Gemeente Boxtel


Besluitenlijst
Gemeenteraad Boxtel

15 en 18 december 2009

Ag. nr.: 5
Datum: 26-01-10


Aanwezig

Voorzitter : F.H.J.M. van Beers
Griffier : V.M.E. van den Broek
Leden : J.C.T. Custers, A.G.A. van den Broek, J.J.W. Dankers, A.F.J. Jonkers (18/12 afwezig),
G.A.P.M. van Laarhoven, W.A.M. van de Langenberg, J.A.L.M. Maassen,
C.M. de Man-Pollmann, D.M.D.H. Merkx, J.J.M.M. van Ooijen, M.J.W. Simons-Coppes,
L.M.A. van der Sloot-van der Heijden, P. Springer, J. Vervoorn, C.J.L.M. Voets,
A.W.M. van de Wetering, P.M.B.M. van de Wiel, W.C.F. van der Zanden, R.J.M.W. Zink,
W.G. van Zuijlen.
College : A.G.T. van Aert, G.C.H.J.M. Wouters, W.J. van Erp,
gemeentesecretaris drs. J.K. Fraanje.
Afwezig : G.H.C. van den Oetelaar, N. Geerlings (18/12 ook afwezig).
Pers : 2 aanwezigen.
Publiek : 18 aanwezigen.

Vragenhalfuurtje
De heer Maassen (PvdA/GL) stelt vragen over de stankoverlast die vermoedelijk veroorzaakt wordt door
slachterij Vion.
De heer Van Zuijlen (Balans) stelt vragen omtrent de invulling van de locatie Witte school te Liempde.

Vaststelling van de agenda van de gemeenteraad
De raad stelt de agenda vast. Kort wordt stilgestaan bij het 40 jarig jubileum van de heer Willie van de Langenberg
als raadslid van de gemeente Boxtel.

Vaststelling van de besluitenlijst van de openbare vergadering van 24 november 2009.
De raad stelt de besluitenlijst vast.

Ingekomen stukken
De raad stelt de lijst met ingekomen stukken vast.

Tariefaanpassingen en overige wijzigingen van de verordeningen/besluiten betreffende de belastingen
en rechten voor het jaar 2010 (aanvulling).

Besluit: De raad stelt de tariefaanpassingen en overige wijzigingen van de verordeningen/besluiten betreffende
de belastingen en rechten voor het jaar 2010 vast.
Toelichting: In de vergadering van 3 november 2009 zijn de voorstellen betreffende de belastingen en rechten
voor het jaar 2010 behandeld. Ten aanzien van een aantal belastingen/rechten is aangegeven dat in
een later stadium een nader voorstel zou volgen. Het betreft hier de onroerende-zaakbelastingen en leges
(bouwleges en leges reisdocumenten). Ook wordt voorgesteld de kosten van de naheffingsaanslag te verhogen.
Er wordt per heffing een tariefvoorstel gedaan. De fractie van Boxtels Belang legt een stremverklaring
af waarin zij geacht wil worden in te stemmen met het voorstel met uitzondering van de tariefsverhoging
voor de OZB. De fractie van Balans legt ook een stemverklaring af waarin zij zegt in te kunnen stemmen
met het voorstel met uitzondering van de parkeertarieven; Balans is tegen betaald parkeren, daarmee
wil zij een economische impuls geven aan het centrum van Boxtel.


Boekhoudkundige verwerking verbouwing Centrum voor Jeugd en Gezin.

De raad besluit de kosten van de verbouwing van het Ursula-complex ten behoeve van het Centrum voor
Jeugd en gezin ad ¤ 673.000 af te boeken in 2009 in plaats van afschrijven in 30 jaar.
Toelichting: De gemeenteraad heeft in 2007 een krediet gevoteerd van ¤ 673.000 voor de verbouwing van
het CJG. Deze verbouwing is boekhoudkundig vertaald naar een afschrijving over 30 jaar. Na overleg met
de accountant wordt voorgesteld dit bedrag in 2009 in één keer af te schrijven.

