopen.
Signaal Ruim 41% van de werkgelegenheid in Limburg is te vinden bij
bedrijven en instellingen met meer dan 100 werkzame personen. Toch
bevindt het grootste deel van de werkgelegenheid zich in middelgrote
en kleine bedrijven. 'Hier doet zich met betrekking tot de acties die
op de arbeidsmarkt worden genomen het specifieke probleem voor dat
deze bedrijven zich moeilijker kunnen organiseren als partij op de
arbeidsmarkt', zo wordt opgemerkt in RAIL. RAIL RAIL bestaat uit een
rapport en een website www.RAILsite.nl. De site biedt gedetailleerde
informatie, ook op regio-niveau. Gedeputeerde Onderwijs en
Arbeidsmarkt Odile Wolfs: "RAIL helpt de blik op de horizon te richten
temidden van de huidige economische turbulentie. Het biedt ons een
gemeenschappelijk vertrekpunt van betrouwbaar cijfermateriaal. De
partijen op de Limburgse arbeidsmarkt werken in toenemende mate samen
om de problemen van de toekomstige arbeidsmarkt aan te pakken. Dan is
het effectief als je geen discussies meer hoeft te voeren over de
cijfers. Je kunt direct aan de slag om de problemen op te lossen."
* Rail2010-ManSam (pdf)
21-12-2009 12:57
Provincie Limburg