Besluiten Raadsvergadering
Datum: 15 december 2009
GEMEENTE
LOPIK
Na de vergadering van de gemeenteraad van de gemeente Lopik worden de
belangrijkste besluiten en bespreekpunten toegelicht via een persbericht.
P
Beleid aanpak permanente bewoning
recreatieverblijven vastgesteld
E
De gemeenteraad heeft ingestemd met het beleid om permanente bewoning
van recreatieverblijven aan te pakken. De peildatum 30 november 2009 is
R het omslagmoment van `passief gedogen' naar `actief handhaven'. Voor
huidige bewoners komt een overgangsregeling. Zij zullen allemaal
individueel worden benaderd in het eerste kwartaal van 2010 om hen te
S informeren over het nieuwe beleid en de persoonlijke consequenties. De
raad heeft 38.888,- beschikbaar gesteld voor het afhandelen van
aanvragen om ontheffingen en persoonsgebonden gedoogbeschikkingen.
B
In de gemeente Lopik staan op verschillende plaatsen recreatieverblijven. Met
recreatieverblijf wordt bedoeld: een verblijf op een perceel dat een recreatieve
E bestemming heeft in het bestemmingsplan. Dit kan zowel een recreatiewoning,
stacaravan als een andersoortig verblijf zijn. Op 23 september 2008 heeft de
gemeenteraad geld beschikbaar gesteld voor het uitvoeren van een
inventarisatie op recreatieterreinen Klein Scheveningen, De Loef en De Boeg.
R Hieruit is gebleken dat er op De Loef en De Boeg op vrij grote schaal sprake is
van permanente bewoning van recreatieverblijven. Ook is op grote schaal sprake
van overtredingen van de bouwregelgeving. Uit globale inventarisaties van
overige recreatieterreinen in de gemeente Lopik is gebleken dat daar in
I wisselende mate sprake is van permanente bewoning en andere overtredingen.
Dit is op grond van het bestemmingsplan niet toegestaan en dus onrechtmatig.
Wat is permanente bewoning
C Er is sprake van permanente, en dus onrechtmatige bewoning als het woon-
gebruik in strijd is met de voorschriften van de recreatieve bestemming. Hierbij
gaat het niet om de duur van het strijdig gebruik, maar om de strijdigheid van de
activiteit met de geldende planvoorschriften: het hebben van het feitelijk
H hoofdverblijf in het recreatieverblijf. Om te voldoen aan de bestemmingsplanvoor-
schriften moet de gebruiker van het recreatieverblijf in ieder geval elders een
hoofd(woon)verblijf hebben. Daarnaast moet dat hoofd(woon)verblijf ook daad-
werkelijk geschikt zijn voor permanente bewoning en tenminste bestaan uit een
T keuken, woon-, was- en slaapgelegenheid. Daarbij mag het niet gaan om een
zogenaamd postadres dan wel een papieren adres. Het hoofd(woon)-verblijf is
een feitelijke thuishaven, dat fungeert als het centrum van zijn of haar sociale en
maatschappelijke activiteiten.
Uit contacten met bewoners blijkt dat men veelal denkt dat een afwezigheid van
Postbus 50 twee aaneengesloten weken per jaar betekent dat er geen sprake is van
3410 CB LOPIK
permanente bewoning van een recreatieverblijf. Dit klopt niet. Het feit dat
Raadhuisplein 1
Tel : (0348) 55 99 55
Fax: (0348) 55 15 88
E-mail:
gemeente@lopik.nl
bewoners twee aaneengesloten weken niet op het recreatiepark verblijven, sluit
namelijk niet uit dat er sprake is van permanente bewoning.
De minister van VROM heeft de gemeenten opgeroepen handhavend op te
treden. Daarnaast moeten gemeenten voor 1 januari 2010 duidelijkheid
verschaffen aan bewoners die al vóór 31 oktober 2003 permanent in een
recreatieverblijf wonen.