Vaststelling van de "Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens".

Besluit: De raad stel vast de "Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens".
Toelichting: Op 1 april 2007 is de gewijzigde Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
(GBA) in werking getreden. In deze wijzigingswet GBA wordt dan ook gesteld dat iedere gemeente op 1
januari 2010 de GBA als basisregistratie ingevoerd dient te hebben, waarbij het gebruik van de GBA door
onder meer alle binnengemeentelijke afnemers verplicht is gesteld en de afnemers verplicht zijn om een
terugmelding te doen aan de GBA, indien er gerede twijfel bestaat over de juistheid van een authentiek
gegeven. Deze verplichtingen zijn in de verordening opgenomen.

Aanpassing van een aantal verordeningen in verband met de Lex silencio positivo.

Besluit: De raad past een aantal verordeningen aan in verband met de Lex silencio positivo.
Toelichting: De Lex silencio positivo is ook bekend als de van rechtswege verleende beschikking. Deze
juridische constructie dient bij te dragen aan het voorkomen en bestrijden van overschrijding van beslistermijnen
door de overheid. Alleen vanwege dwingende redenen van algemeen belang kan van de Lex silencio
positivo worden afgezien.

Vaststelling bestemmingsplan "Roderweg, Liempde".

Besluit: De raad stelt het bestemmingsplan "Roderweg, Liempde" vast.
Toelichting: Om de bouw van een extra woning op het perceel Roderweg 47 mogelijk te maken, is het
bestemmingsplan "Roderweg, Liempde" in procedure gebracht. Het ontwerp bestemmingsplan heeft ter
inzage gelegen van 24-9-09 tot en met 5-11-09. In die periode zijn twee ontvankelijke zienswijzen ontvangen.

Verordening inrichting antidiscriminatievoorziening Boxtel.

Besluit: De raad stelt vast de 'Verordening inrichting antidiscriminatievoorziening gemeente Boxtel'.
Toelichting: De wet Gemeentelijke Antidiscriminatievoorzieningen (Wga) is op 28 juli 2009 in werking getreden.
Deze wet verplicht gemeenten hun burgers toegang te bieden tot een onafhankelijke antidiscriminatievoorziening
waar zij terecht kunnen met klachten over discriminatie. Voor de gemeente Boxtel is dat
stichting Basta! Meldpunt discriminatie Brabant Noord. Door de nieuwe wet zijn gemeenten ook verplicht
tot klachtenbehandeling en -registratie. In de Wga is in artikel 2 lid 2 opgenomen dat de gemeenteraad bij
verordening regels vaststelt omtrent de inrichting en de uitvoering van de taak.

Afstemmingsverordening Wet investeren in jongeren (WIJ).

Besluit: De raad stelt de Afstemmingsverordening WIJ vast.
Toelichting: Met ingang van 1 oktober 2009 is de Wet investeren in jongeren (WIJ) van kracht. Naast een
werkleeraanbod kan de jongere ook een inkomensvoorziening ontvangen. De wetgever geeft opdracht aan
de raad om een verordening vast te stellen met betrekking tot het verlagen van de inkomensvoorziening
zoals bedoeld in artikel 41, eerste lid WIJ.

Verordening werkleeraanbod Wet investeren in jongeren (WIJ).

Besluit: De Verordening werkleeraanbod WIJ vast te stellen.
Toelichting: Met ingang van 1 oktober 2009 is de Wet investeren in jongeren (WIJ) van kracht. Op grond
van deze wet kunnen jongeren tussen 16 en 27 jaar op vrijwillige basis een beroep doen op de gemeente
voor een werkleeraanbod om duurzaam terug te keren naar de arbeidsmarkt. De gemeente is verplicht om
de jongere dan een werkleeraanbod te doen. Het werkleeraanbod kan bestaan uit allerlei vormen van werken,
leren of een combinatie hiervan.

