Promotie Drs. B.B. de Koning
Titel proefschrift
Attention Cueing in an Instructional Animation
---
Promotors:
Prof.dr. R.M.J.P. Rikers
Prof.dr. F.G.W.C. Paas
---
Datum
16 december 2009 13:30
---
Locatie:
Woudestein, senaatszaal
---
Faculteit
Faculteit der Sociale Wetenschappen (FSW)
Leren van computeranimaties: alleen mooi is niet voldoende
Verwerk in ontwerp hoe mensen leren
Computeranimaties worden vaak mooi vormgegeven om leerlingen
enthousiast te maken voor ingewikkelde onderwerpen. Maar het blijkt
dat animaties alleen effectief zijn, als de aandacht wordt gericht op
de informatie en deze tegelijkertijd actief wordt verwerkt. Dat stelt
Björn de Koning in zijn proefschrift `Attention cueing in an
instructional animation'. Hij onderzocht hoe animaties het beste
kunnen worden ontworpen om het leerproces zo optimaal mogelijk te
laten verlopen. Woensdag 16 december 2009 promoveert De Koning aan de
Erasmus Universiteit Rotterdam.
De bevindingen uit het proefschrift van De Koning werpen een nieuw
licht op het gebruik van animaties in het onderwijs. Tot op heden werd
voornamelijk een poging gedaan om animaties aantrekkelijk en mooi vorm
te geven om de lerende te enthousiasmeren voor een (complex)
onderwerp. De Koning pleit voor een verschuiving van esthetiek en
persoonlijke voorkeur in het ontwerp van animaties naar richtlijnen
voor het effectief ontwerp van animaties op basis van theorieën en
bevindingen over hoe mensen informatie verwerken.
De Koning toont aan dat animaties, ondanks hun grote populariteit bij
onderwijzers, uitgevers en studenten, niet noodzakelijkerwijs een
positieve bijdrage leveren aan het leerproces. Het blijkt voor
studenten vaak lastig om de informatie te selecteren die nodig is voor
het creëren van begrip. Immers, het zoeken naar informatie in de
animatie kost tijd en inspanning, die beter aan het leren besteed had
kunnen worden. De Koning pleit ervoor om een animatie zodanig vorm te
geven, dat de aandacht van de lerende wordt gericht op de belangrijke
informatie in de animatie. Dan wordt duidelijk welke informatie
bekeken moet worden.
De Koning stelt op basis van zijn bevindingen dat alleen het kijken
naar cruciale onderdelen van een animatie niet voldoende is om de
animatie volledig te begrijpen. Studenten moeten ook tegelijkertijd de
geselecteerde informatie actief verwerken om een positief
leerresultaat te verkrijgen. Om ze te stimuleren na te denken over de
animatie, pleit De Koning ervoor ze bijvoorbeeld datgene wat ze in een
animatie zien hardop aan zichzelf uit te leggen. Hij concludeert dat
animaties alleen kunnen bijdragen aan een effectief leerproces mits de
aandacht van de lerende wordt gericht op belangrijke informatie en
deze informatie tegelijkertijd actief wordt verwerkt.
Erasmus Universiteit Rotterdam