Vastgesteld beleid
In de nota `Beleid permanente bewoning recreatieverblijven' is de aanpak van
zowel bestaande als toekomstige gevallen van onrechtmatige bewoning van
recreatieverblijven vastgelegd. In het beleid is weergegeven hoe in de gemeente
Lopik wordt omgegaan met gevallen van permanente bewoning van recreatie-
verblijven. Er wordt voor alle recreatieverblijven op campings en recreatieparken
in de gemeente hetzelfde beleid gevoerd voor de aanpak van permanente
bewoning. Naast de recreatieverblijven op de verschillende recreatieterreinen
kent de gemeente een aantal op zichzelf staande recreatiewoningen in het
buitengebied. Ook op deze recreatiewoningen, die in het bestemmingsplan als
zodanig zijn bestemd, is het beleid van toepassing. Indien in de toekomst een
nieuw recreatieterrein wordt gerealiseerd, is het beleid ook hierop van
toepassing.
De raad heeft op 14 december 2004 besloten dat er geen sprake zal zijn van
legalisatie van permanente bewoning door middel van het wijzigen van het
bestemmingsplan. Omdat permanente bewoning niet is toegestaan, dient in
beginsel handhavend te worden opgetreden. Er zijn drie mogelijkheden om de
overtreding (op termijn) te laten beëindigen:
1. het verlenen van een persoonsgebonden ontheffing;
2. het verlenen van een persoonsgebonden gedoogbeschikking;
3. direct handhavend optreden.
De mogelijkheid tot het verlenen van een persoonsgebonden ontheffing is
wettelijk vastgelegd. Als de aanvrager aan alle voorwaarden voor de verstrekking
van een persoonsgebonden ontheffing voldoet, zal deze worden verleend.
Overgangsregeling huidige bewoners
Er wordt ten aanzien van de overige bestaande gevallen van permanente bewo-
ning in de gemeente Lopik zoveel mogelijk een oplossing gezocht in de vorm van
een overgangsregeling door het verstrekken van persoonsgebonden gedoog-
beschikkingen onder voorwaarden. Dit kan worden beschouwd als een vorm van
uitgestelde handhaving. Er zal, gezien het persoonsgebonden karakter van de
overgangsregeling, op termijn een einde komen aan de bestaande gevallen van
permanente bewoning die voor de regeling in aanmerking komen. Tegen nieuwe
gevallen die na de peildatum voor persoonsgebonden gedoogbeschikkingen
ontstaan en tegen gevallen die niet onder de overgangsregeling (kunnen) vallen,
zal handhavend worden opgetreden. Verwacht wordt dat in de meeste gevallen
een beroep wordt gedaan op de regeling voor de persoonsgebonden gedoog-
beschikking. Als de aanvraag om een persoonsgebonden ontheffing niet kan
worden verleend, omdat niet aan de eisen wordt voldaan, dan wordt de aanvraag
beschouwd als een aanvraag voor een persoonsgebonden gedoogbeschikking.
De aanvraag wordt vervolgens getoetst aan de voorwaarden die voor het
afgeven van een persoonsgebonden gedoogbeschikking gelden.
De peildatum is het omslagmoment van `passief gedogen' naar `actief
handhaven'. Er is in de gemeente Lopik nog niet op de daarvoor aangewezen
2
manier aan de bewoners kenbaar gemaakt dat er handhavend wordt opgetreden
tegen de onrechtmatige bewoning van recreatieverblijven. De datum 31 oktober
2003 zou gezien de landelijke bekendheid en het beleid van de minister een
goed te verdedigen peildatum zijn. Hier wordt echter niet voor gekozen.
Inmiddels zijn er jaren verstreken, waarin nieuwe gevallen van permanente
bewoning zijn ontstaan. Tot op heden heeft de gemeente Lopik geen beleid
geformuleerd hoe met de permanente bewoning wordt omgegaan. Met het
vaststellen van dit beleid door het college op 17 november 2009 is dit wel het
geval. Als peildatum wordt voor 30 november 2009 gekozen.
De gemeenteraad heeft op 15 december 2009 ingestemd met het beleid en een
krediet van 38.888,- beschikbaar gesteld voor de uitvoering van aanvragen om
ontheffingen en persoonsgebonden gedoogbeschikkingen. De bewoners van
recreatieverblijven zullen allemaal individueel worden benaderd in het eerste
kwartaal van 2010 om hen te informeren over het nieuwe beleid en de
persoonlijke consequenties.
