Universiteit Nyenrode

Persbericht

Vertrouwen heeft meerwaarde op de accountancymarkt

Breukelen, 18 december 2009; Wanneer een accountantskantoor, ongeacht een Big4 of Non Big4, investeert in een goede vertrouwensrelatie met haar klanten in het Nederlandse midden en klein bedrijf, kan zij haar concurrentiepositie sterk verbeteren. Dat concluderen Miranda Stolk en Paula Liesker, studentes Accountancy aan de Nyenrode Business Universiteit. Vanochtend verdedigden zij succesvol hun premium masterscripties voor een academische jury.

Stolk en Liesker deden onderzoek naar de positie van de accountant binnen het midden en klein bedrijf (MKB) in Nederland. Zij vroegen 99 MKB-bedrijven naar hun mening over hun accountant door middel van een enquête. Onderzoek op dit terrein vond plaats vanwege het beperkte inzicht en kennis over de accountant in relatie tot MKB-bedrijven.

MKB-bedrijven blijken veel waarde te hechten aan een gedegen vertrouwensrelatie met de accountant, waardoor zij bereid zijn om gemiddeld 14 % meer te betalen voor de controledienst. Dit gedeelte, het premiumdeel van de auditfee, is niet gekoppeld aan basiselementen als de complexiteit of grootte van de onderneming. Een goede vertrouwensrelatie bestaat volgens de respondenten uit meer dan het controleren van de jaarrekening: elkaar (durven) inlichten over bedrijfsontwikkelingen, de frequentie van contact, de bereikbaarheid van de accountant, en continuïteit van de contactpersoon. De onderzoekers concluderen dan ook dat de accountant grotere marges kan behalen door te investeren in de vertrouwensrelatie met de klant. Ook zorgt een goede vertrouwensrelatie ervoor dat de kans op verloop naar een ander accountantskantoor verkleind wordt.

Ook het kosteneffectief aanbieden van de accountancydiensten aan het MKB kan verloop naar een ander kantoor tegengaan. De resultaten laten zien dat een niet-reguliere stijging van de accountantskosten van EUR
1.000, de kans op wisseling van kantoor verdubbelt van gemiddeld 6% naar 12% per jaar. Uit het onderzoek blijkt verder dat het midden en klein bedrijf weinig waarde hecht aan de naamsbekendheid van het accountantskantoor. De vier grote bekende kantoren worden vaak geassocieerd met hogere kwaliteit en hogere kosten, maar dit komt niet terug in de resultaten van het onderzoek. Ook de fysieke afstand tussen het bedrijf en de vestiging van de accountant, waar vaak mee wordt gepropageerd, maakt relatief weinig uit voor het MKB.

Dr. Joost P. van Buuren RA, Universitair Hoofd Docent Accounting, Auditing & Assurance en begeleider van Stolk en Liesker: "Momenteel is er sprake van een vechtmarkt waarin de accountants ver gaan in de strijd om de klanten van het MKB. De resultaten uit deze onderzoeken bieden onze vakgenoten een helder inzicht in wat belangrijk is voor hun klanten, waardoor ze beter kunnen concurreren in deze stugge markt."

Binnen Nyenrode Business Universiteit maakt Joost van Buuren zich sterk voor onderzoek naar de relatie tussen de accountant en MKB bedrijven in Nederland. Om meer data betreffende deze markt beschikbaar te krijgen, is hij gestart met premium - scriptietrajecten om extra gemotiveerde studenten op hoog niveau de mogelijkheid te bieden om gezamenlijk, in een gecomprimeerd traject, onderzoek te doen binnen dit vakgebied. Het onderzoek wordt vervolgd.

Einde persbericht

Noot voor de redactie,