Helft van de Nederlanders niet elke dag onder de douche
15/12/2009 06:00
Creative Venue BV
Vrouwen stellen hogere eisen aan douchehygiëne dan mannen
Weesp, 15 december 2009 - Ondanks het feit dat een lichte meerderheid van de Nederlanders zich de hele dag niet op zijn gemak voelt - en zelfs een beetje vies - als hij 's ochtend niet kan douchen, blijkt toch bijna de helft dat nog steeds niet dagelijks te doen. Dat blijk uit het "Palmolive Douchen in Nederland anno 2009" onderzoek. De producent van persoonlijke verzorgingsproducten onderzocht onder andere het douchen als dagelijkse routine, als ritueel en kwalitijdsmoment voor jezelf.
Nederlanders blijken nogal praktisch ingesteld tijdens het douchen. Zo wordt de tijd onder het douchen nuttig gebruikt voor bijvoorbeeld het tandenpoetsen (31%), ideeën uitwerken (jonger dan 65 jaar significant vaker: 24% vs. 11%) of het schoonmaken van de douche (23%). Anderen mogen tijdens het douchen graag zingen (17%), naar radio of cd luisteren (15%) of converseren met aanwezige familieleden (12%). Slechts een minderheid van 16% doet de deur op slot tijdens het douchen. Een meerderheid van de Nederlanders gaat vóór het douchen eerst naar het toilet. Vrouwen doen dit overigens significant vaker dan mannen (66% vs. 50%).
Ergernissen
In de ochtend blijkt de douche onmisbaar als starter van de dag. Voor bijna driekwart van de ondervraagden (72%) is een schoon gevoel en verfrissing essentieel aan de ochtenddouche, 23% doucht vooral om wakker worden. 's Avonds moet een douche juist rust en ontspanning brengen, voor vrouwen geldt dat nog iets vaker dan voor mannen (54% vs. 41%). Niettemin blijkt de verkwikkende en rustgevende douche ook een bron van ergernissen. De meest genoemde zijn een slappe straal (52%), plotseling koud water (51%), een te koude straal (41%) of een te hete straal die niet afgesteld kan worden (14%), viezigheid op de vloer en de wandtegels (49%) en een verstopt doucheputje (38%). Vrouwen ergeren zich significant vaker aan viezigheid, verstopte afvoerputjes en het ontbreken van schone en droge handdoeken dan mannen.
Het "Palmolive Douchen in Nederland anno 2009" onderzoek werd uitgevoerd door Goos Marketing Research. Onderzoeker drs. Robert Goos zegt: "Vrouwen beschouwen de avonddouche vooral als een kwalitijdsmoment, terwijl deze bij mannen veel meer de overgang markeert van werk naar privé zoals de werkkleding uittrekken, douchen en daarna jezelf casual klaarmaken voor de avond. De douche is belangrijk, bijna driekwart van de volwassen Nederlanders vindt het tijdelijk missen van de douche erg. Zelfs zo erg dat 47% liever de afwasmachine af zou staan dan de douche, en ruim 30% zelfs liever de auto of TV inlevert dan dat ze de douche tijdelijk moeten missen.
Douche attributen
De 'modale doucher' doucht gemiddeld precies 7 keer per week, dus dagelijks één keer. Bijna de helft van de ondervraagden doucht minder vaak en bijna een kwart vaker. Douchegel (80%) en shampoo (68%) worden het meest gebruikt tijdens het douchen. 'Jongere' Nederlanders tot 50 jaar kiezen significant vaker voor douchegel (86% vs. 70%), terwijl boven de 50 significant vaker een stukje zeep wordt gebruikt (16% vs. 6%). Geconcludeerd wordt dat het stukje zeep over een aantal jaren niet meer in de douche te vinden zal zijn en dat de douchegel haar positie volledig zal hebben overgenomen. Mannen blijken overigens significant vaker helemaal geen verzorgingsproducten te gebruiken en zich alleen met water te douchen: 24% vs. 14%.
Dat de douche in algemene zin gewaardeerd wordt bleek eerder dit jaar uit onderzoek waarin Palmolive naging welke factoren bijdragen aan het ultieme 'Kwalitijd voor jezelf' moment. Hieruit bleek dat de badkamer een prominente plek in huis is waar zowel mannen als vrouwen tot rust komen en ontspanning zoeken. Carla van der Veen, marketing manager van Colgate-Palmolive herkent in het meest recente onderzoek eenzelfde teneur: "De badkamer is een plek in huis waar men 'Kwalitijd' voor zichzelf zoekt, of dat nu 's morgens vroeg is, of juist na een lange werkdag, om te ontspannen of om je op te peppen. Door te weten wat mensen onder de douche en in bad bezig houdt kunnen wij als producent van persoonlijke verzorgingsproducten hier adequaat op inspelen ".
Een foto van dit onderwerp is (rechtenvrij) beschikbaar op ANP Fotonet (www.anp-photo.com) en zichtbaar op www.perssupport.nl.