Consumentenbond
---
16 december 2009
Nieuwe reclamecode kidsmarketing is wassen neus
De Consumentenbond ziet niets in de voorgestelde nieuwe reclamecode
kidsmarketing. Directeur Bart Combée spreekt van een `wassen neus'.
Morgen (donderdag 17 december) vergadert het bestuur van de Stichting
Reclame Code over de nieuwe regels voor commercials en advertenties
voor voedingsmiddelen gericht op kinderen tot 12 jaar. De bond zal
tijdens de vergadering niet instemmen met de voorgestelde reclamecode
en roept de ministers Klink en Rouvoet nogmaals op om met wetgeving te
komen.
Begin 2009 hebben Klink (Volksgezondheid) en Rouvoet (Jeugd & Gezin)
in de Nota Overgewicht aangegeven dat zij - net als de Consumentenbond
- af willen van reclame voor snoep, chips, fris en ijs gericht op
kinderen tot 12 jaar. De ministers kiezen daarbij voor de weg van
zelfregulering. De Consumentenbond constateert echter dat het tot nu
toe met zelfregulering onmogelijk blijkt om tot sluitende en
doeltreffende afspraken te komen. De voorgestelde reclamecode is
daarvan het bewijs. De bond wijst erop dat dit het moment is waarop de
ministers hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Bart Combée: 'Als er
nu niet wordt ingegrepen, dan is het kabinet over een paar jaar
medeplichtig aan de verdere stijging van het aantal kinderen met
overgewicht en alle gezondheidsrisico's en maatschappelijke problemen
die daar het gevolg van zijn.'
Groot probleem
Overgewicht bij kinderen is een groot probleem: het aantal te dikke
kinderen neemt elk jaar toe. Dat kost de maatschappij momenteel al EUR
1,2 miljard per jaar aan medische kosten. De Consumentenbond en de
Nederlandse Hartstichting strijden daarom al jaren voor een stop op
reclame voor ongezonde producten gericht op kinderen tot 12 jaar.
---