Protest tegen ontslag 3660 arbeiders door Lingeriemerk Triumph
Thaise en Filippijnse arbeiders naaien protestondergoed voor Triumph-winkel in Amstelveen
AMSTERDAM, 20091216 -- 3660 arbeiders die in Thailand en de Filippijnen ondergoed produceerden voor luxe lingeriemerk Triumph zijn ontslagen. Enkelen van hen toeren nu door Europa om aandacht te vragen voor hun rechten. Donderdagmiddag 17 december zijn ze in Nederland om de naakte waarheid achter een favoriet kerstcadeau te onthullen: ze naaien voor de Triumph-winkel in Amstelveen protestondergoed in elkaar.
In juli 2009 raakten ruim 3600 arbeiders hun baan kwijt door massaontslagen bij drie Thaise en Filippijnse Triumph-fabrieken, waar vakbonden sterk vertegenwoordigd waren. Triumph geeft aan dat deze maatregelen nodig zijn door de economische crisis. Maar volgens Jittra Cotshadet van de Triumph International Thailand Labour Union is dit een smoes en zijn de massaontslagen bedoeld om vakbonden monddood te maken. "De productie is verplaatst naar een andere fabriek, waar geen vakbond is."
"Triumph heeft de economische noodzaak niet hard kunnen maken, en niet tijdig en transparant onderhandeld met de vakbonden. Bovendien hebben de ontslagen arbeiders in Thailand geen wettelijke ontslagvergoeding ontvangen. Hiermee schendt Triumph internationale normen, waaronder ILO conventie 158 en de OESO-richtlijnen voor multinationals", aldus Tessel Pauli van de Schone Kleren Campagne.
"We eisen van Triumph dat zij de ontslagen arbeiders onmiddellijk weer in dienst neemt", aldus Isabelita dela Cruz van de Filippijnse Triumph-vakbond BPMTI.
Tijdens hun tour vragen de Triumph-arbeiders en vakbondsvertegenwoordigers aandacht voor het ondergoed dat ze sinds juli onder hun eigen label maken in een geïmproviseerd naaiatelier voor het Ministerie van Arbeid in Bangkok. Op donderdagmiddag 17 december staat het naaiatelier voor de Triumph-winkel in Amstelveen. Dit protest wordt ondersteund door de Schone Kleren Campagne, die door middel van een kaartenactie Triumph-klanten oproept de ontslagen arbeiders te steunen. De Schone Kleren Campagne zet zich in voor betere arbeidsomstandigheden in de wereldwijde kledingindustrie.
De Triumph-arbeiders toeren deze weken voor kerst door Zwitserland, Duitsland, Oostenrijk, Denemarken, Nederland en België om aandacht te vragen voor de geschonden rechten van de arbeiders. Triumph CEO Markus Spiesshofer heeft het verzoek van de vakbondsvertegenwoordigers voor een gesprek op het Zwitserse hoofdkantoor afgewezen. Op drie december hebben de Triumph-vakbonden daar een klacht ingediend wegens schending van de internationale OESO-richtlijnen.
Schone Kleren Campagne
Ingezonden persbericht