Beleid aanpak permanente bewoning recreatieverblijven vastgesteld
De gemeenteraad heeft ingestemd met het beleid om permanente bewoning
van recreatieverblijven aan te pakken. De peildatum 30 november 2009
is het omslagmoment van `passief gedogen' naar `actief handhaven'.
Voor huidige bewoners komt een overgangsregeling.
Zij zullen allemaal individueel worden benaderd in het eerste kwartaal
van 2010 om hen te informeren over het nieuwe beleid en de
persoonlijke consequenties. De raad heeft EUR 38.888,- beschikbaar
gesteld voor het afhandelen van aanvragen om ontheffingen en
persoonsgebonden gedoogbeschikkingen.
In de gemeente Lopik staan op verschillende plaatsen
recreatieverblijven. Met recreatieverblijf wordt bedoeld: een verblijf
op een perceel dat een recreatieve bestemming heeft in het
bestemmingsplan. Dit kan zowel een recreatiewoning, stacaravan als een
andersoortig verblijf zijn. Op 23 september 2008 heeft de gemeenteraad
geld beschikbaar gesteld voor het uitvoeren van een inventarisatie op
recreatieterreinen Klein Scheveningen, De Loef en De Boeg. Hieruit is
gebleken dat er op De Loef en De Boeg op vrij grote schaal sprake is
van permanente bewoning van recreatieverblijven. Ook is op grote
schaal sprake van overtredingen van de bouwregelgeving. Uit globale
inventarisaties van overige recreatieterreinen in de gemeente Lopik is
gebleken dat daar in wisselende mate sprake is van permanente bewoning
en andere overtredingen. Dit is op grond van het bestemmingsplan niet
toegestaan en dus onrechtmatig.
Wat is permanente bewoning
Er is sprake van permanente, en dus onrechtmatige bewoning als het
woon-gebruik in strijd is met de voorschriften van de recreatieve
bestemming. Hierbij gaat het niet om de duur van het strijdig gebruik,
maar om de strijdigheid van de activiteit met de geldende
planvoorschriften: het hebben van het feitelijk hoofdverblijf in het
recreatieverblijf. Om te voldoen aan de bestemmingsplanvoor-schriften
moet de gebruiker van het recreatieverblijf in ieder geval elders een
hoofd(woon)verblijf hebben. Daarnaast moet dat hoofd(woon)verblijf ook
daad-werkelijk geschikt zijn voor permanente bewoning en tenminste
bestaan uit een keuken, woon-, was- en slaapgelegenheid. Daarbij mag
het niet gaan om een zogenaamd postadres dan wel een papieren adres.
Het hoofd(woon)-verblijf is een feitelijke thuishaven, dat fungeert
als het centrum van zijn of haar sociale en maatschappelijke
activiteiten.
Uit contacten met bewoners blijkt dat men veelal denkt dat een
afwezigheid van twee aaneengesloten weken per jaar betekent dat er
geen sprake is van permanente bewoning van een recreatieverblijf. Dit
klopt niet. Het feit dat bewoners twee aaneengesloten weken niet op
het recreatiepark verblijven, sluit namelijk niet uit dat er sprake is
van permanente bewoning.
De minister van VROM heeft de gemeenten opgeroepen handhavend op te
treden. Daarnaast moeten gemeenten voor 1 januari 2010 duidelijkheid
verschaffen aan bewoners die al vóór 31 oktober 2003 permanent in een
recreatieverblijf wonen.
Vastgesteld beleid
In de nota `Beleid permanente bewoning recreatieverblijven' is de
aanpak van zowel bestaande als toekomstige gevallen van onrechtmatige
bewoning van recreatieverblijven vastgelegd. In het beleid is
weergegeven hoe in de gemeente Lopik wordt omgegaan met gevallen van
permanente bewoning van recreatie-verblijven. Er wordt voor alle
recreatieverblijven op campings en recreatieparken in de gemeente
hetzelfde beleid gevoerd voor de aanpak van permanente bewoning. Naast
de recreatieverblijven op de verschillende recreatieterreinen kent de
gemeente een aantal op zichzelf staande recreatiewoningen in het
buitengebied. Ook op deze recreatiewoningen, die in het
bestemmingsplan als zodanig zijn bestemd, is het beleid van
toepassing. Indien in de toekomst een nieuw recreatieterrein wordt
gerealiseerd, is het beleid ook hierop van toepassing.
