De Nederlandse Bank
DNB Magazine december 2009: 'Overlevingscrisis is de echte crisis'
Nieuwsbericht
Datum 20 december 2009
`Monetariseren tot de dood er op volgt', zo noemt econoom Arnold
Heertje in het decembernummer van DNB Magazine de trend om alleen wat
in geld valt uit te drukken serieus te nemen. Maar welvaart draait
niet alleen om geld, zegt hij, het gaat ook om andere,
niet-calculeerbare behoeften: `Om natuurbeheer, om de kwaliteit van
onze directe leefomgeving. Dat is lange tijd niet onderkend, maar
dankzij de kredietcrisis is er eindelijk aandacht voor de échte
crisis. Namelijk de overlevingscrisis, die draait om duurzaam omgaan
met ons klimaat, met water en energie.'
DNB magazine - december 2009
Economie niet afknijpen
In hetzelfde nummer van het DNB Magazine betoogt DNB-president Nout
Wellink dat de crisis een zuiverende werking kan hebben. Hij vindt dat
er al langere tijd sprake is van een verlies aan normen en waarden,
dat zich bijvoorbeeld uit in het `op de man spelen'. Onderliggend
hebben we volgens Wellink nog een dieper probleem, namelijk dat de
fundamenten van de vertrouwenssamenleving ter discussie worden
gesteld. `Niemand vertrouwt iemand meer tot het tegendeel bewezen is.'
Daarom pleit hij ervoor om het vertrouwen te stimuleren. Dat kan in de
financiële sector door transparantie af te dwingen over wat er precies
in producten zit. Wellink waarschuwt ervoor niet alles in regels te
willen vangen, want dan dood je elk initiatief en iedere innovatie en
knijp je de economie af.
Bezinning
Schrijfster Susan Smit roept in een essay eveneens op tot bezinning.
Onze snelle levensstijl wordt een verslaving, zegt ze, en we zoeken
onophoudelijk naar prikkels om onze adrenaline op gang te houden. `We
razen de hele dag door en `s nachts vallen we uitgeput in slaap. We
staan `aan' of `uit', maar nooit eens lekker op de stand by-stand.'
Bekendheid verzilveren
Paul Rutten, hoogleraar mediastudies aan de Universiteit Leiden,
ontkent in een uitgebreid dossier over de Nederlandse muziekindustrie
dat de cd ten dode opgeschreven is. `Zonder platen heb je geen act. Je
hebt ze als band nodig om een reputatie op te bouwen. Die bekendheid
kun je vervolgens verzilveren door op te treden, door jezelf aan
merken als Pepsi te verbinden.'
In de eerste helft van 2009 gaven Nederlandse consumenten in totaal
ongeveer EUR 91 miljoen uit aan albums, in de eerste helft van 2008
nog voor een bedrag van EUR 98 miljoen. Over heel 2008 ging het om een
bedrag van EUR 224 miljoen, tegenover EUR 238 miljoen in 2007.
Verder in DNB Magazine onder meer een verslag van een DNB-symposium
over de verschuivende machtsblokken in de wereld. Nederlanders zijn
positief over globalisering én over de opkomst van China en India, zo
blijkt uit onderzoek van de Nederlandsche Bank.
Links
* DNB Magazine
---