- PERSBERICHT -
2010 wordt het jaar van 'pingen'
Nieuwe vorm van Hi-speed Messaging maakt jongeren altijd en overal direct bereikbaar voor vrienden
Den Haag, donderdag 17 december 2009 - In Amerika en onder een selecte groep jongeren in Amsterdam is het al een tijdje een bekend begrip: 'pingen'. Deze vorm van Hi-speed Messaging is een kruising tussen sms en msn. Pingen is de nieuwste ontwikkeling binnen de groeiende behoefte van jongeren om altijd en overal in contact te willen staan met hun vrienden. Berichten in de vorm van tekst, beeld of spraak kunnen via pingen onbeperkt en in razend tempo van en naar BlackBerry smartphones worden gezonden. Veel Amerikaanse celebrities zijn al een tijdje 'hooked', en nu maakt het fenomeen ook een opmars aan deze zijde van de Atlantische Oceaan. Naar verwachting wordt 2010 het jaar dat pingen definitief doorbreekt. Hoe het werkt
Pingen werkt als volgt: iedereen met een BlackBerry smartphone heeft een uniek PIN-nummer. Hiermee kun je onbeperkt tekstberichten, foto's en geluiden sturen naar een persoon van wie je dit nummer kent door deze toe te voegen aan je BlackBerry Messengerlijst. Zo'n bericht verschijnt direct op het scherm van de ander en zijn smartphone waarschuwt hem met een kenmerkend 'PING' geluid. Als verzender kun je zien of de ontvanger jouw bericht wel of niet heeft gelezen. Om te pingen hebben beide gebruikers een BlackBerry en een BlackBerry abonnement nodig.
Snel en onbeperkt
Dat pingen juist nu zo in populariteit toeneemt, is niet verwonderlijk. Niet lang geleden werden BlackBerry smartphones voornamelijk gebruikt door zakenmannen. Mobiel internet was bovendien relatief duur. Maar nu hebben steeds meer consumenten een smartphone waarmee ze relatief goedkoop en snel het internet op kunnen. Vooral voor jongeren is Hi-speed Messaging een snel alternatief naast andere communicatiemiddelen.
Sociaal-culturele ontwikkeling
Maar niet alleen de technologische ontwikkeling draagt bij aan de populariteit van pingen. Ook de sociaal-culturele trend is van invloed op de toename van pingers. Vincent Albers, trendwatcher bij Science of the Time zegt daarover: "Jongeren houden van interactiviteit. Ze willen 'altijd online' zijn en hun ervaringen met hun vrienden delen. Ze leven als het ware 'in hun telefoon'. Dat gevoel van willen delen zit in dat onmiddellijke contact met pingen. De kracht van pingen is dat het cool, aantrekkelijk en inspirerend is en met toekomstpotentieel binnen de eigen generatie. Daarom voorspel ik dat pingen vanaf 2010 steeds groter wordt."
Pingen steeds populairder
Ook Hi, het mobiele merk voor jongeren, ziet pingen als dé toevoeging in communicatiemiddelen. Woordvoerder Yvonne Prins: "De mobiele telefoon speelt voor jongeren een hele belangrijke rol in hun sociale leven en is voor de meesten dan ook niet meer weg te denken. Daarnaast zien we dat steeds meer jongeren overstappen op een BlackBerry. Ze gebruiken hem al lang niet om alleen maar te bellen of te sms'en. Van onze klanten horen we steeds vaker dat ze veel met elkaar pingen. Dat is een ontwikkeling die wij toejuichen, omdat we vinden dat communicatie zo gemakkelijk mogelijk gemaakt moet worden."
Kijk voor meer informatie op
Klik
- EINDE PERSBERICHT -
Achtergrondinformatie (