Ingezonden persbericht
Groen 'groeit' bij CheapTickets.nl
Consument kiest vaker voor groene stoel bij boeking
Oosterhout, 15 december 2009 - Daar waar de klimaattop in Kopenhagen het einde nadert en verhitte discussies losbarsten over het betalingsvraagstuk, laat de consument bij CheapTickets.nl juist een heel positief signaal zien. In 2009 boekten zij ruim 10.000 groene stoelen meer dan in 2008. Daarmee is het aantal groene boekingen bijna verdriedubbeld.
Groene stoel goed voor milieu
Uit een onlangs door CheapTickets.nl gehouden poll onder haar nieuwsbriefleden, blijkt dat maar liefst 65% van de respondenten het eens is met de stelling: 'Een groene stoel levert een positieve bijdrage aan het milieu'. In totaal hebben 3500 mensen deelgenomen aan de poll. De resultaten van de poll en het groeiend aantal groene boekers laten zien dat de vraag naar milieubewust boeken toeneemt en populairder wordt. Nederlanders lijken bereid daar dus ook meer voor te betalen.
Ecolabel
Bij CheapTickets.nl wordt aan elke boekbare vlucht een ecolabel toegekend. Dit ecolabel is een klasse aanduiding die tot stand komt door gebruik te maken van de vluchtgegevens zoals bijv. reisafstand en het al dan niet hebben van tussenstops. Hoe minder tussenstops, hoe lager de CO2 uitstoot en hoe minder belastend voor het milieu. Consumenten die boeken met een A-klasse label kiezen hiermee gegarandeerd voor de minst milieubelastende vlucht.
CO2 uitstoot compenseren
Naast het bewustwordingsproces via het Ecolabel, is het ook daadwerkelijk mogelijk om bij CheapTickets.nl de CO2 uitstoot te compenseren. Consumenten betalen hiervoor dan een extra bedrag aan de organisatie GreenSeat. Bij het boeken van deze 'groene' stoel ontvangt de passagier een certificaat met daarop de hoeveelheid CO2 die wordt gecompenseerd voor de gekozen vlucht. GreenSeat gebruikt de inkomsten voor investeringen in onder meer duurzame energieprojecten, de aanplant, bescherming en het beheer van bossen die CO2 opnemen.
Over CheapTickets.nl
CheapTickets.nl werd in 2001 opgericht door de Beins Travel Group en startte op de Nederlandse markt met CheapTickets.nl. Met een behaalde jaaromzet van E 150 miljoen in 2008 is het bedrijf in Nederland marktleider op het gebied van online verkoop van vliegtickets, accommodaties, huurauto's en pakketreizen. In 2007 werd de Duitse website CheapTickets.de gelanceerd met een call center in Saarbrücken. Naast de kantoren in Nederland en Duitsland, heeft het bedrijf ook een vestiging op Curaçao.
In februaril 2009 is CheapTicketsBusiness.nl gelanceerd. Hiermee wordt ondernemers een kostenbesparend en efficiënt boekingskanaal geboden dat inspeelt op het veranderende reisgedrag van ondernemers. Ook via deze site is het ecolabel zichtbaar en bestaat de mogelijkheid een groene stoel te boeken. Of ondernemend Nederland duurzaam boekt, zal pas blijken uit de statistieken van volgend jaar.
Noot voor de redactie (