Verordening Toeslagen en Verlagingen Wet investeren in jongeren (WIJ).

Besluit: De verordening Toeslagen en Verlagingen WIJ vast te stellen.
Toelichting: Met ingang van 1 oktober 2009 is de Wet investeren in jongeren (WIJ) van kracht. Op grond
van deze wet kan aan jongeren tussen 18 en 27 jaar een inkomensvoorziening worden verstrekt. Deze
inkomensvoorziening wordt ambtshalve verstrekt: - als aanvulling op andere inkomsten als een jongere
een werkleeraanbod heeft aanvaard; - aan jongeren die vanwege lichamelijke, psychische of sociale redenen
geen werkleeraanbod kunnen vervullen. Eventuele andere inkomsten worden gekort op de inkomensvoorziening.

Aanvulling op artikel 3 van de Verordening Toeslagen en Verlagingen 2006 (WWB).

Besluit: De raad stelt vast de aanvulling op artikel 3 van de Verordening Toeslagen en Verlagingen 2006
vast (WWB).
Toelichting: Met ingang van 1 oktober 2009 is de Wet investeren in jongeren (WIJ) van kracht. Ook de Wij
kent een inkomensvoorziening, uitgedrukt in normen zoals dat in de Wet werk en Bijstand (WWB) het geval
is. Naast de rijksnormen van de WIJ kan een gemeentelijke toeslag verstrekt worden. Daarom is aan de
raad in een apart voorstel de Verordening Toeslagen en Verlagingen WIJ voorgelegd. De Wij heeft betrekking
op personen van 18 tot en met 26 jaar voor wat betreft de inkomensvoorziening, de WWB op personen
van 27 jaar en ouder. Bij echtparen bestaat de kans dat er sprake is van samenloop van WIJ en WWB
omdat de ene partner qua leeftijd onder de doelgroep van de WIJ valt, de andere partner onder de doelgroep
van de WWB. Beide uitkeringen samen mogen echter niet boven de norm echtpaar van de WIJ of
WWB (zijn identiek) uitkomen. De norm echtpaar in zowel WWB als WIJ mag door het gemeentelijke toeslagenbeleid
niet overschreden worden.

Een nieuwe Handhavingsverordening Wet werk en bijstand (WWB) en Wet investeren in jongeren
(WIJ).

Besluit: De raad stelt de Handhavingsverordening WWB en WIJ 2009 vast.
Toelichting: In verband met de invoering van de WIJ zal net als bij de WWB een Handhavingsverordening
vastgesteld moeten worden. VNG en Stimulansz (van SZW) adviseren om voor beide regelingen samen
één verordening te maken, omdat de raakvlakken in zowel WWB als WIJ vrijwel gelijk zij

Regionalisering brandweer in Brabant-Noord.

