Gemeente Zederik
Gemeenten sluiten nieuw contract MolenHopper
De acht gemeenten in de Alblasserwaard- Vijfheerenlanden hebben met
ingang van 1 januari 2010 een nieuw contract afgesloten voor de
MolenHopper. Het vervoer wordt ook de komende jaren weer uitgevoerd
door de inmiddels bekende lokale taxibedrijven.
De MolenHopper is zeven dagen per week van 06.00 tot 01.00
beschikbaar. Het is bedoeld als aanvulling op het gewone openbaar
vervoer in de regio. De ritten worden uitgevoerd met taxi's en
taxibusjes. De MolenHopper laat reizigers samen met andere reizigers
gebruikmaken van de taxi's. Daarom moeten ritten in minimaal een uur
voor vertrek worden gereserveerd via het (gratis) reserveringsnummer
0800-2345656. De vervoerder mag reizigers maximaal 15 minuten eerder
of later ophalen dan de afgesproken vertrektijd. In de MolenHopper
gelden aangepaste tarieven en abonnementen en strippenkaarten zijn
niet geldig.
Mensen uit de gemeenten Giessenlanden, Gorinchem, Graafstroom,
Hardinxveld-Giessendam, Leerdam, Liesveld, Nieuw-Lekkerland en Zederik
kunnen in aanmerking komen voor een MolenHopperpas. Deze pashouders
betalen een lagere bijdrage dan OV-reizigers. Voor meer informatie
over de MolenHopperpas kan men zich wenden tot het Wmo-loket van de
gemeente.
Met ingang van 1 januari 2010 worden er een aantal duidelijke
verbeteringen doorgevoerd.
In de eerste plaats wordt het aantal indicatiemogelijkheden voor
Wmo-geïndiceerden uitgebreid. Zo is er vanaf 1 januari de mogelijkheid
om door de gemeente geïndiceerd te worden voor `voorinzitten in een
taxi' en `extra beenruimte'.
Verder gelden er strengere eisen voor de dienstverlening van
chauffeurs. Zo moeten zij bijvoorbeeld voortaan altijd uitstappen om
passagiers in en uit de taxi te helpen.
Ook wordt er vanaf 1 januari standaard een service aangeboden door de
vervoerder waarbij elke reiziger ongeveer 5 minuten voordat de taxi
voorrijdt, telefonisch wordt gewaarschuwd. Daarmee hoeven reizigers
bijvoorbeeld niet meer heel lang met hun jas aan klaar te zitten.
Een belangrijke wijziging heeft betrekking op de manier waarop er
omgegaan zal worden met klachten. Voortaan geldt dat als blijkt dat
een klacht gegrond is, de betaalde eigen bijdrage terugbetaald wordt,
aangevuld met een (aanvullende) financiële genoegdoening.
Tenslotte worden er door de vervoerder een zestal extra diensten
aangeboden. Die diensten kunnen in aanvulling op een geboekte rit
worden afgesproken. Het gaat om:
1. Het meenemen van een of meerdere passagiers die bijvoorbeeld
geen pas hebben;
2. Het binnen 30 minuten kunnen reserveren van een rit. (Normaal
geldt dat dat minimaal 60 minuten duurt);
3. Het krijgen van een korting als een rit van u langer mag duren
dan eigenlijk is toegestaan;
4. Het rechtstreeks naar uw bestemming worden gebracht, dus
gegarandeerd zonder omrijden;
5. Het verder reizen dan de vijf zones die normaal als maximum
gelden;
6. Het gratis gebruikmaken van een automatische betaling van uw
eigen bijdrages.
Meer informatie over de MolenHopper of de nieuwe extra diensten kunt u
krijgen via de MolenHopper-informatielijn: (0900) 233 02 33 (lokaal
tarief) of de website van de MolenHopper: www.molenhopper.nl. U kunt
ook contact opnemen met het Wmo-loket, (0183) 35 65 79