Naast het verstrekken van persoonsgebonden ontheffingen en gedoog-
beschikkingen zullen er gevallen zijn waarbij handhavend moet worden
opgetreden. Er zal jarenlang consequent moeten worden gecontroleerd op de
recreatieterreinen. Dit wordt opgenomen in het handhavingsbeleid voor de
komende jaren.
Herziening grondexploitaties vastgesteld
De gemeenteraad heeft de herziening van de grondexploitaties De Gaarden
en Noordelijke uitbreiding bedrijventerrein vastgesteld. Beide bedragen zijn
lager dan eerder geraamd, omdat uitgaven zijn gedaan die niet begroot
waren of boven de begroting uitstegen. De oppositiepartijen CU, SGP en
VVD dienden daarom een motie van afkeuring in tegen het college. Het
college heeft excuses aangeboden en maatregelen aangekondigd om
herhaling in de toekomst te voorkomen. Daarom zagen de coalitiepartijen
CDA en PvdA geen reden de motie te steunen en werd de motie verworpen.
De raad heeft voor het laatst op 25 september 2007 de grondexploitaties van De
Gaarden en de Noordelijke uitbreiding bedrijventerrein herzien. De verwachting is
dat de grondexploitatie Noordelijke uitbreiding bedrijventerrein in 2010 kan
worden afgesloten met een batig saldo. Binnenkort volgt een kredietvoorstel voor
de aanleg van een vrachtwagenparkeerplaats op bedrijventerrein De Copen.
In de wijk De Gaarden in Lopik-dorp is nog één vrije sectorkavel te koop. De
verwachting is dat ook de grondexploitatie De Gaarden in 2010 met een batig
saldo kan worden afgesloten.
Beide bedragen zijn lager dan geraamd in de vastgestelde exploitatiebegroting
2007. In beide exploitaties zijn uitgaven gedaan die niet begroot waren of boven
de begroting uitstegen. De raad was ontstemd over de handelwijze van het
college en het niet tijdig en volledig informeren van de raad. De oppositiepartijen
CU, SGP en VVD dienden daarom een motie van afkeuring in tegen het college.
3
Het college heeft excuses aangeboden en maatregelen aangekondigd om
herhaling in de toekomst te voorkomen. Daarom zagen de coalitiepartijen CDA
en PvdA geen reden de motie te steunen en werd de motie verworpen. Het
college zal in het vervolg vaker aan de raad rapporteren over de grondexploi-
taties via de jaarlijkse begroting, de voorjaars- en najaarsrapportage en de
jaarrekening.
Belastingverordeningen 2010 vastgesteld
De gemeenteraad heeft de belastingverordeningen 2010 vastgesteld. Alleen
de tarieven voor afvalstoffenheffing (+6%) en rioolheffing (+2%) worden
verhoogd. Daarnaast zijn enkele bedragen in de legesverordening
aangepast aan wettelijk voorgeschreven bedragen. Alle overige lokale
tarieven en belastingen worden niet verhoogd.
Bij de vaststelling van de Begroting 2010 op 3 november 2009 is een aantal
besluiten genomen tot het wijzigen van de belastingen en tarieven. Ook hebben
er enkele wijzigingen op grond van wetgeving en/of jurisprudentie
plaatsgevonden. De belastingverordeningen moeten daarop worden aangepast.
De OZB-tarieven, de lijkbezorgingsrechten, de tarieven voor precariorechten, de
toeristenbelasting en de hondenbelasting worden niet verhoogd. Ook de
legestarieven worden niet verhoogd. Wel zijn enkele bedragen in de
legesverordening aangepast aan wettelijk voorgeschreven bedragen, zoals de
tarieven voor reisdocumenten.
Om de tarieven voor afvalstoffenheffing 100% kostendekkend te houden, zijn de
tarieven met 6% verhoogd. Daarnaast is de rioolheffing met 2% verhoogd.
Startnotitie Visie Lopik 2020 vastgesteld
De gemeenteraad heeft ingestemd met de Startnotitie Visie Lopik 2020.
