Persbericht
Vertrouwen heeft meerwaarde op de accountancymarkt
Breukelen, 18 december 2009; Wanneer een accountantskantoor, ongeacht
een Big4 of Non Big4, investeert in een goede vertrouwensrelatie met
haar klanten in het Nederlandse midden en klein bedrijf, kan zij haar
concurrentiepositie sterk verbeteren. Dat concluderen Miranda Stolk en
Paula Liesker, studentes Accountancy aan de Nyenrode Business
Universiteit. Vanochtend verdedigden zij succesvol hun premium
masterscripties voor een academische jury.
Stolk en Liesker deden onderzoek naar de positie van de accountant
binnen het midden en klein bedrijf (MKB) in Nederland. Zij vroegen 99
MKB-bedrijven naar hun mening over hun accountant door middel van een
enquête. Onderzoek op dit terrein vond plaats vanwege het beperkte
inzicht en kennis over de accountant in relatie tot MKB-bedrijven.
MKB-bedrijven blijken veel waarde te hechten aan een gedegen
vertrouwensrelatie met de accountant, waardoor zij bereid zijn om
gemiddeld 14 % meer te betalen voor de controledienst. Dit gedeelte,
het premiumdeel van de auditfee, is niet gekoppeld aan basiselementen
als de complexiteit of grootte van de onderneming. Een goede
vertrouwensrelatie bestaat volgens de respondenten uit meer dan het
controleren van de jaarrekening: elkaar (durven) inlichten over
bedrijfsontwikkelingen, de frequentie van contact, de bereikbaarheid
van de accountant, en continuïteit van de contactpersoon. De
onderzoekers concluderen dan ook dat de accountant grotere marges kan
behalen door te investeren in de vertrouwensrelatie met de klant. Ook
zorgt een goede vertrouwensrelatie ervoor dat de kans op verloop naar
een ander accountantskantoor verkleind wordt.
Ook het kosteneffectief aanbieden van de accountancydiensten aan het
MKB kan verloop naar een ander kantoor tegengaan. De resultaten laten
zien dat een niet-reguliere stijging van de accountantskosten van EUR
1.000, de kans op wisseling van kantoor verdubbelt van gemiddeld 6%
naar 12% per jaar. Uit het onderzoek blijkt verder dat het midden en
klein bedrijf weinig waarde hecht aan de naamsbekendheid van het
accountantskantoor. De vier grote bekende kantoren worden vaak
geassocieerd met hogere kwaliteit en hogere kosten, maar dit komt niet
terug in de resultaten van het onderzoek. Ook de fysieke afstand
tussen het bedrijf en de vestiging van de accountant, waar vaak mee
wordt gepropageerd, maakt relatief weinig uit voor het MKB.
Dr. Joost P. van Buuren RA, Universitair Hoofd Docent Accounting,
Auditing & Assurance en begeleider van Stolk en Liesker: "Momenteel is
er sprake van een vechtmarkt waarin de accountants ver gaan in de
strijd om de klanten van het MKB. De resultaten uit deze onderzoeken
bieden onze vakgenoten een helder inzicht in wat belangrijk is voor
hun klanten, waardoor ze beter kunnen concurreren in deze stugge
markt."
Binnen Nyenrode Business Universiteit maakt Joost van Buuren zich
sterk voor onderzoek naar de relatie tussen de accountant en MKB
bedrijven in Nederland. Om meer data betreffende deze markt
beschikbaar te krijgen, is hij gestart met premium - scriptietrajecten
om extra gemotiveerde studenten op hoog niveau de mogelijkheid te
bieden om gezamenlijk, in een gecomprimeerd traject, onderzoek te doen
binnen dit vakgebied. Het onderzoek wordt vervolgd.
Einde persbericht
Noot voor de redactie,
Universiteit Nyenrode