GS en B&W handhaven voorkeur voor RegioTram
17 december 2009
Invoering van de RegioTram trekt meer reizigers naar het openbaar
vervoer van en naar de stad Groningen dan een verbeterd busnetwerk. De
RegioTram heeft ten opzichte van de onderzochte busalternatieven
voordelen voor de bereikbaarheid, de economie, de leefbaarheid en de
verkeersveiligheid. Dat blijkt uit onderzoek "De bus als alternatief
voor de tram in het Raamwerk RegioRail" van bureau Goudappel Coffeng,
dat vandaag is toegezonden aan Provinciale Staten en de gemeenteraad
van Groningen. Op grond van de bevindingen van Goudappel Coffeng
handhaven Gedeputeerde Staten en Burgemeester en wethouders van
Groningen hun voorkeur voor de RegioTram.
Het onderzoek
Het onderzoek van Goudappel Coffeng is verricht op verzoek van
Provinciale Staten van de provincie Groningen. Provinciale Staten
willen de keuze voor de RegioTram vergelijken met een volwaardig
alternatief, op basis van een verbeterd busnetwerk. Goudappel Coffeng
heeft berekend wat de effecten zijn van de busalternatieven voor een
reeks criteria: verkeerskundige en financiële overwegingen, en
overwegingen op het gebied van leefbaarheid, woon- en leefkwaliteit,
structurerende werking en bouwhinder. De RegioTram heeft op deze
punten belangrijke voordelen boven een busmodel, aldus de
onderzoekers. Nadelen van de RegioTram ten opzichte van de
busalternatieven, zoals minder flexibiliteit voor P+R-gebruikers en
hinder tijdens de aanleg van de twee tramlijnen, achten de
onderzoekers kleiner dan de voordelen.
Tram goedkoper in gebruik
De jaarlijkse gebruikskosten (exploitatie) van een openbaar
vervoersysteem met trams zijn 4,9 tot 8,5 miljoen euro lager dan die
van een vervoersysteem waarin bussen de rol van de tram vervullen. Ook
de kosten per reiziger zijn voor de tram aanmerkelijk lager dan voor
busalternatieven: 61 cent per reiziger voor de tram, tegenover 87 cent
per reiziger in het busalternatief. Daar staat tegenover dat de aanleg
(investering) van de geplande twee tramlijnen meer kost dan een
verbeterd busnetwerk. De aanleg van twee tramlijnen is geraamd op 299
miljoen euro, de raming voor een verbeterd bussysteem is 207 miljoen.
Een "light" versie van het bussysteem is geraamd op 147 miljoen. De
"light" versie betekent dus de minste investeringskosten, maar heeft
ook tot gevolg dat meer mensen de auto pakken in plaats van de bus.
Dat leidt tot een toename van files, of minder bezoekers aan de
Groninger binnenstad.
Het onderzoek van Goudappel Coffeng heeft niet geleid tot een andere
opvatting van Gedeputeerde Staten van de provincie en Burgemeesters &
Wethouders van de stad Groningen. Zij geven de voorkeur aan de
RegioTram boven een bussysteem. Provinciale Staten en gemeenteraad
behandelen het Raamwerk RegioRail medio 2010, met als belangrijk
onderdeel de RegioTram.
Tram onderdeel van groter plan
Het plan voor de RegioTram maakt deel uit van een groter plan, het
Raamwerk RegioRail. Dit plan is gericht op het behouden en het
vergroten van de bereikbaarheid van de Regio Groningen - Assen. Het
Raamwerk Regiorail behelst een investering van ruim 700 miljoen euro
in het openbaar vervoer. Het meeste geld (403 miljoen euro) gaat
zitten in verbeteringen aan het regionale spoor. Zo gaan er meer
treinen rijden en komen er nieuwe stations in bijvoorbeeld Hoogkerk en
Assen. Om dat mogelijk te maken moeten op Hoofdstation Groningen
sporen aan elkaar worden gekoppeld. Treinen die Groningen nu als
begin- en eindpunt hebben kunnen daardoor doorrijden. Daarnaast vormt
de RegioTram dus een onderdeel van de plannen. In de stad Groningen
staan twee tramlijnen gepland die regionale knooppunten aan elkaar
verbinden. Lijn 1 gaat in het Hoofdstation en Zernike verbinden en zal
rijden via de Groninger binnenstad. Lijn 2 gaat rijden tussen het
Hoofdstation en sport- en recreatiegebied Kardinge, via het UMCG. De
investeringen voor beide tramlijnen worden geraamd op 299 miljoen
euro.
17 december 2009
Provincie Groningen