De raad besluit:
1. Alle lokale brandweertaken met ingang van 1 januari 2011 op te dragen aan de Veiligheidsregio Brabant-
Noord en daartoe per genoemde datum de gemeentelijke budgetten, medewerkers en materiële
zaken (met uitzonderling van de brandweerkazernes) over te dragen aan de Veiligheidsregio Brabant-
Noord.
2. In te stemmen met de door het bestuur van de Veiligheidsregio vastgestelde plannen voor de uitwerking
van de regionalisering van de brandweer.
3. Aan de nieuwe regionale brandweerorganisatie een besparingstaakstelling op te leggen van
¤ 330.000 in het jaar 2011, van ¤ 660.000 in het jaar 2012 en met ingang van 2013 structureel
¤ 1.000.000 per jaar.
4. De opbrengst van deze taakstelling aan de gemeenten ten goede laten komen ter compensatie van de
problematiek van de achterblijvende overheadkosten.
5. De nieuwe brandweerorganisatie gedurende de periode 2010 t/m 2013 geen aanvullende bezuinigingstaakstellingen
op te leggen.
6. De gemeenschappelijke regeling "Veiligheidsregio Brabant-Noord" te wijzigen en opnieuw vast te stellen
overeenkomstig de bij dit besluit behorende tekst en de daarbij behorende toelichting, zoals deze
ter inzage ligt.
Toelichting: Het voorstel tot regionalisering van de brandweer in Brabant-Noord en wijziging van de gemeenschappelijke
regeling Veiligheidsregio Brabant-Noord is er op gericht om de uitvoering van de lokale
brandweerzorg met ingang van 1 januari 2011 niet langer meer in eigen beheer door onze gemeentelijke
brandweer te laten verzorgen, maar in intergemeentelijk verband op te dragen aan de Veiligheidsregio
Brabant-Noord. Het besluit wordt unaniem aangenomen. Alle fracties van de gemeenteraad dienen gezamenlijke
een motie in waarmee zij het college oproepen de veiligheidsregio Brabant-Noord te vragen:
- de dienstverlening op het huidige niveau te handhaven; de huidige vrijwilligersorganisatie met dezelfde
faciliteiten te laten voortbestaan;
- ervoor te zorgen dat de vrijwilligersorganisatie een niet te grote afstand krijgt tot de professionele organisatie;
- de Boxtelse gemeenteraad regelmatig op de hoogte houden van de ontwikkelingen in de nieuwe structuur
en de democratische controle daarop maximaal te garanderen;
- en ten slotte alles op alles te zetten, zodat de brandweervereniging haar activiteiten voorde brandweerlieden
op het huidige niveau kan blijven voortzetten.
De motie wordt unaniem aangenomen. De fractie van het CDA dient een motie in waarmee zij het college
verzoekt:
- te inventariseren welke afspraken en verworvenheden in onze gemeente van het belang zijn voor het
handhaven van de eigen identiteit en cultuur van de brandweervrijwilligers;
- in overleg met de vrijwilligers en de Veiligheidsregio afspraken te maken over het borgen van deze afspraken
en verworvenheden in de nieuwe organisatie;
- een structurele plaats in te ruimen voor- en vorm te geven aan het uiten van lokale waardering en geven
van erkenning aan deze vrijwilligers en hiertoe met voorstellen te komen.
De motie wordt unaniem aangenomen.

Tweede bestuursrapportage 2009.

Besluit: De raad stemt in met de Tweede bestuursrapportage 2009.
Toelichting: Jaarlijks worden twee bestuursrapportages gemaakt waarin noodzakelijke aanpassingen in de
begroting van het lopende jaar worden doorgevoerd. Indien hieruit effecten voortvloeien voor de daaropvolgende
jaren worden deze ook verwerkt. Het overschot wordt toegevoegd aan de algemene reserve. Het
voorstel wordt unaniem aangenomen. Diverse fracties leggen stemverklaring af. Balans wil geacht worden
in te stemmen met het voorstel met uitzondering van het nieuwe beleid, Sparrelaan 2, krediet kerkstraat 1
en 3 én de forse kredietoverschrijding van de Schijndelseweg. De fractie van Boxtels Belang stemt in met
het voorstel maar is niet akkoord met de kredietoverschrijding voor de Schijndelseweg. De fractie van DPBL
stem in met het voorstel maar niet met de ¤353.000 voor het grondbedrijf hiervoor de onderbouwing
ontbreekt en ook stemt men niet in met de ¤570.000 overschrijding van de Schijndelseweg omdat men
daarbij verkeerd is geïnformeerd. Ook is men het niet eens met de genoemde investeringen omdat dat
tegen de afspraak is die de raad heeft gemaakt. De fractie van de VVD wil geacht worden in te stemmen
met het voorstel maar zij spreekt haar zorg uit over de manier waarop gerapporteerd wordt.

Strategische afwegingen verbreed gemeentelijk rioleringsplan IV.

