Art Amsterdam en Huishoudbeurs bekroond in RAI Elicium
17 dec 2009
Trotse winnaar in de categorie âBeste beurs- of eventconcept
business-to-consumerâ was Art Amsterdam, een van de 25 eigen
beurstitels van Amsterdam RAI. De grootste Nederlandse beurs voor
hedendaagse kunst won de prestigieuze vakprijs met het concept van
solotentoonstellingen. Alle deelnemende galeries van Art Amsterdam
2009 presenteerden niet het werk van alle kunstenaars uit de eigen
stal, maar het werk van slechts één kunstenaar.
De jury was lovend over Art Amsterdam 2009: âHet evenement toont lef
om tegen de markt in te kiezen voor solo-presentaties. Voor bezoekers
is het overzichtelijk en interessant om zich te kunnen verdiepen in
het werk van één enkele kunstenaar. Het heeft gewerkt; er is een
enorme bezoekersgroei ontstaan.â De editie van 2009 ontving een
recordaantal van 23.982 bezoekers en mocht zich verheugen in ruime
aandacht van binnen- en buitenlandse media.âÂ
Passende beleving
Ook de Huishoudbeurs deed van zich spreken in het Elicium. Tijdens de
uiterst succesvolle editie van het grootste consumentenevenement in
zijn soort, wist de Koninklijke Landmacht zich op onderscheidende en
interactieve wijze te presenteren. Er was sprake van een grote aanloop
van beursbezoekers bij de stand van de Landmacht.
âAndere Defensie-onderdelen gaan traditioneler te werk, terwijl de
Landmacht op een uitbundige, theaterachtige en indringende manier een
passende beleving weet te creërenâ, aldus het juryrapport. âDe
interactie met het publiek was groot en er werd handig gebruik gemaakt
van de stoere uitstraling die militairen in een pak hebben. De
beursdeelname van de Landmacht kon rekenen op enorm veel aandacht van
de pers.â
Verschil maken
Amsterdam RAI is zeer verguld met de twee prijzen. Ids Boersma,
directeur RAI Exhibitions: âOok in economisch moeizame tijden blijkt
het medium beurs een aantrekkelijk en doeltreffend middel om in
persoonlijk contact te blijven met de doelgroep. Een beurs kan het
verschil maken. Art Amsterdam en Huishoudbeurs waren dit jaar
uitermate succesvol en we zijn dan ook content met de erkenning vanuit
de live-communicatie sector.â
*
Amsterdam RAI