BMW Group
BMW Concept ActiveE: elektrisch rijden volgens BMW
* 17.12.2009
* Persmap
+++ Studie van een BMW 1 Serie Coupé met volledig elektrische aandrijving +++ rijplezier met krachtige elektromotor (125 kW) en achterwielaandrijving +++ optimaal presterende lichtgewicht accu's door vloeistofkoeling +++
BMW Group presenteert de BMW Concept ActiveE. Na de MINI E de tweede volledig elektrisch aangedreven auto van het concern. Een studiemodel op basis van de BMW 1 Serie Coupé met een elektromotor van 125 kW (170 pk). Gecombineerd met een ideale gewichtsverdeling en achterwielaandrijving biedt deze auto CO2-vrije mobiliteit in typische BMW stijl. BMW Group kondigt bovendien aan binnen 'Project i' een vloot testexemplaren, gebaseerd op dit model te bouwen die de al uitgeleverde vloot van zeshonderd MINI E's zal overtreffen.
Voor een vlotte acceleratie beschikt de BMW Concept ActiveE over een maximumkoppel van 250 Nm zorgt. In 4,5 seconden bereikt de BMW Concept ActiveE vanuit stilstand de 60 km/u en in minder dan 9 tellen is de 100 km/u bereikt. De toegepaste nieuwe synchroonmotor onderscheidt zich van andere elektromotoren doordat hij ook bij hogere toerentallen nog voldoende koppel levert. Hiermee wordt de karakteristiek van een verbrandingsmotor beter benaderd en kan ook op hogere snelheid een BMW typische rijdynamiek worden geboden. De topsnelheid van de elektrische BMW is begrensd op 145 km/u. Met een praktijkgerichte actieradius van 160 km (240 km volgens de Amerikaanse FTP72 cyclus) kan de bestuurder zich duidelijk ook op de wegen buiten de stad begeven.
Moderne accu's van joint venture
De energie voor de motor wordt geleverd door een vloeistofgekoeld, lichtgewicht lithium-ion-accupakket, gemaakt door de onlangs opgerichte joint venture van BMW Group en SB LiMotive (Bosch en Samsung SDI). Dankzij de koeling kan de accu onder alle omstandigheden optimaal zijn capaciteit leveren. De accu-unit is ondergebracht op de plekken waar in de reguliere BMW 1 Serie de aandrijflijn en de brandstoftank zijn te vinden. De elektromotor met de elektronische regelunit is gemonteerd op de plaats van het achterdifferentieel. Hiermee staat zoveel mogelijk ruimte in de auto tot de beschikking van de vier inzittenden en hun bagage. De oplaadtijd van een volledig lege accu bedraagt nog geen drie uur bij aansluiting op hoogspanning. Bij het loslaten van het gaspedaal en het intrappen van het rempedaal remt de auto bovendien effectief af op de motor, die dan als generator fungeert en de accu bijlaadt. Daarmee kan in stadsverkeer de actieradius tot wel twintig procent toenemen. Het conventionele hydraulische remsysteem is er voor noodsituaties, als plotseling hard moet worden geremd.
BMW ConnectedDrive
Voor de BMW Concept ActiveE is een specifieke versie van BMW ConnectedDrive ontwikkeld, het geïntegreerde informatie- en communicatiesysteem dat in maart 2010 in Nederland wordt geïntroduceerd in de nieuwe BMW 5 Serie. Aan het systeem in de BMW Concept ActiveE zijn nieuwe features toegevoegd, zoals de mogelijkheid met de mobiele telefoon op afstand de laadtoestand van de accu te controleren, de dichtstbijzijnde oplaadpunten te zoeken en de verwarming of de airconditioning in te schakelen. ConnectedDrive vergroot op deze manier dus actief het comfort en rijplezier van de inzittenden.
Project i
De BMW Concept ActiveE is het tweede model in het kader van Project i, na de eerder gelanceerde MINI E. Het project omvat alle activiteiten van BMW Group, gericht op het ontwikkelen van duurzame productiemodellen met elektrische aandrijving. De MINI E, waarvan er zeshonderd zijn gebouwd, wordt momenteel beproefd door verschillende zakelijke en particuliere gebruikers in de Verenigde Staten en Europa. Ook de BMW Concept ActiveE zal in een dergelijke vorm in de praktijk getest worden. De ontwikkeling van elektrische aandrijving maakt integraal deel uit van de BMW EfficientDynamics strategie. BMW Group ziet elektrisch rijden als onderdeel van een toekomstig systeem van meerdere duurzame mobiliteitsvormen. Naast elektrische aandrijving voor in en om de grote steden, zullen fossiele brandstof, biobrandstof, waterstof en hybride aandrijving hierin een rol spelen.
Met de BMW Concept ActiveE zet BMW een nieuwe stap richting duurzame mobiliteit met behoud van rijplezier.
Documenten om te downloaden:
* Press Kit English (PDF, NL , 785,34KB)
* Press Kit English (DOC, NL , 100KB)
* BMW Concept ActiveE: elektrisch rijden volgens BMW (DOCX, NL , 39,96KB)
Meer over hetzelfde onderwerp:
* Merken
* BMW
* Design, Concepten, Studies
* Technologie, Research, Ontwikkeling
* Alternatieve Aandrijfsystemen, Mobiliteit van de Toekomst
* Technologie, Research, Ontwikkeling
* Efficient Dynamics
----------