Besluit: De raad stemt in met de voorkeur van het college ten aanzien van de strategie en het ambitieniveau
van het verbrede rioleringsbeleid, ter nadere uitwerking van het verbreed gemeentelijk rioleringsplan
IV (vGRP-IV). Tevens stemt de raad in met de ontzorging van de burger ten aanzien van het verwerken
van overtollig hemelwater op eigen perceel binnen de bebouwde kom.
Toelichting: De heer Jonkers verlaat de vergadering bij behandeling van dit agendapunt. De fractie van
Balans dient een amendement in wat aan punt 1 onder het besluit toegevoegd "met uitzondering van het
onderwerp "water-op-straat bestaand stedelijk gebied" waar gekozen wordt voor de "Basisstrategie" in
plaats van de "Actiefstrategie"'. Het amendement wordt verworpen (voor: Balans)Het voorstel wordt met
algemene stemmen aangenomen. De fractie van Balans legt een stemverklaring af waarmee zij geacht wil
worden in te hebben gestemd met het voorstel met uitzondering van het onderwerp "water-op-straat bestaand
stedelijk gebied" waarbij Balans kiest voor de "Basisstrategie" om daarmee 8 miljoen euro te besparen.

Sportpark ODC Essche Heike.

Besluit: De raad neemt kennis van de stand van zaken ten aanzien van de planontwikkeling van het sportpark
ODC op Essche Heike en stemt in met de uitvoering van fase 1a.
Toelichting: In juli 2009 heeft de gemeenteraad opdracht verstrekt voor het uitwerken van een plan voor
een sportpark aan het Essche Heike voor voetbalclub ODC. Op het sportpark komen vier voetbalvelden,
waarvan twee kunstgras met verlichting, een kleed/clubaccommodatie en voldoende parkeergelegenheid.
Het complex wordt gefaseerd aangelegd, waarbij twee hoofdfases worden onderscheiden. De eerste fase
is weer opgeknipt in fase 1a en 1b omdat deze fase onderdelen bevat die reeds komende zomer kunnen
worden gerealiseerd (twee kunstgrasvelden), maar ook onderdelen kent die meer tijd vergen, zoals het
kleed/clubgebouw. Het voorstel wordt met algemene stemmen aangenomen. De fractie van DPBL legt een
stemverklaring af waarmee ze geacht wil worden in te stemmen met het voorstel maar niet met het feit dat
het college van centralisering van alle velden een 2e prioriteit maakt. De fractie van Balans dient een motie
in waarmee ze het college oproept om tempo te maken met de totale huisvesting van ODC op het Essche
Heike, zodat de periode van de tussenoplossing ( fase 1a zonder fase 1b en 2) zo kort mogelijk duurt. De
motie wordt verworpen (tegen: PvdA/GL, DPBL, CDA, SP en Combinatie95).

Motie vreemd aan de orde van de dag ingediend door de fractie Balans inzake "Betere ondersteuning
Voedselbank".

Met de motie wordt het college opgeroepen om de voedselbank Boxtel in 2010 met extra middelen te ondersteunen
en structureel in de meerjarenbegroting de gemeentelijke bijdrage aan de voedselbank Boxtel
te verdubbelen. Na het horen van de reacties besluit Balans de motie in te trekken. De gezamenlijke fracties
van de raad dienen daarop een motie in die het college oproept om de voedselbank Boxtel indien nodig
met extra middelen te ondersteunen en samen met de voedselbank Boxtel het huisvestingsprobleem
op te lossen en deze motie op de agenda van de commissie Maatschappelijke Zaken van januari a.s. te
plaatsen. De motie wordt unaniem aangenomen.

Aldus vastgesteld in zijn
openbare vergadering van 26-01-10
DE RAAD VOORNOEMD,
de griffier, de voorzitter,
Ir. V.M.E. van den Broek F.H.J.M. van Beers