Consumentenbond
---
17 december 2009
Claims op levensmiddelen vaak onduidelijk
`Drop met 0% vet!' (... maar wel met veel suiker en calorieën).
`Biscuit vol melk en rijk aan calcium!' (... maar een simpel glas melk
bevat meer calcium en minder calorieën). Met dit soort kreten op
alledaagse voedingsmiddelen worden consumenten met grote regelmaat op
het verkeerde been gezet.
Consumenten moeten op basis van duidelijke, eerlijke en onomstreden
informatie een keuze kunnen maken. Het etiket en de lijst met
ingrediënten spelen daarbij een belangrijke rol, maar ook de claims
(kreten en beloftes) op de verpakkingen moeten kloppen. Fabrikanten
zijn er niet alleen verantwoordelijk voor dat deze informatie correct
is, maar zij moeten er ook voor zorgen dat de claim op een duidelijke
en begrijpelijke manier is geformuleerd. De Consumentenbond is
benieuwd naar de kennis over de betekenis van claims. Daarom worden
consumenten opgeroepen om bij deze zes bestaande claims de juiste
interpretatie te kiezen. De enquête is tot 31 december in te vullen en
de eerste week van januari wordt de uitslag bekendgemaakt.
Eerlijke Handel
De Consumentenbond organiseert van 14 tot en met 18 december 2009 de
`Actieweek Eerlijke Handel' om aandacht te vragen voor het eerlijk
zaken doen met consumenten. In de Actieweek Eerlijke Handel staat er
elke dag een ander onderwerp in de schijnwerpers. Naast claims op
levensmiddelen vraagt de bond onder andere aandacht voor eerlijk
zakendoen in de financiële sector en reislokkertjes. Consumenten
kunnen daarnaast de hele week stemmen op hun top 5 van grootste
consumentenergernissen.