Digitaal dossier Jeugdgezondheidszorg: een belangrijke bijdrage aan
kwalitatief goede jeugdgezondheidszorg
Datum uitgave persbericht: 12/15/2009
In de loop van volgend jaar moet het digitaal dossier Jeugd
Gezondheidszorg operationeel zijn. Gemeenten zijn verantwoordelijk
voor de invoering van dit digitaal dossier bij jeugdgezondheidszorg
instellingen. De invoering van het digitaal dossier JGZ in Zwolle is
vorige week van start gegaan. Halverwege 2010 zijn ook de huidige
papieren dossiers gedigitaliseerd.
Digitale kaartenbak
Het digitaal dossier JGZ is eigenlijk een digitale kaartenbak met voor
elke jongere die in de gemeente woont een kaart met gegevens.
Digitalisering van de gegevens is noodzakelijk omdat een uniforme
manier van registreren via een elektronisch systeem bijdraagt aan een
kwalitatief goede jeugdgezondheidszorg. Kinderen kunnen met dit
systeem beter gevolgd worden, risico's kunnen eerder worden
gesignaleerd, de overdracht van gegevens kan beter plaatsvinden en de
informatie is sneller beschikbaar.
Voordelen
Het digitaliseren van de huidige papieren dossiers biedt veel
voordelen. Zo kunnen medewerkers flexibeler werken. Als een medewerker
op locatie ineens een dossier nodig blijkt te hebben, hoeft hij deze
niet eerst van het kantoor in Zwolle te halen. Het dossier is immers
digitaal direct beschikbaar. Daarbij is het dossier door meerdere
medewerkers gelijktijdig te raadplegen. Een digitaal dossier raakt
bovendien niet zoek en hoeft ook niet te worden gearchiveerd.
Bron: Afdeling communicatie
Datum van 15-12-2009 tot 14-01-2010
Gemeente Zwolle