Doel van het visiedocument, dat op 1 april 2010 moet zijn opgesteld, is een
meerjarig perspectief geven voor alle gemeentelijke beleids- en taakvelden.
Al enige tijd bestaat de wens een strategische visie voor de gemeente Lopik op
te stellen. Ook in de in 2008 samen met de provincie Utrecht opgestelde
Kwaliteitsmeting is de aanbeveling gedaan een dergelijke strategische visie op te
stellen. De raad heeft deze opdracht meegenomen in de benoemingsprocedure
van burgemeester Westerlaken-Loos.
In de startnotitie zijn onder andere de projectopdracht, de aanpak en organisatie
beschreven evenals de gewenste eindsituatie. Doel van het visiedocument, dat
op 1 april 2010 moet zijn opgesteld, is een meerjarig perspectief geven voor alle
gemeentelijke beleids- en taakvelden. Het moet een praktisch handvat bieden als
toetsingskader voor toekomstige beleidsnota's. Ook wordt de visie op inter-
gemeentelijke/regionale samenwerking beschreven. Tot slot moet het visie-
document input vormen voor een later op te stellen ruimtelijke structuurvisie.
4
Daarnaast heeft de gemeenteraad op 15 december 2009 de volgende besluiten
genomen:
Gemeenschappelijke regeling Samenwerking Utrecht-West
Samenwerking Utrecht-West is een samenwerkingsverband tussen de
gemeenten Abcoude, Breukelen, Loenen, Lopik, De Ronde Venen, Maarssen,
Montfoort, Oudewater en Woerden. Tijdens de begrotingsbehandeling op
3 november 2009 is het voornemen besproken om uit deze regeling te treden. Dit
levert per 1 januari 2011 een besparing op van 22.500,-. De raad heeft in
meerderheid besloten deel te blijven nemen aan Samenwerking Utrecht-West.
Verkeerssituatie Lekdijk
Naar aanleiding van een brief van inwoners zijn medio december 2009
maatregelen uitgevoerd om de verkeerssituatie op de Lekdijk Oost ter hoogte
van de doseerinstallatie te verbeteren. De raad heeft het college gevraagd
aanvullende maatregelen te treffen om de verkeerssituatie veiliger te maken in
het donker. Dit zullen tijdelijke maatregelen zijn, totdat in het voorjaar van 2010
weer werkzaamheden aan het dijktalud mogen worden uitgevoerd.
Verordening Wmo-raad Lopik
Het Wmo-platform heeft een verzoek ingediend om de naam te wijzigen in Wmo-
raad. Het college heeft daarop de verordening aangepast en tevens enkele
aanvullende wijzigingen doorgevoerd. Vanwege onduidelijkheid over afstemming
met de leden van het Wmo-platform heeft de raad besloten dit agendapunt door
te schuiven naar de raadsvergadering van 26 januari 2010.
Waarmerken en publiceren digitale ruimtelijke plannen
Vanaf 1 januari 2010 moeten ruimtelijke plannen, zoals vastgestelde struc-
tuurvisies en bestemmingsplannen, digitaal worden opgesteld, ondertekend en
beschikbaar gesteld. Voor het waarmerken van deze ruimtelijke plannen is
specialistische softwarekennis nodig. De raad heeft de bevoegdheid via het
college gemandateerd aan het afdelingshoofd Ruimtelijke ontwikkeling en beheer
en toegestaan ondermandaat te verlenen aan de beheerorganisatie. Het
vaststellen van ruimtelijke plannen, zowel papieren als digitale, blijft een
bevoegdheid van de raad.
Voortgang Rekenkamercommissie Triangel
De gemeenteraad heeft de samenwerkingsovereenkomst voor de volgende vier
jaar vastgesteld en de huidige leden van de rekenkamercommissie Triangel voor
vier jaar herbenoemd. De bijdrage aan de Stichting ondersteuning rekenkamer-
functies Lopik, Montfoort en Oudewater is vastgesteld op 16.000,- per jaar.
Lopik, 17 december 2009.
Gemeente Lopik