Ingezonden persbericht
Persreactie CBL op lancering logo "Geen 16? Geen druppel"
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) ondersteunt van harte de boodschap achter het logo "Geen 16? Geen druppel" dat vandaag door minister Rouvoet en de Werkgroep Alcohol en Jongeren is onthuld. Door gemeenschappelijke en eenduidige communicatie wordt de boodschap dat jongeren onder de 16 niet moeten drinken, versterkt.
In de campagne "Nog geen 20? Laat je legitimatie zien!", die de supermarktbranche vanaf maart 2009 heeft uitgerold, is gezamenlijkheid ook de sleutel tot succes gebleken. Alle supermarkten communiceren dezelfde boodschap (laat tot 20 jaar je legitimatie zien bij de aankoop van alcohol en tabak) in alle supermarkten, in advertenties, folders en TV-commercials. Na zo'n driekwart jaar kent 90% van de consumenten de maatregel. 95% daarvan steunt de maatregel en vindt dat deze ook in andere kanalen van kracht moet worden.
Gezamenlijkheid is dus een belangrijke succesfactor. Vandaag geeft, in het kader van hun CBL maatschappelijke stage, in een Deen supermarkt in Purmerend een groep leerlingen voorlichting aan klanten over de effecten van alcohol op te jonge leeftijd. De leerlingen hebben in samenwerking met het Trimbos-Instituut en Brijder Verslavingszorg een flyer hiervoor ontwikkeld. Ook dit draagt weer bij om bij jongeren en hun ouders de norm "Geen 16? Geen druppel" tussen de oren te krijgen.
Meer informatie over de legitimatiemaatregel op www.noggeen20.nl