De raad heeft op 14 december 2004 besloten dat er geen sprake zal zijn
van legalisatie van permanente bewoning door middel van het wijzigen
van het bestemmingsplan. Omdat permanente bewoning niet is toegestaan,
dient in beginsel handhavend te worden opgetreden. Er zijn drie
mogelijkheden om de overtreding (op termijn) te laten beëindigen:
1. het verlenen van een persoonsgebonden ontheffing;
2. het verlenen van een persoonsgebonden gedoogbeschikking;
3. direct handhavend optreden.
De mogelijkheid tot het verlenen van een persoonsgebonden ontheffing
is wettelijk vastgelegd. Als de aanvrager aan alle voorwaarden voor de
verstrekking van een persoonsgebonden ontheffing voldoet, zal deze
worden verleend.
Overgangsregeling huidige bewoners
Er wordt ten aanzien van de overige bestaande gevallen van permanente
bewo-ning in de gemeente Lopik zoveel mogelijk een oplossing gezocht
in de vorm van een overgangsregeling door het verstrekken van
persoonsgebonden gedoog-beschikkingen onder voorwaarden. Dit kan
worden beschouwd als een vorm van uitgestelde handhaving. Er zal,
gezien het persoonsgebonden karakter van de overgangsregeling, op
termijn een einde komen aan de bestaande gevallen van permanente
bewoning die voor de regeling in aanmerking komen. Tegen nieuwe
gevallen die na de peildatum voor persoonsgebonden gedoogbeschikkingen
ontstaan en tegen gevallen die niet onder de overgangsregeling
(kunnen) vallen, zal handhavend worden opgetreden. Verwacht wordt dat
in de meeste gevallen een beroep wordt gedaan op de regeling voor de
persoonsgebonden gedoog-beschikking. Als de aanvraag om een
persoonsgebonden ontheffing niet kan worden verleend, omdat niet aan
de eisen wordt voldaan, dan wordt de aanvraag beschouwd als een
aanvraag voor een persoonsgebonden gedoogbeschikking. De aanvraag
wordt vervolgens getoetst aan de voorwaarden die voor het afgeven van
een persoonsgebonden gedoogbeschikking gelden.
De peildatum is het omslagmoment van `passief gedogen' naar `actief
handhaven'. Er is in de gemeente Lopik nog niet op de daarvoor
aangewezen manier aan de bewoners kenbaar gemaakt dat er handhavend
wordt opgetreden tegen de onrechtmatige bewoning van
recreatieverblijven. De datum 31 oktober 2003 zou gezien de landelijke
bekendheid en het beleid van de minister een goed te verdedigen
peildatum zijn. Hier wordt echter niet voor gekozen. Inmiddels zijn er
jaren verstreken, waarin nieuwe gevallen van permanente bewoning zijn
ontstaan. Tot op heden heeft de gemeente Lopik geen beleid
geformuleerd hoe met de permanente bewoning wordt omgegaan. Met het
vaststellen van dit beleid door het college op 17 november 2009 is dit
wel het geval. Als peildatum wordt voor 30 november 2009 gekozen.
De gemeenteraad heeft op 15 december 2009 ingestemd met het beleid en
een krediet van EUR 38.888,- beschikbaar gesteld voor de uitvoering
van aanvragen om ontheffingen en persoonsgebonden gedoogbeschikkingen.
De bewoners van recreatieverblijven zullen allemaal individueel worden
benaderd in het eerste kwartaal van 2010 om hen te informeren over het
nieuwe beleid en de persoonlijke consequenties.
Naast het verstrekken van persoonsgebonden ontheffingen en
gedoog-beschikkingen zullen er gevallen zijn waarbij handhavend moet
worden opgetreden. Er zal jarenlang consequent moeten worden
gecontroleerd op de recreatieterreinen. Dit wordt opgenomen in het
handhavingsbeleid voor de komende jaren.
Gemeente Lopik