Towards ICT-integrated language learning. Developing an implementation
framework in terms of pedagogy, technology and environment
Datum: 17 december 2009
Promotie: S. Jager, 13.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5,
Groningen
Proefschrift: Towards ICT-integrated language learning. Developing an
implementation framework in terms of pedagogy, technology and
environment
Promotor(s): prof.dr. C.L.J. de Bot
Faculteit: Letteren
ICT in taalonderwijs niet optimaal benut
Taaldocenten gebruiken allerlei combinaties van ICT-programma's in het
onderwijs, om de logistieke en didactische voordelen van ICT optimaal
te benutten. Wat echter opvalt is dat tutorprogramma's, die vaak met
traditionele benaderingen van het taalonderwijs worden geassocieerd,
relatief vaak worden toegepast - ook door docenten met moderne
opvattingen over taalonderwijs. Interactie en communicatie via de
computer, een vorm van ICT-gebruik die vaak wordt gezien als
didactisch innovatief, wordt in de onderzochte setting veel minder
vaak toegepast. Dit blijkt uit het promotieonderzoek van Sake Jager.
De promotie van Jager zal op de website van de RUG te volgen zijn via
streaming video (zie www.rug.nl/video).
ICT biedt veel mogelijkheden om het taalonderwijs didactisch te
vernieuwen, maar het innovatief gebruik blijft in de praktijk achter
bij de verwachtingen. Jager benadert dit verschil tussen potentieel en
reëel gebruik als een vraagstuk van implementatie. Hij richtte zich
specifiek op het leren van vreemde/tweede talen binnen het Hoger
Onderwijs. De typische uitgangssituatie is een onderwijscontext waarin
klassikale instructie en interactie worden gecombineerd met het leren
buiten de klas, ondersteund door technologie. De opties voor het
gebruik van technologie en keuzes die docenten in dit verband maken
vormen een belangrijk onderdeel van Jagers studie.
Verdergaande integratie van ICT in het taalonderwijs vereist een goede
afstemming van factoren op het gebied van didactiek, technologie en de
institutionele omgeving. Jager beschrijft het gebruik van ICT in het
talenonderwijs aan de hand van de uitvoering van
onderwijsinnovatieprojecten en aan de hand van een internationale
enquête. Vervolgens geeft Jager een uitgebreide analyse van de
geschiktheid van verschillende ICT-toepassingen voor implementatie
binnen taakgericht taalonderwijs, afgestemd op het Common European
Framework of Reference. Ten slotte geeft hij richtlijnen om de
slaagkansen voor brede implementatie van didactisch innovatieve
toepassingen met ICT binnen de instelling te vergroten.
Jager organiseert met zijn promotor prof.dr. C. de Bot op de dag voor
zijn promotie een internationaal symposium over dit onderwerp. Zie:
http://www.rug.nl/let/voorzieningen/ictol/taalvaardigheidsonderwijs/ii
ll
Sake Jager (Leeuwarden, 1959) studeerde Engelse taal- en letterkunde
en alfa-informatica aan de Rijksuniversiteit Groningen. Jager werkt
als hoofd ICT & Onderwijs aan de Faculteit der Letteren.
Laatst gewijzigd: 04 december 2009 11:08
Rijksuniversiteit Groningen