Lees verder >
Hoog percentage volhouders onder stoppers, ruim half miljoen rokers wil nog stoppen voor de jaarwisseling
Den Haag, 18 oktober 2008 - Uit onderzoek van TNS NIPO begin juli
bleek dat naar schatting 600.000 rokers een stoppoging hadden
ondernomen sinds 1 mei. Uit recent onderzoek van TNS NIPO, in opdracht
van STIVORO, blijkt dat van de rokers die tussen mei en juli zijn
gestopt, 26% het niet roken nog steeds volhoudt. Ook na de invoering
van de rookvrije horeca tot aan begin oktober hebben nog eens 272.000
rokers een stoppoging ondernomen. Ruim een half miljoen rokers
(530.000) is van plan nog voor het einde van dit jaar te stoppen met
roken.
Lies van Gennip, directeur van STIVORO: âGeweldig dat 26% het nu nog
volhoudt. Dat is een hoog percentage. Dat kan liggen aan een goede
voorbereiding van de stoppogingen. De lopende campagne âIn iedere
roker zit een stopperâ is daarop ook gemaakt. Op de actiewebsite staat
bijvoorbeeld een Hulpmiddelenwijzer. Door online een paar vragen te
beantwoorden krijg je als roker snel en makkelijk een persoonlijk
advies over welke hulp het beste bij je past.â
Een op de drie (ex)rokers (32%) die een stoppoging hebben ondernomen
heeft daarbij een hulpmiddel gebruikt. Variërend van
nicotinepleisters tot een training of advisering door een arts of
andere deskundige. Ook laat het onderzoek zien dat 31% van de rokers
een periode minder heeft gerookt. Gemiddeld hielden ze dat 53 dagen
vol. Lies van Gennip daarover: âMinder roken kan een goed idee zijn.
Maar dan wel als eerste stap naar niet roken. Zoân periode van minder
roken moet niet langer duren dan twee weken leert de ervaring. Dan zou
eigenlijk een stoppoging gedaan moeten worden. In die twee weken
ontdek je als roker waar je op moet letten als je echt stopt.
âIn iedere roker zit een stopperâ is een gezamenlijke campagne van KWF
Kankerbestrijding, Nederlandse Hartstichting, Astma Fonds en STIVORO.
De campagne moet duidelijk maken dat iedereen kan stoppen en dat
mensen er vervolgens niet alleen voor staan. De campagne, bestaande
uit verschillende elementen, waaronder tv- en radiocommercials, gaat
ook de komende maanden nog door.
Stopcampagne_meting_5.pdf (0.18 MB)
Stopcampagne meting 5