Ingezonden persbericht

Finale LTO-publiekscampagne Melk. Da's belangriek! is een marathonactie bij het Glazen Huis

Melkveehouders verkopen zes dagen en nachten chocolademelk voor Serious Request

Ruim 150 melkveehouders uit heel Nederland gaan vanaf vrijdagavond 18 december zes dagen en nachten chocolademelk verkopen aan de tienduizenden bezoekers van het Glazen Huis in Groningen. 3FM Serious Request 2009 zamelt van 18 tot en met 24 december met het Glazen Huis geld in voor het Rode Kruis, ten behoeve van malariabestrijding. Met hun actie in Groningen werken de melkveehouders in het kader van de publiekscampagne Melk. Da's belangriek! aan een nog beter imago door tijdens de verkoop te praten over het belang van melk en de melkveehouderij. De opbrengsten van de actie doneren de melkveehouders aan Serious Request 2009. In Groningen werken de melkveehouders op een unieke manier samen met studentenvereniging Vindicat.

Melk. Da's belangriek is een initiatief van de drie LTO-organisaties LTO Noord, ZLTO en LLTB en Nederland Bloeit. De campagne mikt op het verder versterken van het imago van zuivel en de melkveehouderij. Tijdens de publiekscampagne Melk. Da's belangriek! verkopen melkveehouders uit het hele land melk en chocolademelk aan burgers. Het verkoopmoment benutten de melkveehouders om met de burgers te praten over het belang van de Nederlandse melk voor welvaart en welzijn. De campagne is gestart op 8 november en loopt door tot en met 24 december van dit jaar. Zuivelonderneming Koninklijke FrieslandCampina is sponsor van de publiekscampagne.
De afgelopen twee maanden hebben melkveehouders op meer dan 170 regionale evenementen met vele duizenden Nederlanders contact gehad en geld ingezameld voor Serious Request. Groningen is de finale van de publiekscampagne. In een marathonactie van zes maal 24 uur zullen ruim 150 melkveehouders zoveel mogelijk bezoekers van het Glazen Huis van een beker chocolademelk voorzien. In een drieploegendienst zullen de melkveehouders de naar verwachting 200.000 bezoekers verwennen met warme zuivel. In de actieweek komen ook collega's uit heel Nederland op bezoek om het geld te doneren dat afgelopen maanden in de rest van Nederland is opgehaald met Melk. Da's belangriek! De chocolademelkverkoop organiseren de LTO-organisaties en Nederland Bloeit samen met de studentenvereniging Vindicat. Zo hebben de melkveehouders een stand gekregen op de Kerstmarkt die Vindicat van 19 tot en met 23 december op de Grote Markt organiseert. Hiernaast kunnen de boeren de hele week 24 uur per dag terecht in het verenigingsgebouw van Vindicat, dat ook aan de Grote Markt ligt.

Naast de chocolademelkverkoop organiseren de melkveehouders samen met Nederland Bloeit ook andere acties op de Grote Markt. Bezoekers kunnen met Boerzoektvrouw-boerin Agnes op de foto en mensen kunnen zich met een witte melksnor laten fotograferen door een fotograaf van zuivelonderneming Campina, die deze actie ook steunt.

LTO-bestuurder Dirk Siert Schoonman heeft 'zin' in Groningen: "We hebben afgelopen twee maanden een heel succesvolle campagne gedraaid waarbij we veel goede respons hebben gekregen op onze boodschap: de melkveehouderij is belangrijk voor de welvaart en het welzijn van Nederland. Groningen belooft een mooie finale te worden: met de inzet van 150 collega's gaan we nog een keer ons verhaal vertellen en opnieuw duizenden euro's ophalen voor Serious Request. Het is een fantastische manier om te laten zien dat we middenin de maatschappij staan."

Noot voor redacties

(