Opening (eerste) Nibud - adviespunt in Werkplein Enschede
Samenwerking banken, Nibud en gemeente
Op 17 december wordt het Nibud - adviespunt in het Werkplein Enschede
geopend. Dit adviespunt is mogelijk gemaakt door samenwerking tussen
Stadsbank Enschede, het Nibud, Rabobank Enschede-Haaksbergen, ABN
AMRO, ING en Werkplein Enschede. Dit adviespunt met deze formule is
het eerste in Nederland. Bij dit adviespunt kunnen mensen terecht die
geconfronteerd worden met een daling van hun inkomen. Preventie is
het uitgangspunt: de ervaring leert dat een plotselinge inkomensdaling
gevolgd kan worden door financiële problemen en een schuldenlast waar
mensen zonder snelle hulp maar moeilijk uit kunnen komen. De
dienstverlening is gratis. De eerste 500 klanten ontvangen de Nibud -
agenda 2010.
Steeds meer mensen komen in de WW of in de bijstand met als gevolg dat
er steeds meer huishoudens in Enschede in de financiële problemen
raken. Het aantal klanten van de Stadsbank OostNederland is in 2009
met 26 % gestegen.
De Gemeente Enschede wil voorkomen dat huishoudens in de financiële
problemen raken. Zeker in de huidige tijd is het van belang dat mensen
snel weer grip krijgen op hun nieuwe inkomenssituatie om erger te
voorkomen. Stadsbank Enschede, werkplein Enschede, het Nibud, Rabobank
Enschede-Haaksbergen, ABN AMRO en ING werken daarom samen in het Nibud
- adviespunt aan een laagdrempelig financieel - loket op het werkplein
Enschede.
In het Werkplein werken UWV-werkbedrijf en gemeente samen. Werkpleinen
zijn een trefpunt voor personen die te maken krijgen met een
inkomensdaling en die zoeken naar werk. Daarom is dit een
`natuurlijke' plaats om financiële dienstverlening aan te bieden
vanuit het belang van vroegtijdige signalering en vooral advisering
over hoe om te gaan met die inkomensdaling.
De aanwezigheid van een Nibud - adviespunt in het Werkplein heeft
grote voordelen. Potentiële cliënten kunnen vanuit de verschillende
disciplines en loketten die binnen het Werkplein aanwezig zijn,
rechtstreeks worden verwezen naar het Nibud - adviespunt.
De afgelopen periode is er al sprake geweest van een financieel -
loket op het werkplein. Nu wordt samen met het Nibud een laagdrempelig
loket geopend. Medewerkers van Stadsbank Enschede, Rabobank
Enschede-Haaksbergen, ABN AMRO en ING bemensen dit loket tijdens de
openingstijden van het Werkplein. Zij hebben een training gevolgd bij
het Nibud. De samenwerking met het Nibud kan er voor zorgen dat
consumenten makkelijk advies durven vragen. De drempel moet laag zijn
om vragen te kunnen stellen over persoonlijke geldzaken. Doel is
hierbij vooral vroegtijdig signaleren van schulden. Financiële
problematiek ontstaat in een aanzienlijk aantal situaties door een
inkomensdaling, ongeacht oorzaak. Veel voorkomende oorzaken zijn
terugval in inkomen door verlies van baan of arbeidsongeschiktheid
waarna mensen een beroep moeten doen op een uitkering.
Geplaatst: 14 december 2009.
14 december 2009
Gemeente Enschede