2009Z20240
Datum 18 december 2009
Onderwerp kamervragen -
Geachte voorzitter,
Hiermee beantwoord ik de vragen die het lid Vendrik (Groen Links) heeft gesteld
aan de minister van Verkeer en Waterstaat over groene snelwegen. (Ingezonden
2 november 2009).
1.
Kent u het bericht "Leuren met een groene snelweg levert niets op"? 1
1.
Ja.
2.
Hoe verklaart u dat, alle enthousiasme over initiatieven om tot ,,groene
snelwegen te komen ten spijt, er nog nergens een concreet besluit tot aanleg van
een dergelijke snelweg is genomen? Verwacht u dat daar in de nabije toekomst
verandering in zal komen?
2.
Ik ben enthousiast op zoek naar innovatieve concepten. Ik heb
innovatieprogrammas waarin ik in nauwe samenwerking met andere partijen
zoek naar manieren om verkeer, veiliger en milieuvriendelijk te maken.
Voorwaarde voor grootschalige toepassing van innovaties is dat ze kosteneffectief
en in de praktijk beproefd zijn. Van alle initiatieven voor ,,groene snelwegen is het
concept de ,,Duurzame weg, ontwikkeld door Movares, onder mijn aandacht
gebracht. Dit concept en het idee van glazen overkappingen in het algemeen is in
een aantal situaties nader onderzocht, te weten bij de A73/74, de A1 A10 oost, en
door de gemeente Rotterdam. Wat betreft de A73/A74 heb ik de Kamer daar in
een aparte brief over geïnformeerd. Ik heb mij over het concpept glazen
overkappingen en duurzame weg laten adviseren door de Rijksadviseurs voor het
Landschap en voor de Infrastructuur. Uit de drie onderzochte situaties komt het
volgende naar voren:
Gewaarschuwd wordt, dat een glazen overkapping over een snelweg een te
rooskleurig beeld oproept. De overkapping gaat landschappelijk meer op een
tunnel lijken, die uiteindelijk negatiever scoort dan geluidschermen. Een
overkapping kan de associatie wekken van een sterk milieubelaste omgeving
1 NRC Handelsblad, 28 oktober 2009
a
Pagina 1 van 4
in plaats van een milieu-ikoon. Het blijvend schoonhouden van de kap is een Datum
aandachtspunt.
Rond fijnstof en geluid wordt een overkapping gezien als een laatste Ons kenmerk
redmiddel om de problemen op te lossen. Het afvangen van fijn stof onder VENW/DGMO-2009/11773
een kap is in de praktijk nog onvoldoende bewezen.
Wanneer luchtkwaliteit geen probleem is, is de toepassing van
geluidschermen kostentechnisch interessanter dan toepassing van een
overkapping.
Het leveren van warmte aan het collectieve warmtenet lijkt niet rendabel of
moeilijk rendabel te maken.
Wat betreft veiligheid is de Duurzame Weg een tunnel volgens de Wet
Tunnelveiligheid, zodat het niet mogelijk is om onder de overkapping afslagen
en opritten toe te passen. Daarnaast moeten extra voorzieningen worden
getroffen zoals betonranden naast de weg voor het geval een vrachtauto door
de vangrail schiet en tegen de glazen kap botst.
Ik constateer derhalve dat de Duurzame Weg risicos kent op het gebied van
veiligheid, technische uitwerking, onderhoud en kosteneffectiviteit, waarvoor
extra voorzieningen moeten worden getroffen. Op basis van bovenstaande
onderzoeken en constateringen, concludeer ik dat het concept de Duurzame Weg
in eerste instantie enthousiasme oproept, maar bij nader inzien zoveel nadelen en
risicos met zich meebrengt, dat ik niet verwacht dat dit concept in de nabije
toekomst gerealiseerd zal kunnen worden.
3.
Wat is uw reactie op de observatie, dat het vaak gebruikte excuus dat de techniek
niet is bewezen juist de essentie van innovatie is en dat innovatieve plannen met
een dergelijke houding dus nooit van de grond komen?
3.
Het omgekeerde van wat u in uw vraag naar voren brengt kan echter ook niet
waar zijn: laten we alle niet bewezen techniek maar eens toepassen. Steeds zal
op basis van grondig onderzoek en het afwegen van voor- en nadelen moeten
worden besloten om toepassing van de betreffende techniek over te gaan.
4.
Ziet u mogelijkheden om met gemeenten tot afspraken te komen over de
voorfinanciering van ,,groene snelwegen, als zou blijken dat de baten die
gemeenten daar mogelijk bij hebben voor hen voor de kosten uitgaan?
4.
Laat ik voorop stellen, dat ik van mening ben dat we in het kader van
duurzaamheid vooral moeten inzetten op ,,groene autos: op bronmaatregelen. Ik
doe er veel aan - in samenwerking met ander departementen en in Europees
verband - om autos ,,groener te maken. En met resultaat, want de prognoses
over de uitstoot van bijvoorbeeld stikstof laten een dalende lijn zien.
Uitgangspunt is dat bij de aanleg en aanpassing van snelwegen wordt voldaan
aan de geldende normen op het gebied van luchtkwaliteit en geluid. Als zou
blijken dat de baten bij innovatieve maatregelen voor de kosten uitgaan, zal ik
afwegen of ik in goed overleg met de regio - in bijzondere omstandigheden en
met medefinanciering uit de regio - extra maatregelen kan treffen. In het
algemeen gaan bij zulke investeringen overigens de kosten voor de baten uit.
agina 2 van 3
P
Datum
5.
Is het waar dat Rijkswaterstaat anderhalf jaar geleden op een congres in Ons kenmerk
Apeldoorn een onderzoek naar de Duurzame Weg heeft toegezegd? Zo ja, hoe VENW/DGMO-2009/11773
staat het met dit onderzoek?
5.
Zoals onder antwoord 2 vermeld heb ik de Rijksadviseurs gevraagd naar hun
visie. Specifiek voor de A74 heeft Oranjewoud op verzoek van RWS onderzoek
gedaan of de constructie van de Zuiderbrug Venlo een glazen overkapping zou
kunnen dragen. Dat is momenteel niet het geval. Ook andere partijen hebben
onderzoek laten doen, waar ik kennis van heb genomen. De belangrijkste
conclusies van deze onderzoeken zijn in de beantwoording van vraag 2
opgenomen.
6.
Bent u bereid voor een van de mogelijke locaties die genoemd zijn voor een
,,groene snelweg ook de maatschappelijke opbrengsten in kaart te brengen, zodat
een reëler financieel totaalbeeld verkregen kan worden? Zo nee, waarom niet?
6.
Voor verschillende locaties, zoals de A1, A10 Oost en de A73/A74, heb ik reeds
onderzoek laten doen naar de maatschappelijke opbrengsten. Toch blijkt dat het
concept teveel nadelen en risicos met zich meebrengt.
7.
Kunt u deze vragen in elk geval beantwoorden vóór de behandeling van de
begroting 2010 van Verkeer en Waterstaat?
7.
Het voorbereiden van een goed en afgewogen antwoord op deze vragen heeft
helaas meer tijd genomen dan door de opsteller was verlangd.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
agina 3 van 3
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat