Vrije Universiteit Amsterdam
Een kleine dijk met een groot doel
* Startdatum: 15-12-2009
* Tijd: 13.45
* Locatie: Aula
* Titel: Een kleine dijk met een groot doel. De financiering van de
Diemerdijk, 1591-1864
* Spreker: A.W.F. Fransen
* Promotor: prof.dr. C.A. Davids
* Onderdeel: Faculteit der Letteren
* Wetenschapsgebied: Letteren
* Evenementtype: Promotie
In het onderzoek van Alfons Fransen naar de Diemerzeedijk, is de
financiering van het onderhoud van de dijk onderzocht tegen de
achtergrond van veranderende klimatologische omstandigheden en de
technische vereisten die daaruit voortvloeiden. De bestuurlijke
anticipatie op deze problemen stond daarbij centraal.
Duidelijk werd dat dijkdoorbraken niet veroorzaakt werden door gebrek
aan kennis of technische onmacht, maar door gebrekkig onderhoud in
perioden van sociale- en militaire onrust, zoals in de jaren na 1572
en het rampjaar 1672. Aan kennis was geen gebrek. Toen in 1735 de
paalworm toesloeg, kwamen diverse alternatieven op tafel. De gekozen
methode, een aarden dijk met stenen glooiing, wordt tot de dag van
vandaag toegepast.
Institutionele belemmeringen waren er wel. De relaties tussen de
gewesten waren moeizaam. Utrecht frustreerde jarenlang de aanleg van
de sluis te Muiden, cruciaal voor de waterbeheersing in het gebied en
de Hollandse Waterlinie. Er werden echter praktische oplossingen
gevonden. Amsterdam domineerde als voornaamste belanghebbende het
dijkbestuur. Wanneer de nood aan de man kwam, kon Amsterdam het werk
`buiten kosten van de provincie' laten uitvoeren. De stad regelde dan
de werkzaamheden en desnoods, onder garantie van de Staten van
Holland, ook de financiering.
Institutioneel onvermogen was geen beslissende factor. Toen de lasten
voor dijkplichtigen ondragelijk werden, nam het hoogheemraadschap een
groot deel van de dijk in eigen beheer. Protesten van Utrecht
belemmerden het onderhoud niet. Vanaf 1745 werden de dijklasten beter
over de ingelanden gespreid, waardoor de lasten dragelijker werden. De
dure stenen dijk bleek de investering waard. Er kwamen geen
dijkdoorbraken meer voor.
© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam