Persbericht gemeente Amersfoort - woensdag 16 december 2009
Jeugdgezondheidszorg voert digitaal kinddossier in
In de nieuwe Wet Publieke Gezondheid is de verplichting opgenomen dat alle gemeenten uiterlijk 1 juli 2010 een digitaal dossier in de jeugdgezondheidszorg (DD JGZ) invoeren. Het doel hiervan is dat alle kinderen in beeld blijven en de continuïteit van de zorg is gewaarborgd. Ook levert het DD JGZ anonieme epidemiologische informatie over de gezondheidssituatie en gezondheidsrisico's van groepen kinderen. Het college van B en W verstrekt een eenmalige subsidie van ¤ 920.800,- aan de GGD Midden-Nederland voor de invoering van het DD JGZ.
Het DD JGZ is op provinciaal niveau aanbesteed. De opdracht is gegund aan de combinatie Allegro Sultum Netsourcing. Het voordeel van deze gezamenlijke aanbesteding is dat de gegevens van kinderen die binnen de provincie Utrecht verhuizen gemakkelijk tussen organisaties overgedragen kunnen worden. Alle ouders met kind(eren) waarvan het papieren dossier wordt gedigitaliseerd krijgen hierover informatie van de GGD.
De privacy is goed beschermd
Voor het digitale dossier geldt net als voor het papieren dossier een wettelijke geheimhoudingsplicht. Alleen de behandelaar, diens vervanger en degene die rechtstreeks betrokken is bij de behandeling hebben toegang tot het dossier. Voor het overdragen van gegevens uit het dossier moet toestemming gevraagd worden aan de ouders/verzorgers en/of de minderjarige zelf. Andere hulpverleners in de gezondheidszorg of de jeugdzorg krijgen dus geen toegang tot of inzage in het dossier.
Noot voor de redactie,
Gemeente Amersfoort