Partij voor de Vrijheid (PVV)
PVV: Stop N/Z-lijn, red de historische binnenstand van A'Dam - Inbreng
donderdag 17 december 2009
Hij moest er komen, de Noord/Zuidlijn in Amsterdam. Niet vanuit een
daadwerkelijke noodzaak gebaseerd op onderzoek en feiten, maar vanuit
idealisme. Daar moest alles voor wijken. Van goed bestuur tot
rendabiliteit, van haalbaarheid tot uitvoerbaarheid.
Onze wereldberoemde, eeuwenoude hoofdstad Amsterdam is o zo mooi, maar
tegelijk fragiel en kwetsbaar omdat zij - zeg maar - gebouwd is op
blubber en bosjes hout. Alles liep, fietste, tramde en reed er vrolijk
door elkaar heen zonder al te veel problemen. Totdat op een gegeven
moment, op zijn plat Amsterdams gezegd een paar `bijgogemerds',
bedachten dat er een metrolijn dwars onder de historische stad door
geboord moest worden.
Niet eerst even `oefenen' richting Noord of IJburg, nee, rang, onder
de historische stad door. Eeuwen later zorgde deze metrolijn voor een
nieuw `Gebed zonder end'. Eén die de bevolking allang al niet meer zag
zitten. Tweederde van de Amsterdammers die meedeed stemde namelijk in
1997 in een referendum al tegen de komst van de Noord/Zuidlijn.
Van meet af aan is het Rijk het project ingeloodst. Een regionaal nut
werd verzonnen en het Rijk betaalde daarom in beginsel een goeie 800
miljoen voor het project mee, acht keer meer dan de gemeente Amsterdam
zelf.
Het uiteindelijke derde tracé dwars door de Pijp heeft het project
onuitvoerbaar gecompliceerd en onbetaalbaar gemaakt. (Ferdinand
Bolstraat is te smal dus 40 meter diep onder twee zandlagen twee
perrons boven elkaar.)
De commissie Limmen trok 40 snoeiharde conclusies: De rendabiliteit
werd te rooskleurig voorgesteld. Een kosten-batenanalyse ontbrak. Het
projectbureau beschikte over onvoldoende expertise. De uitkomst van de
markttoets werd genegeerd. De risicoreserveringen waren ruim
onvoldoende en tijdens de uitvoeringsfase was er sprake van
beïnvloeding van de beeldvorming met medeweten van de
portefeuillehouder.
En de commissie Limmen deed 22 aanbevelingen: Laat eerst een
kosten-baten analyse maken door een onafhankelijke partij. Volkomen
logisch! Maak eerst een doorlichting van de haalbaarheid. Volkomen
logisch!
Maar wat niet volkomen logisch is, is de laatste aanbeveling.
Natuurlijk moet er een debat komen over de risico's van het boren om
incidenten te voorkomen maar dat moet vooral leiden tot: het afblazen
van het gaan boren onder onze historische hoofdstad. Want hoewel het
volkomen logisch - en ook volkomen wenselijk lijkt om het project af
te maken, is dat niet het geval. De grootste ellende is namelijk nog
te voorkomen. De megaboor die de tunnel moet gaan graven ligt nu klaar
om zijn finale verwoestingen over een paar weken in maart te beginnen.
We kunnen nog terug!
Daarom: Stop het project voordat langs het hele traject de huizen en
historische panden als puddingen in elkaar zullen zakken. Ook die
welke nieuw onderheid zullen worden, want dat gebeurde ook op de
Vijzelgracht. Doe iets anders met die bouwschachten voor de stations
die er al liggen. Maak er parkeergarages van of desnoods van eentje
een museum ter herinnering aan het debacle van de Noord/Zuidlijn. Maar
stop ermee. Nu kan het nog. Red onze hoofdstad!