Partij voor de Vrijheid (PVV)
PVV: geen steun voor marine-operatie van de EU - Inbreng debat
EU-operatie Atalanta
donderdag 17 december 2009
PVV-kamerlid Raymond de Roon heeft in een debat met de ministers van
Buitenlandse Zaken, Defensie en Ontwikkelingssamenwerking geen steun
verleend aan voortzetting van de Nederlandse deelname aan een
marine-operatie in de Indische Oceaan onder regie van de EU. De PVV
vindt dat de EU helemaal geen militaire taken behoort te vervullen en
heeft ook twijfels over de resultaten van de operatie tot nu toe.
Het fregat Evertsen blijft nog wat langer voor de Somalische kust,
omdat het 13 opgepakte piraten aan boord heeft die men niet kwijt kan
(en die we ook niet in Nederland willen hebben). Wij pretenderen nog,
dat wij 13 piraten vasthouden maar het omgekeerde is natuurlijk waar:
het fregat Evertsen en de Nederlandse regering worden in gijzeling
gehouden door de 13 piraten.
Beter gezegd: wij laten ons gijzelen door dat tuig.
En terwijl de 13 piraten op kosten van de Nederlandse belastingbetaler
bezig zijn aan de cruise van hun leven, wordt er nog meer geld
gespendeerd aan het onderhandelen met bekende "rechtsstaten" als Kenia
en de Seychellen (om die zo ver te krijgen de piraten over te nemen en
te berechten). Want ook jegens die staten, hebben we ons in een
afhankelijkheidspositie gebracht door deel te nemen aan de EU
maritieme operatie genaamd Atalanta.
Het fenomeen piraterij wordt door de internationale gemeenschap en ook
door Nederland, behandeld als het plegen van misdrijven, waartegen
politioneel moet worden opgetreden. Verdachten moeten worden
aangehouden en opgebracht voor berechting.
Dat werkte in vroeger eeuwen prima, toen piraten nog netjes werden
opgeknoopt of gekielhaald of - door een coulante rechter - levenslang
op water en brood werden gezet, want dat schuim der aarde werd door de
rechtspleging vakkundig en voorgoed onschadelijk gemaakt. Als ze al
levend waren aangehouden.
In het huidig tijdsgewricht is daarvan geen sprake meer. De
behandeling van piraten wordt met vele waarborgen omkleed. Zie de
eisen die de commissie Meijers (een commissie van juristen uit het
internationaal recht) nu weer daaraan stelt.
De inzet van marineschepen in de Golf van Aden is een tactisch succes,
want daar worden nauwelijks meer schepen aangevallen door piraten maar
het is een pyrrhusoverwinning, want de piraten bestrijken inmiddels de
halve Indische Oceaan, aldus de commandeur van de Evertsen (Volkskrant
4 dec 2009)
Gaan wij, de EU, nu ook de halve Indische Oceaan als een politiemacht
tegen piraten bestrijken? Dat is toch ondoenlijk. Wat is nu verder het
perspectief voor operatie Atalanta? Gewoon nog een jaar doorgaan? En
nog een jaar? En nog een jaar?
De situatie in Somalië is dramatisch slecht. Niemand denkt eraan in te
grijpen in dat islamitisch broeinest van terreur en piraterij. Terwijl
wij met de handen in het haar staan, trekken de aspirant terroristen
uit Europa en de VS vrolijk die kant uit, om hun scholing tot volleerd
terrorist en Jihad-strijder daar te genieten.
De piratenrechter uit het noorden van Somalië (Puntland), die veel
piraten en islamitische terroristen achter de tralies heeft laten
verdwijnen, is inmiddels vermoord.
In Somalië is een ideologisch gedreven groep radicalen aan zet. "De
oorlog zal niet eindigen voordat de islamitische wetgeving op alle
continenten ter wereld is ingevoerd en voordat moslims Jerusalem
hebben bevrijd" aldus de prominente Al-Shahaab-leider Abdi Godane.
Wordt Al Shahaab door de EU eigenlijk, net als door de VS, beschouwd
als een terroristische organisatie? Daar is toch alle aanleiding toe .
Al Shahaab strijders zweren trouw aan Osama bin Laden. Daarvan bestaan
video-opnames.
Jongeren die de Koran-quiz van Al Shahaab winnen, krijgen een AK-47
cadeau.
Gaat de voedselhulp, waarvoor onze marinemensen hun leven inzetten
tijdens de escortes van voedselschepen, ook naar door Al Shahaab
gecontroleerde gebieden? Als dat zo is, dan moet dat ophouden en
anders moet Nederland zijn inzet in operatie Atalanta onmiddellijk
staken.
Laten we beginnen met te erkennen dat de toestand in Somalië en
daarmee ook in de Somalische piraterij, worden beheerst door de
islamitische jihad.
Hoe lang wil de EU doorgaan met de grote vlootinzet in die wateren?
Totdat de islamitische hooligans in Somalië zijn uitgeraasd?
De PVV vindt dat we alternatieven onder ogen moeten zien:
1.
Plaats mariniers met adequaat zwaar wapentuig en een stevig mandaat op
Nederlandse koopvaardijschepen, om piratenscheepjes die te dicht bij
komen en niet na de eerste aanmaning ophoepelen, naar de kelder te
jagen.
2. Verder is door het voormalig Hoofd Koopvaardijzaken bij de
Marinestaf te Den Haag in zijn bijdrage aan een publicatie van het
Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum over Zeeroof,
uiteengezet dat er een apparaat bestaat dat een electromagnetische
puls uitzendt waarmee ontstekingsmotoren kunnen worden stilgezet.
Indien men de buitenboordmotoren van de kapersbootjes op deze wijze
zou kunnen stilleggen, kunnen ze niet bij het schip komen. Een
maritieme versie is echter nog niet op de markt. Wil de regering
bevorderen dat die maritieme versie wordt ontwikkeld, zodat die
apparaten op Nederlandse koopvaardijschepen kunnen worden geplaatst?
De PVV verleent geen steun aan de voortzetting van de Nederlandse
maritieme bijdrage met grote marineschepen aan de EU-operatie Atalanta
en wel om de volgende redenen:
1.
Wij zijn van mening dat de Europese Unie zich moet concentreren op
economische en monetaire samenwerking en zich niet bezig moet houden
met Buitenlands- en Veiligheidsbeleid. Wij willen geen superstaat
Europa.
2.
Wij willen niet dat voedseltransporten die door onze marineschepen
worden geëscorteerd, als ze eenmaal aan land komen in Somalië,
vervolgens in handen vallen van en dienen tot voeding van Islamitische
strijdgroepen als Al Shahaab. Om die reden weigeren de Amerikanen om
deze voedseltransporten te escorteren. Wij zouden dat ook moeten
weigeren, zolang het risico bestaat dat met die voedseltransporten
niet de vluchtelingen in Somalië maar Jihadstrijders worden gevoed.
3.
Wij vinden dat de hierboven geschetste alternatieven ter bescherming
van onze koopvaardijschepen moeten worden ontwikkeld in plaats van de
ruim 1 miljoen Euro per maand die de Nederlandse grote marineschepen
kosten, die de regering wil inzetten voor operatie Atalanta.