Bedrijven bundelen krachten als het aan werknemer ligt

21/12/2009 09:11

Pecoma Business Technology

Amsterdam, 21 december 2009 - Een economische crisis levert organisaties wel degelijk kansen op, zo vindt een belangrijk deel (bijna 40%) van werkend Nederland. Bedrijven moeten veel meer samenwerken. Door van elkaars faciliteiten gebruik te maken en kennis uit te wisselen. Dit blijkt uit onderzoek van Pecoma Business Technology onder 1.038 werkende Nederlanders. Simon de Koning, algemeen directeur Pecoma: "Samen werken is samen groeien. Door kennis en ervaring te delen, lever je echt toegevoegde waarde aan organisaties."

Het onderzoek 'Slimmer werken' werd online uitgevoerd door Ruigrok - NetPanel onder 1.038 werkenden in de leeftijd van 18 tot en met 65 jaar, werkzaam in uiteenlopende sectoren. 'Slimmer werken' wordt in het onderzoek gedefinieerd als het kritisch kijken naar werkzaamheden en processen door bedrijven, anders dan alleen kostenbesparingen. Bijna driekwart van de werknemers onderschrijft het belang van 'slimmer werken': 73% geeft aan dat de eigen organisatie het personeel hiertoe moet stimuleren. Werknemers zien op dit punt ook een eigen verantwoordelijkheid. Een ruime meerderheid - 65% - denkt nu al met de organisatie mee om tot slimmere manieren van werken te komen.

Bedrijven kunnen elkaar helpen

Volgens werkend Nederland kunnen bedrijven elkaar helpen tijdens een crisis. Bijvoorbeeld door 'gebruik te maken van elkaars faciliteiten', zoals 71% van de werknemers aangeeft. 61% is van mening dat bedrijven elkaar kunnen helpen door kennis uit te wisselen. Ook gezamenlijk onderzoek zien respondenten als reëel: 39% van de respondenten ziet dit als een mogelijkheid voor bedrijven om de handen ineen te slaan. Het samenvoegen van activiteiten wordt door 30% van de respondenten als een serieuze optie gezien. Simon de Koning: "Werknemers gaan in hun denken al veel verder dan veel werkgevers, die vaak uit concurrentieoverwegingen bang zijn hun deuren open te gooien. Zelf werken wij samen met een aantal ICT bedrijven, waaronder @Valley en Inter Access. Wij vullen elkaar aan qua kennis en expertise, maar ook op het gebied van het gezamenlijk aanbod van dezelfde diensten naar grote organisaties."

Interne samenwerking niet vanzelfsprekend

Samenwerking lijkt bij het streven naar slimmere manieren van werken het sleutelwoord te zijn. Het is echter niet vanzelfsprekend. Beter intern samenwerken wordt door slechts een derde van de werknemers genoemd als een oplossing waar hun werkgever mee bezig is. En ook als het gaat om het inventariseren hoe bedrijfsprocessen efficiënter kunnen, ziet slechts een derde van de werknemers dat bij hun werkgever gebeuren.

Inventariseren van mogelijkheden

Het onderzoek laat zien dat meer efficiency als een belangrijk middel wordt gezien om slimmer te kunnen werken. Op de vraag wat men zélf al doet om slimmer te werken scoort het inventariseren van efficiencymogelijkheden van werkprocessen goed: 34% houdt zich hiermee bezig. 46% van de werknemers wil het uitvoeren van een dergelijke inventarisatie als tip meegeven aan het bedrijf. "De economische crisis zorgt voor een efficiencyslag. Slecht opererende bedrijven overleven het niet. De klanten van dat soort bedrijven komen terecht bij sterke ondernemingen", aldus een van de ondervraagden.

In het verlengde van efficiency lijkt er voor automatisering een belangrijke rol weggelegd. 40% van de ondervraagden ziet ICT als middel om bedrijfsdoelstellingen te halen en niet als kostenpost. Een respondent verwoordt het als volgt: "Door de crisis gaan veel bedrijven investeren in hun IT omgeving om zo efficiënter te kunnen werken. Daar is een sterke behoefte aan." Simon de Koning: "Veel bedrijven willen in crisistijd efficiënter werken om zo op kosten te kunnen besparen en aantrekkelijker te zijn in de markt. Toch vragen vele ondernemingen zich af wat de beste aanpak is. Zaak is om vooraf een (kosten-baten-)analyse te laten uitvoeren om inzichtelijk te krijgen waar in de organisatie nog efficiencyvoordelen kunnen worden behaald. Dit onderzoek wijst uit dat ook werknemers in Nederland bewust bezig zijn met de vraag hoe bedrijven 'slimmer' kunnen werken. De eigen medewerkers zijn toch vaak de beste bron van informatie voor een onderneming. Zo bezien kunnen bedrijven sterker uit de crisis komen dan zij erin gingen."

Over Pecoma Business Technology

Pecoma Business Technology (1984) helpt ambitieuze bedrijven groei te realiseren door de optimale inzet van mensen, processen en technologie. Vanuit de visie dat groei alleen kan ontstaan wanneer technologie ten dienste staat van de bedrijfsdoelstelling, introduceert Pecoma in 2006 'Business Technology'. Business Technology is de volgende stap na IT en ICT. Pecoma heeft de ambitie technologie naar een nieuw kwaliteitsniveau te brengen en levert inzicht, vernieuwing en controle als eindproduct. Pecoma werkt met 250 professionals vanuit haar vestigingen in Amsterdam en Groningen, en realiseerde in 2008 een omzet van 35 miljoen euro. Daarnaast is Pecoma in 2009 uitgeroepen tot één van Nederlands Beste Werkgevers en werd zij door het Financieele Dagblad voor het vierde achtereenvolgende jaar beloond met de Gazelle Award. www pecoma.nl