Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Antwoorden op kamervragen over het bericht dat door de
invoering van de kilometerheffing provincies inkomsten mislopen via de
motorrijtuigenbelasting en daardoor ter compensatie een inwonersbelasting
willen invoeren
18 december 2009
* Beantwoording van vragen van het lid Brinkman (PVV)
2009Z22087
Antwoord van de staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties op vragen van het lid Brinkman (PVV) aan de staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over het bericht dat door de invoering van de kilometerheffing provincies inkomsten mislopen via de motorrijtuigenbelasting en daardoor ter compensatie een inwonersbelasting willen invoeren. (Ingezonden 19 november 2009)
Vraag 1
Is het bericht waar dat eind mei in het overleg tussen Rijk en provincies geregeld is dat de provincies bij het verdwijnen van de motorrijtuigenbelasting een inwonersbelasting, de zogenaamde koppentaks, mogen invoeren?
Antwoord vraag 2
Dat is niet afgesproken. Afgesproken is het volgende:
"In het kader van de invoering van de kilometerprijs voor personenauto´s een bestemmingsheffing is het kabinet voornemens de MRB in de periode 2012-2016 geleidelijk af te schaffen. Kabinet en IPO voeren gezamenlijk nader onderzoek uit naar de mogelijkheden voor een provinciale belasting, die nauw aansluit bij het provinciale takenpakket."
(bron: Bestuursakkoord Rijk-Provincies, pagina 8, 4 juni 2009 geplaatst op http://www.minbzk.nl/actueel/114022/bestuursakkoord/)
Vraag 2
Deelt u de mening dat het hier gaat om een belastingverhoging? Zo nee, waarom niet?
Antwoord vraag 2
Ik deel deze mening niet. Het gaat niet om een belastingverhoging omdat de nieuwe belasting de reeds bestaande provinciale opcenten op de Motorrijtuigenbelasting vervangt. Doordat de Motorrijtuigenbelasting komt te vervallen door de invoering van de kilometerprijs, vervalt de grondslag voor de provinciale opcenten op de Motorrijtuigenbelasting. De Motorrijtuigenbelasting wordt verdisconteerd in de kilometerprijs. De opcenten op de Motorrijtuigenbelasting worden niet verdisconteerd in de kilometerprijs. Hier komt dus een alternatieve provinciale belasting voor in de plaats. Per saldo is dat dus geen belastingverhoging.
Vraag 3
Kunt u aangeven welke specifieke heffing de provincies willen gaan toepassen, voor welke Nederlandse burgers deze van toepassing is en welke mogelijke uitzonderingen kunnen worden gemaakt? Zo nee, waarom niet?
Antwoord vraag 3
Dat is niet mogelijk. Op dit moment is er namelijk nog geen keuze gemaakt voor een bepaalde vorm van provinciale belasting. De definitieve besluitvorming over de nieuwe provinciale belasting wordt overgelaten aan een nieuw kabinet.
Vraag 4
Deelt u de mening dat de overheid bij het presenteren van geschatte kosten voor het rekeningrijden, afgezet tegen het oude systeem, ook de nieuwe inwonersbelasting moet optellen, teneinde een eerlijke vergelijking te kunnen maken? Zo niet, waarom niet?
Antwoord vraag 4
Nee. Zoals gezegd worden de huidige opcenten niet meegenomen in de kilometerprijs. Afgesproken is dat ook de nieuwe provinciale belasting niet geheven wordt over het bezit of het gebruik van een auto.
Er is geen relatie met de kilometerprijs. Bij de presentatie van de koopkrachteffecten van het wetsvoorstel is zowel in de huidige als in de nieuwe situatie geen rekening gehouden met een provinciale belasting. Zie ook mijn antwoord onder 2.
Zie het origineel
Voetnoot vraag 1:
1) InOverheid.nl, 16 november 2009: "'Provincies gaan inwonersbelasting heffen'" zie ook http://www.inoverheid.nl/artikel/nieuws/1925877/provincies-gaan-inwonersbelasting-heffen.html